Odnos vjere i politike u percepciji islamista i sekularista[1]
Vjera je, po najjednostavnijoj definiciji, sve ono što ljudi poštuju, po čijim kriterijima se ravnaju i u što vjeruju, bilo to ispravno ili ne. Ova konstatacija se može potvrditi kur’anskim ajetima: "O sljedbenici Knjige, ne zastranjujte u svome vjerovanju." {En-Nisa, 171) "A vama – vaša vjera, a meni – moja!" {El-Kafirun, 6)
Tematskom analizom kur’anske upotrebe riječi vjera {ed-din) zapazit će se da ona ima različita značenja koja određuje kontekst. Ponekad znači nagradu kao u suri El-Fatiha, 4. ajet: ponekad pokornost, kao u suri En-Nisa, 164. Ajet; ponekad temelj vjere i vjerske doktrine kao što je u suri Eš-Šura, 13. ajet., a ponekad i vjerovanje u koje vjeruje neki narod, makar bilo i neispravno.
Vjera i islam
Tematskim proučavanjem riječi vjera i islamu Kur’anu, zapaža se da riječ islamima šire značenje od pojma vjere. Riječ vjera (ed-din) može imati isto značenje kao i islamako joj se pridoda ili ako se pridoda Allahu, kao npr., vjera islamili Allahova vjera. Ali ako se riječ vjeraupotrebljava samostalno, onda bez sumnje ima uže značenje od pojma islam. Islam označava vjeru i ovaj svijet, vjerovanje i vjerozakon, obred i ophođenje, misiju i državu, moral i snagu. Dok vjeraili religijaoznačava samo vezu između Boga i čovjeka.
Definicija politike (es-sijase) i njena upotreba u islamskoj kulturnoj baštini
Politika se najčešće definira kao umjetnost upravljanja poslovima i problemima ljudi, ili, umijećem upravljanja ljudskim zajednicama.[2]
Politika (es-sijase) nije spomenuta ni u mekkanskoj niti u medinskoj objavi. Ovu činjenicu su neki uzeli kao dokaz za svoj stav da se ni Kur’an ni islam ne zanimaju za politiku. Međutim, takvo razumijevanje Kur’ana i islama je apsolutno pogrešno, jer je moguće da se neka riječ ili termin ne spomenu eksplicite u Kur’anu, ali su njihova značenja involvirana u značenjima Kur’ana, ili se na njih aludira na jedan od kur’anskih načina, kojima on ukazuje na značenja, norme i propise.
Npr., riječ vjerovanje (el-akide) također nije eksplicite spomenuta u Kur’anu, ali su i pored toga njena značenja prisutna u cijelom Kur’anu. Tako i riječ dobro (el-fadile) ali i pored toga, Kur’an od početka do kraja podstiče na činjenje dobra i odvraćanje od zla.
Isto pravilo važi i za riječ politika (es-sijase). I pored toga što nije eksplicite spomenuta u Kur’anu, on ipak sadrži riječi koje aludiraju na nju i detektiraju njena značenja, poput riječi: vlast (el-mulk) sura En-Nisa, 54, El-Bekare, 247, snaga i moć (et-temkin) sura Jusuf, 56, El-Hadždž, 41, naslijeđivanje (el-istihlaf), En-Nur, 55, El-Araf, 129, suđenje i vladanje (el-hukm) El-Maide, 44, 45, 47, 50, itd.
Međutim, sa sunnetom je drugačiji slučaj. Postoji hadis u kom je upotrijebljena izvedenica iz riječi politika. Hadis je vjerodostojan i prenosi ga Ebu Hurejre. Između ostalog, u njemu se veli da su Israilićane vodili poslanici, i kada god bi jedan od njih umro, Allah bi im poslao drugog.[3]
U Kuvajtskoj pravnoj enciklopediji, pod naslovom Politika (Es- sijase) stoji: “Čini se da je najstariji tekst u kom se riječ politika upotrebljava u značenju vlasti, je govor Amr b. Asa upućen Musau el- Eš’ariju u kom opisuje Muaviju na sljedeći način: “Ja smatram da on može biti nasljednik halife Osmana kome je učinjena nepravda. On traži osvetu za njegovu krv, lijepe je politike i dobrog rezonovanja.”[4]
Ova tvrdnja bi se mogla prihvatiti, ukoliko se misli na korijen riječi politika. Međutim, ako se misli na njene izvedenice, onda ta konstatacija nije tačna i ne može se uvažiti, jer je demantira navedeni hadis koji prenosi Ebu Hurejre kao i predanje Ebu Sejba u Musannefui Hakima u Mustedreku od Mustezilla b. Husajna koji je rekao: “Omer b. el-Hattab nam je održao hutbu, i između ostalog, rekao: ‘Tako mi Gospodara Kabe, shvatio sam kada će Arapi biti uništeni.’ Neko od muslimana je ustao i upitao: ‘Kada, Vođo pravovjernih?’ ‘Kada vođstvo nad njima preuzmu oni koji se nisu borili protiv džahilijjeta, niti su se družili sa Poslanikom.’ – odgovorio je.”[5]
Islamski pravnici su u različitim prilikama govorili o politici, a posebno kada se radilo o diskrecionoj kazni {et-t’azir), tj. sankciji koja nije definirana pravnim tekstom. Neki su šerijatskoj politici davali mnogo prostora u pravnim izvorima, dok su je drugi ignorirali i bili suzdržaniji prema njoj. Čini se da su šafijski pravnici najmanje pribjegavali instituciji šerijatske politike, jer ne priznaju pomoćni pravni izvor – opći interes {el-maslehatul-mursele). Hanefijski i hanbelijski pravnici su pribjegavali instituciji šerijatske politike više od šafijskih pravnika, a malikijski su je koristili najviše od svih.[6]
Nastavlja se, ako Bog da.
[1] Ovaj rad je koncipiran po studiji dr. Jusufa el-Kardavija objavljenu u njegovom djelu Ed-Din vessijasetu, t’esilun ve reddu šubehatin, min isdarati: El-Medžlisul- eurubijju lil-iftai vel-buhusi.
[2]Vidi: Džami’atul-Kuvejt, Mevsu’atul-’ulumis-sijasijjeti, str. 102, poglavlje: 78.
[3]Bilježe ga Buharija u Poslanicima, (3455), Muslim u Imaretu, (1842), od Ebi Hurejre, Ahmed u Musnedu(79600) i Ibn Madže u Džihadu, (2871).
[4]Vizaretul-evkafi veššu’unil-islamijjeti, El-Mevsu’atul-fikhijjetul-kuvejtijje, et- tab’atur-rabi’atu, 1414. h. – 1993. god., 25/295-296.
[5]Ebu Sejbe, El-Musannef,6/410, od Mustezilla b. Husajna, Hakim, El-Mustedrek, 4/475, i veli da je ovaj hadis vjerodostojan, ali ga Buharija i Muslim nisu zabilježili. Zehebi, i El-Bejheki, Eš-Su’ab,6/69. se slažu s njegovom ocjenom.
[6]Vidi: Karadavi, Ed-Dinu ves-sijasetu,str. 20-30.
Odlomak iz knjige: "Islamski odgovori" dr. Sulejman Topiljak
Islam je cjelokupan sistem koji regulira sve segmente ljudskog života, tako obuhvatan, povezan i isprepletan da pokriva sve čovjekove iskonske potrebe. Islam nije samo čisto emocionalno vjerovanje otrgnuto od realnog domena ljudskog egzistiranja, već duboko zadire i u sve sfere društvenog, socijalnog, moralnog, političkog, vojnog, pravnog i drugih aspekata ljudskog života.
• politička, ekonomska i zdravstveno- ekološka misao
• ljudska prava i slobode
• pitanje vakufa
• prava nemuslimana u islamskom društvu
• pitanje državljanstva
• fikhska razilaženja: neminovnost ili opasnost
• mezhepske olakšice
• ljudska ishrana
Format: B5, Obim: 412 str, tvrdi uvez. Cijena knjige je 30KM
Prodajna mreža El-Kelimeha: Saradnici kod kojih se mogu naći izdanja El-Kelimeh:
Sbrbija
El-Kelimeh, Novi Pazar, +381 20 334 020, 064 16 222 84, 064 889 1780, kelimeh@gmail.com
BiH
Sarajevu: kupiknjigu@live.com
Visoko: 061 804 016, bhmisk@gmail.com
Kakanj: NTV Kakanj, 061 788 069, marketing@ntvic.ba
Travnik: Džamija Kalibunar, 061 763 884, sakac@hotmail.com
Srebrenik i okolina: 061 634 953
Tuzla: Knjižara IZ, 061 423 320, hrustan79@yahoo.com
Bihać: 061 770 170 fuad_baltic@live.com
Crna Gora
Ulcinj: +382 69 493 832, suad_ef@yahoo.com
Podgorica: +382 69 018 203
Rožaje: +382 69 518 056, skenderovic@mail.com
Makedonija
Skoplje: +389 77 632 187, +389 75 458 486, +389 70 652 906 dzevadhot@hotmail.com
Austrija
Beč: +43660 435 7348, plavi-pr@hotmail.com
Švicarska
Cirih: +41 79 640 1255, amko_ch@hotmail.com
Sengalen: +41 78 751 1691, +41 71 931 7023,
Arau: +41 76 603 1592, el_batar@hotmail.com
Njemačka
Manc: +49 17 676 477 777, e.ljajic@hotmail.de
USA
Australija
+61 412 190 997, sifet.omerovic@bigpond.com
+61 412 137 607, zijad_glamocic@hotmail.com
Akos.bA