Uloga i doprinosi Agencije za certificiranje halal kvalitete u razvoju halal procesa u BiH i regiji
Pokretanje bilo koje nove aktivnosti najčešće predstavlja promjenu, a promjene, posebno one koje imaju šire društvene i tržišne implikacije, neminovno otvaraju potrebu za novim sagledavanjima različitih aspekata koji bivaju zahvaćeni tim promjenama. Ovisno o dubini i širini efekata otvaraju se različita pitanja koja iziskuju da se ukaže na efekte u najvažnijim korelativnim segmentima, neovisno o tome da li su rezultati već vidljivi, u povoju ili će njihova realizacija uslijediti kasnije. U kontekstu otvaranja određenih procesa, kao posljedice novog pristupa u oblasti halala, potrebno je ukazati na bazične aktivnosti koje su otvorile prostor za pokretanje niza različitih projekata.
Piše: Amir Sakić, prof., direktor Agencije
Ocjena uspješnosti bilo koje institucije, organizacije, pa čak i pojedinca, obično je uvjetovana uglom gledanja, stepenom znanja i predznanja o dotičnoj djelatnosti, te očekivanjima. Objektivno ocjenjivanje u pravilu se zasniva na mjerljivim kriterijima uz uvažavanje ili neuvažavanje konteksta, ali je validacija ponekad podložna i subjektivnim ocjenama. U nastojanju da se elaborira doprinos Agencije za certificiranje halal kvalitete u razvoju halal procesa, potrebno je ukazati na njenu organizacijsku pozicioniranost, osnovnu djelatnost i primarne zadaće ove institucije. Potrebno je potom navesti i ključna postignuća na osnovu kojih je moguće ustvrditi da je Agencija u dosadašnjem periodu obavila najvažnije zadatke nužne za uspostavljanje halal sistema i njegovih podprocesa.
Zamah u razvoju halal procesa na području zemalja Zapadnog Balkana bila je Odluka Rijaseta Islamske zajednice, usvojena na zasjedanju u Zagrebu koncem februara 2006. godine. Ovom Odlukom Islamske zajednice u BiH, Hrvatskoj, Srbiji i Sloveniji saglasile su se da su ispunjeni preduvjeti za početak rada Agencije za certificiranje halal kvalitete čije će sjedište biti u Tuzli, a u regionu će djelovati kroz mrežu ureda koji se uspostavljaju pri nadležnim islamskim zajednicama u pojedinim državama. Za ključnu zadaću nove institucije pretpostavljeno je očuvanje izvornih osobenosti halala, uz razvijanje modernog pristupa koji zahtijeva ispunjavanje zakonskih normi i pozitivnih rješenja drugih međunarodnih standarda. Lista osnovnih djelatnosti Agencije obuhvata: halal edukaciju, cer- tificiranje i promociju halala i halal proizvoda.
“Odlukom Islamske zajednice u BiH, Hrvatskoj, Srbiji i Sloveniji saglasile su se da su ispunjeni preduvjeti za početak rada Agencije za certificiranje halal kvalitete čije će sjedište biti u Tuzli, a u regionu će djelovati kroz mrežu ureda koji se uspostavljaju pri nadležnim islamskim zajednicama u pojedinim državama. Za ključnu zadaću nove institucije pretpostavljeno je očuvanje izvornih osobenosti halala, uz razvijanje modernog pristupa koji zahtijeva ispunjavanje zakonskih normi i pozitivnih rješenja drugih međunarodnih standarda. Lista osnovnih djelatnosti Agencije obuhvata: halal edukaciju, certificiranje i promociju halala i halal proizvoda.”
Donošenju Odluke prethodile su gotovo jednogodišnje pripreme koje su se sastojale od istraživanja dotadašnjih aktivnosti u području halal certificiranja u svijetu i oblikovanju vlastitog modela primjerenog našim uvjetima. U konačnici O odlučeno je da se krene u pravcu izrade domaćeg Halal standarda, pravilnika i U priručnika o certificiranju i auditiranju. Standard je po redovnoj proceduri registriran kod Instituta za standardizaciju BiH pod oznakom BAS 1049:2007. Ovaj standard je drugi po redu registrirani halal A standard u svijetu nakon Malezijskog MS 1500:2005. Za potrebe obilježavanja halal certificiranih proizvoda izrađen je i registriran Znak za halal kvalitetu. Zanimljivo je još spomenuti da je u ovome slučaju po prvi put u svijetu usvojena i registrirana odrednica ‘Halal kvalitet’ i postala općeprihvaćen termin na internacionalnom nivou.
U nastojanju da se Agencija profilira tako da može odgovoriti pretpostavljenim ciljevima uspostavljena je odgovarajuća organizacijska struktura i angažiran potreban broj kvalificiranih kadrova. Uposlenici i saradnici Agencije, te članovi upravnih, stručnih i nadzornih tijela u Agenciji su osobe sa minimalno visokom stručnom spremom iz oblasti islamskih znanosti, prehrambene tehnologije, veterine, agronomije, medicine, ekonomije i prava. Pored osnovnih stručnih izobrazbi, svi saradnici su obavezni poznavati islamske propise o halalu, te propise o standardizaciji, ključne standarde iz oblasti osiguranja i upravljanja kvalitetom i zdravstvenom ispravnošću proizvoda. Na taj način su obezbijeđeni potrebni preduvjeti za savremeni pristup certificiranju halala koji je istovremeno kompatibilan sa ostalim standardima koji se danas primjenjuju u prehrambenoj industriji. Za sagledavanje uloge i doprinosa Agencije u razvoju halal procesa potrebno je ukazati na najvažnije aktivnosti shodno njenim osnovnim djelatnostima: edukaciji, certificiranju, promociji i učešću u međunarodnim halal integracijama.
Halal edukacija
Edukacija o halalu je bazična aktivnost koja obezbjeđuje da svi učesnici unutar halal sistema ovladaju osnovnim znanjima o šerijatskim aspektima halala, halal standardu i načinima njegove implementacije, certificiranja i održavanja.
Edukacija je prilagođena potrebama, a primarno se dijeli na:
– Edukacija internih auditora, osobe zaposlene u pojedinim proizvodnim pogonima,
– Edukacija auditora halal kvalitete, eksterni auditori osposobljeni za poslove certificiranja i auditiranja proizvodnih pogona,
– Edukacija savjetnika/konsultanata za halal, osobe osposobljenje za poslove konsaltinga u kompanijama koje pristupaju prilagodbi vlastite proizvodnje zahtjevima halal standarda.
Za svaki od navedenih nivoa Agencija dodjeljuje odgovarajuće certifikate o osposobljenosti. Ove edukacije do sada je prošlo preko 300 internih, 56 auditora halala kvalitete i 20 konsultanata.
Certificiranje
Aktivnosti certificiranja i auditiranja obavljaju se na bazi odredbi Halal standarda, odnosno njegovog pratećeg dokumenta Pravilnika o certificiranju. Audite provode educirani i certificirani auditori uz primjenu odgovarajućih metodologija utvrđenih ISO standardima. Auditi mogu biti najavljeni i nenajavljeni uz mogućnost uzimanja uzoraka sirovina ili gotovih proizvoda koji se analiziraju u laboratorijama. Dodatne provjere također se obavljaju i direktnim uzorkovanjem proizvoda sa tržišta, odnosno iz maloprodaje. Cilj ovih analiza je da se izvrši validacija proizvoda i utvrdi da li se u njima nalazi neki sastojak koji je haram – nedozvoljen u skladu sa islamskim propisima, a u pojedinim slučajevima analizama se utvrđuje da li se u sastavu proizvoda nalaze deklarirani ili neki drugi sastojci.
Promocija halala i halal certificiranih proizvoda
Do uspostavljanja Agencije na području zemalja naše regije u sredstvima javnog informiranja gotovo da nije bilo nikakvog pomena halala, niti značajnijih javnih istupa u kojima se tematizirao halal u kombinaciji sa terminima proizvodi, tržište, poslovanje i slično. Četiri godine kasnije situacija je znatno drugačija. Na različitim se razinama danas na pomen halala, umjesto prvobitnih pitanja tipa ‘Zar halal nisu samo meso i mesnice?’, sve više govori o halalu u kontekstu zadovoljenja zahtjeva kupaca, ispunjavanju uvjeta za plasman na ciljana tržišta, razvojnoj šansi, izvoznoj prilici, najbrže rastućem tržišnom segmentu itd. U pojedinim medijskim istupima halal se ponekad stavlja rame uz rame sa zdravstveno ispravnim proizvodima, a ponekad se i poistovjećuje. Međutim, potrebno je na napomenuti da su halal i zdravstvena ispravnost dva zasebna segmenta bazirana na zasebnim propisima koji se dopunjuju i ne isključuju. Halal standard nalaže da proizvod mora ispuniti zahtjeve zdravstvene ispravnosti da bi uopće mogao biti halal certificiran.
U dosadašnjem periodu u promociju halala uloženi su značajni napori. Halal je promoviran u regionu u, gotovo bez izuzetka, svim pisanim i elektronskim medijima i internetu, odštampane su desetine promotivnih materijala, napisan je niz informativnih i stručnih članaka. Organiziran je i veliki broj javnih skupova, halal je prezentiran na brojnim domaćim i inozemnim sajmovima, stručnim skupovima, forumima, okruglim stolovima te specijaliziranim halal sajmovima i izložbama. Informacija o organiziranom pristupu halal certificiranju u našem regionu odaslana je u cijeli svijet i prihvaćena je s odgovarajućim respektom. To se može vidjeti kroz način na koji se tretiraju nastupi predstavnika Agencije i halal certificiranih proizvođača u njihovim međunarodnim nastupima. Sve ovo je ipak djelomično zadovoljenje zahtjeva koje je potrebno postići da proizvodi i proizvođači iz našeg regiona u svjetskim razmjerama dostignu stupanj prepoznatljivog halal brenda.
Načini na koje sami proizvođači pristupaju promociji vlastitih halal certificiranih proizvoda još uvijek je, manje-više, na razini uzgrednih, ponekad stidljivih pominjanja halala, često u kontekstu drugih standarda. Istini za volju, nesumnjivo je opredjeljenje proizvođača za halal, ali se većina još ne usuđuje uvijek istaknuti to na svom proizvodu, već se radije opredjeljuje za segmentirani pristup pojedinim tržištima. Vjerujemo da će u narednom periodu u ovome segmentu biti načinjeni određeni kvalitativni pomaci naprijed. Državne i druge privredne institucije u Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj su od samih početaka u halalu prepoznale potencijal, koji bi u perspektivi mogao dodatno unaprijediti kvalitet i konkurentnost domaćih proizvoda, te su u brojnim prilikama pružale podršku realizaciji pojedinih projekata. Posebno je važno istaknuti da su se halal certifikati počeli tretirati ravnopravno s drugim međunarodnim certifikatima, a proizvođačima je omogućeno da mogu dobiti i finansijsku potporu iz fondova namijenjenih za sufinansiranje unaprjeđenja poslovanja i kvaliteta proizvoda.
Regionalno halal tržište
Internacionalizacija
Jedno od značajnih opredjeljenja Agencije je da prati sva važnija kretanja u oblasti halala na međunarodom nivou i aktivno participira u svim važnijim procesima. Za četiri godine svog postojanja Agencija je stekla dobru međunarodnu reputaciju. Kontinuirano nastojanje uposlenika i saradnika za postizanjem i održavanjem visokih standarda u poslovanju, Agenciji je već donijelo niz priznanja na domaćem i međunarodnom nivou. U posljednjem rangiranju World Halal Foruma Agencija je svrstana u kategoriju “TOP 5” u konkurenciji 180 halal certifikacijskih institucija u svijetu. Agencija je polovinom 2009. godine postala prvi Associate član IHI ALLIANCE (International Halal Integrity Alliance), ovlaštene institucije za halal ICCI, OIC (Islamic Chamber of Commerceand Industry, Organizacije islamske konferencije). Na stručnom planu Agencija je učinila značajan iskorak kroz angažman u Ekspertnoj grupi za standardizaciju OIC (Standardization Expert Group of OIC). U ovom procesu Agencija je nastupala u svojstvu zvaničnog ovlaštenog predstavnika BiH, a BAS Halal standard je uvršten u listu referentnih dokumenata koji su bili osnova za izradu jedinstvenog OIC Halal standarda.
“U pojedinim medijskim istupima halal se ponekad stavlja rame uz rame sa zdravstveno ispravnim proizvodima, a ponekad se i poistovjećuje. Međutim, potrebno je napomenuti da su halal i zdravstvena ispravnost dva zasebna segmenta bazirana na zasebnim propisima koji se dopunjuju i ne isključuju. Halal standard nalaže da proizvod mora ispuniti zahtjeve zdravstvene ispravnosti da bi uopće mogao biti halal certificiran.”
Imajući u vidu specifičnost okruženja u Evropi, posebno unutar zemalja Evropske Unije, potkraj 2009. godine Agencija je u skupini deset evropskih halal certifi- kacijskih tijela aktivno i ravnopravno participirala u fomiranju AHC-EUROPE, Europske asocijacije halal certifikacij- skih tijela (EUROPEAN ASSOCIATION OF HALAL CERTIFIERS). Asocijacija je osnovana u Briselu 9. marta 2010. godine. Agencija će predsjedavati Asocijacijom u prvoj polovini 2011. godine. Segmenat u kojem do sada nije postignut značajniji rezultat jeste veća prepoznatljivost našeg regiona na svjetskoj halal mapi. Unaprjeđenja u oblasti uređenja domaćih i regionalnog halal tržišta, ponuda halal usluga u turizmu i ugostiteljstvu, te agresivnija međunarodna promocija mogli bi u znatnoj mjeri privući međunarodnu pozornost na našu halal industriju, poboljšati perspektive za plasman na druga tržišta, dovesti nove kupce i potencijalno privući dodatne strane investicije. Na taj način bi svi dosadašnji i budući napori i investicije u halal proizvodnju ostvarile očekivane rezultate i u konačnici industriji donijele adekvatnu finansijsku dobit.
Doprinosi Agencije u razvoju halal procesa
Slijedom navedene argumentacije može se konstatirati da je Agencija za certificiranje halal kvalitete u protekle četiri godine svojim aktivnostima iz domena osnovnih djelatnosti uspjela ustanoviti sistem koji u osnovi ispunjava zahtjeve propisane zakonom, a istovremeno je kompatibilan sa postignućima međunarodne standardizacije. Uspostavljanjem certifikacijskog tijela, sistema edukacije, razvojem i registracijom Halal standarda i zaštitnog znaka za halal proizvode ispunjeni su svi preduvjeti za lokalno i međunarodno prihvatljiv i respektabilan sistem certificiranja. Na taj način je, sa aspekta obaveze ispunjavanja odgovarajućih šerijatskih pretpostavki, obezbijeđena adekvatna startna pozicija za ravnopravan tretman halal certificiranih proizvoda iz našeg regiona sa halal proizvodima iz bilo koje druge zemlje, odnosno bilo kojeg proizvođača u svijetu. Dodatnim angažmanom Agencije u međunarodnim halal integracijama, učešćem na eminentnim halal skupovima i specijaliziranim sajmovima načinjen je početni korak u međunarodnoj promociji halal certificiranih proizvoda i proizvođača.
Ukazivanje na perspektive halal industrije, kao najbrže rastućeg tržišnog segmenta, te otvaranje dijaloga i uspostavljanje saradnje sa nadležnim državnim i privrednim/gospodarskim subjektima obezbijeđena je prihvatljivost i podrška proizvođačima halala kroz njihov ravnopravan tretman u raspodjeli poticaja za unaprjeđenje proizvodnje i kvaliteta proizvoda. To je, između ostalog, predstavljalo dodatno ohrabrenje i poticaj proizvođačima da krenu putem prilagodbe vlastite proizvodnje zahtjevima Halal standarda. Sve vrijeme svog postojanja Agencija kontinuirano unaprjeđuje postojeće i razvija dodatne aktivnosti iz opsega vlastitih djelatnosti, te ukazuje na segmente halal poslovanja koje je nužno razvijati kako bi se popunile praznine i izgradilo zaokruženo domaće i regionalno halal tržište. Ukazivanjem na pojedine segmente halala Agencija nastoji potaknuti nove poduzetničke inicijative u razvoju halal indrustrije koja uz sinergijski pristup, udruženi napor i saradnju različitih aktera može doprinijeti većem privrednom rastu i u konačnici doprinijeti kvalitetnijem korištenju prirodnih potencijala i boljitku življenja na ovim prostorima. Halal je s aspekta vjerskih normi prihvatljiv za sve konzumente, a opredjeljenje za halal proizvodnju je poslovna prilika za zemlje našeg regiona. Halal donosi dobro mnogima, kupcima zadovoljstvo, a proizvođačima bolju tržišnu poziciju.
Preuzeto iz:
PREPORODOV JOURNAL mjesečnik KDBH "Preporod”
"HALAL KVALITETA (halal ishrana i halal certificiranje)"
Izdavač: Kulturno društvo Bošnjaka Hrvatske "Preporod” Zagreb
Broj 118, 2010. godina
Akos.bA
Preporučujemo iz Halal-kutka:
-
Halal meso u svjetlu nauke – Dokumentarni film o štetnosti mesa koje nije šerijatski zaklano
-
Planovi Dubaija prilika i za bh. halal industriju
-
Do kraja godine u BiH još 10 restorana sa halal certifikatom