Za djecu i omladinu

Ne ismijavaj se sa drugima, jer si i ti bio isti

Upinjao sam se, nastojeći uvjeriti sebe i svoje prijatelje, da se ne treba ljutiti zbog bezazlenih stvari i nenamjernih grešaka učenika, djece, običnih muslimana i onih koji određene stvari teško razumiju. Govorio sam im da ih zbog toga ne treba pretjerano koriti, što ne znači da ne treba popraviti njihovo ponašanje i ukazati im na propust. Držim da je razborit onaj čovjek koji se umije nositi s greškama spomenutih kategorija ljudi. Čovjek je u djetinjstvu i momačkom dobu činio iste takve greške, one ga podsjećaju na njegovo djetinjstvo i pubertet. Nakon što čovjek stupi u zrelo doba, zna cijeniti one koji su se prema njemu kao djetetu ili adolescentu znali odnositi na ispravan način i umjeli zanemarivati njegove nenamjerne greške, te im praštali i nastojali ih popraviti. Takvi su u njegovim očima uspješni i mudri odgajatelji. 

Razmišljajući o Kur’ani-kerimu zaključio sam da on na prelijep i blag način ukazuje na ovo o čemu govorim. „O vjernici, kad u boj krenete, na Allahovom putu, sve dobro ispitajte i onom ko vam nazove selam ne recite: ‘Ti nisi vjernik!’ kako biste se domogli ovozemaljskih dobara, ta u Allaha su mnoge dobiti! I vi ste prije bili kao oni, pa vam je Allah darovao Svoju milost; zato uvijek sve dobro ispitajte. – A Allahu je, zaista, poznato ono što radite“ (en-Nisa, 94).

Čuveni komentator časnog Kur’ana Muhammed b.Ašur, u tefsiru et-Tahriru ven-tenvir, 5/168, 169, ovako je protumačio ovaj ajet: „Allahove riječi: ‘I vi ste prije bili kao oni..’ znače: i vi ste prije bili nevjernici pa ste prihvatili islam izgovarajući kelime-i-šehadet, pa biste li bili zadovoljni da neko ne povjeruje u vašu tvrdnju da ste muslimani, a jeste?!

Ovaj kur’anski ajet sadrži golemu odgojnu smjernicu, a to je da čovjek, kad kažnjava prijestupnika, ima na umu da je nekad bio poput njega. Ove Božije riječi opomena su onima što otežavaju tragaocima za znanjem i postavljaju im teška, zamršena pitanja želeći pronaći njihovu slabu tačku, i opomena su nadređenima koji otežavaju podređenima, i roditeljima da ne kore pretjerano djecu zbog igre i žaljenje na bolove zbog pada i tome slično. Isto tako, ovaj kur’anski ajet naznačuje da u muslimanskom društvu moraju postojati poverenje i sigurnost, odnosno da se sumnji ne smije dati nimalo prostora, jer je ta vrata, pošto se otvore, veoma teško zatvoriti.

Ako se ljudima da mogućnost, jedni će druge bespravno optuživati i nestat će povjerenja, a može se dogoditi i to da labilni muslimani napuste prakticiranje vjere, tim prije jer se tad ne bi mogla praviti razlika između iskrenih i lažaca. S tim u vezi, treba zapaziti da se Vjerovjesnik, s.a.v.s., prema dvoličnjacima ophodio isto onako kako se ophodio prema muslimanima. Eto, tako treba biti, a islam je vjera koja se brzo učvrsti u srcu onog ko ga prihvati, makar ga prihvatio snebivajući se i sumnjanjući u ispravnost svog postupka.

Zato muslimani konvertite prihvataju kao svoju braću, imaju u njih povjerenje i ne čine ništa što bi ih moglo odvratiti od islama. Da utvrdi neophodnost utvrđivanja svega što se događa i svih okolnosti, Allah je, dž.š., u ovom ajetu dvaput naredio da se sve dobro provjeri i završio je ovaj ajet riječima: ‘A Allahu je, zaista, poznato ono što radite’, koje sadrže prijetnju i poticaj.

Izvor: „Vodič kroz život – budi sam svoj savjetnik“
Autor: Muhammed b. Ibrahim el-Hamed
Za Akos.ba pripremila: Emina Kahvić

Povezani članci