Svjetski dan obrazovanja: Intervju sa Emirom Avdagićem, direktorom DVV International za BiH
Cjeloživotno učenje odnosi se na “svaku aktivnost učenja tijekom cijeloga života radi unaprjeđenja znanja, vještina i kompetencija u okviru ličnog, građanskog, društvenog ili profesionalnog djelovanja pojedinca”. Ono obuhvaća učenje u svim životnim razdobljima (od rane mladosti do starosti) i u svim oblicima u kojima se ostvaruje (formalno, neformalno i informalno).
Koncept cjeloživotnog učenja, razvijen u šezdesetim godinama prošlog stoljeća, kao odgovor na problem neusklađenosti između obrazovanja mladih i odraslih.
Govoreći o konceptu obrazovanja odraslih i cjeloživotnom učenju, a u povodu svjetskog Dana obrazovanja 9. februar, zamolili smo direktora Ureda DVV International za BiH gospodina Emira Avdagića da nam na samom početku pojasni šta je to DVV i kakva je uloga ovog ureda u procestu obrazovanja i učenja odraslih.
Akos: Šta je to DVV International? Koliko dugo postoji i kad je osnovan ured u BiH?
DVV International je Institut za međunarodnu suradnju Njemačkog saveza visokih narodnih škola. Njemački savez visokih narodnih škola (DVV) i Institut zastupaju interese svojih članova i oko 1000 visokih narodnih škola na državnoj, europskoj i internacionalnoj razini. Institut je osnovan 1969. godine a na polju obrazovanja odraslih širom svijeta surađuje s preko 200 partnera u 40 zemalja. Svoje aktivnosti na području Jugoistočne Europe DVV International je započeo još 1997. godine, a Ured u BiH je otvoren u junu 2000. godine. DVV International se financira iz javnih sredstava SR Njemačke, kao i drugih izvora.
Akos: Koji su to projekti koje DVV realizira u BiH?
Sve naše partnerske organizacije putem zajedničke suradnje doprinose poboljšanju mogućnosti dodatnog obrazovanja i edukacije, posebno za socijalno nejake društvene slojeve u svrhu ostvarenja primjerenih uvjeta egzistencije i zapošljavanja. Projekt doprinosi i integraciji društvenih grupa koje nisu u mogućnosti iskoristiti svoja osnovna ljudska prava, odnosno pravo na obrazovanje, čime smo za ove grupe stvarali mogućnosti njihovog demokratskog učešća u izgradnji društva. Sarađujući sa mnogim partnerskim organizacijama u BiH naš zajednički fokus rada je na:
• poboljšanju kvalitete i dosega obrazovne ponude za mlade i odrasle,
• jačanju spoznaje i svijesti o obrazovanju odraslih u BiH u javnosti,
• uključenju inovativnih potencijala za oblast obrazovanja odraslih putem suradnje partnerskih organizacija,
• osiguranju mogućnosti širokog pristupa obrazovnoj ponudi različitim ciljnim grupama,
• unapređenju zapošljavanja kroz dodatno obrazovanje i usavršavanje,
• formiranju i izgradnji struktura za obrazovanje odraslih, te
• na lobiranju i donošenju zakonskih regulativa za obrazovanje odraslih u Bosni i Hercegovini.
Pored ovoga, DVV International je u periodu svog djelovanja u Bosni i Hercegovini izdao na desetine naslova stručnih publikacija te omogućio realizaciju velikog broja naučnih skupova i konferencija, festivala cjeloživotnog učenja, studijskih putovanja, seminara i treninga, te uvezao ustanove i organizacije koje se bave obrazovanjem odraslih u europsku ali i svjetsku stručnu kooperaciju.
Akos: Koji je osnovni cilj osnivanja DVV-a u različitim zemljama? Šta to konkretno na primjerima iz prakse znači za BiH?
Cilj djelovanja Ureda u BiH je podrška i razvoj struktura suradnje na području obrazovanja odraslih, što doprinosi efikasnijem iskorištavanju potencijala obrazovanja odraslih za razvoj socijalnih struktura. Osim toga, obrazovanje je osnovna potreba i nužan preduvjet razvoja. Obrazovanje mladih i odraslih je suštinski dio obrazovanja i igra ključnu ulogu u procesu cjeloživotnog učenja kao opće, profesionalno, kulturološko i naučno dodatno obrazovanje. Neformalni i vanškolski obrazovni programi omogućavaju mladim i odraslim osobama sticanje sposobnosti i vještina potrebnih za snalaženje u svakodnevnim životnim i poslovnim situacijama, te imaju komplementarnu i kompenzacijsku funkciju uz formalno obrazovanje i školovanje.
Akos: Vrlo često se u praksi mješaju dva pojma obrazovanje odraslih i cjeloživotno učenje, kakva je razlika medju ovim pojmovima?
Kontekst cjeloživotnog učenja po UNESCO-ovoj definiciji obuhvata 4 stuba obrazovanja, koji bi trebali biti nosioci jedinstvenog obrazovnog sistema svakog društva i to: predškolsko, školsko, visokoškolsko i četvrti stub, obrazovanje odraslih. U tom smislu obrazovanje odraslih je dio koncepta cjeloživotnog učenja, a nikako sinonim kako se često pogrešno tumači. Obrazovanje odraslih uključuje sve oblike učenja i obrazovanja (formalno, neformalno, informalno i samousmjereno).
Akos: Koliko je moguće smanjiti procenat siromaštva podižući stepen obrazovanja odraslih i uvodeći koncept cjeloživotnog učenja?
Što je veća ekonomska moć pojedinaca i što je društvo razvijenije, veća je i svijest o potrebi obrazovanja odraslih u kontekstu cjeloživotnog učenja. To potvrđuje i činjenica da participacija odraslih u programima obrazovanja u skandinavskim zemljama iznosi od 20% do 30%, dok se participacija odraslih u programima obrazovanja u našem regionu kreće od 1,5% do 4%. Mišljenja sam da ovi procenti govore sami za sebe, jer će bez funkcionalnog sistema obrazovanja odraslih i jake svijesti svakog pojedinca o potrebi i važnosti obrazovanja odraslih u kontekstu cjeloživotnog učenja biti veoma teško smanjiti stopu nezaposlenosti, a time i stopu siromaštva u našoj zemlji. Kompetencije, znanja i vještine ogromnog broja nezaposlenih u BiH ne odgovaraju potrebama tržišta rada, a te propuste i praznine će biti moguće kompenzirati jedino kroz funkcionalan i fleksibilan sistem obrazovanja odraslih.
Akos: Ko su partneri DVV-a u BiH i na koliko nivoa ured djeluje?
DVV International – Ured u BiH u našoj zemlji surađuje sa širokim spektrom partnerskih organizacija i djeluje na tri nivoa, na tzv. mikro, mezo i makro nivou. Djelujući na mikro nivou DVV International nastoji da pomogne realizaciju različitih programa obrazovanja odraslih prije svega za marginalizirane grupa stanovništva, dok na mezo nivou permanentnom stručnom suradnjom sa partnerskim organizacijama jačamo njihove kapacitete u pogledu ljudskih i tehničkih resursa, programa, standarda i kvalitete. Djelovanje na makro nivou podrazumjeva lobiranje i jačanje svijesti o potrebi obrazovanja odraslih, te donošenju zakonskih regulativa za obrazovanje odraslih u našoj zemlji. Od samog početka svog djelovanja DVV International je u BiH surađivao sa velikim brojem partnerskih organizacija koje su činile vladine organizacije, nevladine organizacije, javne i privatne ustanove koje se bave obrazovanjem odraslih, osnovne i srednje stručne škole i drugi.
Akos: Kako sa ove vremenske distance ocjenjujete uradjeno u BiH u proteklim godinama koliko postoji Ured u BiH?
Sagledamo li posljednjih 15 godina moramo biti zadovoljni učinjenim pomacima, iako pravi posao tek predstoji. BiH je do 2009. godine bila jedna od rijetkih zemalja Europe koja u svom sistemu obrazovanja zakonski nije prepoznavala oblast obrazovanja odraslih. Danas govorimo o obrazovanju odraslih kao ravnopravnom dijelu jedinstvenog obrazovnog sistema u jednom entitetu (RS) i u šest kantona u FBiH (USK, ZDK, BPKG, ZHK, TK, KS). Osim toga, mnogo je jača i razvijenija svijest pojedinaca da bez kontinuiranog učenja i usavršavanja neće moći biti dugoročno konkurentni niti zapošljivi u vremenu brzih društveno-tehnoloških promjena. Obrazovanje odraslih posjeduje značajne mehanizme i ono treba da doprinese ekonomskom razvoju savremenog društva, otvori više prostora za djelotvorno učešće građana u rješavanju različitih problema u užoj i široj socijalnoj zajednici. Obrazovanje odraslih sadrži bogat potencijal za podsticanje i modeliranje individualnog razvoja svakog pojedinca, a time i društva u cjelini. Mislim da su projekti poput projekta DVV International doprinijeli „paljenju vatre znanja“ u našem društvu, a sada nam, kao zajednici, ostaje da nastavimo sa aktivnostima koje će taj žar za učenjem i permanentnim razvojem održavati trajno živim.
Akos: Koji su to projekti koji će biti realizirani u ovoj godini?
DVV International će i u ovoj budžetskoj godini (2016) nastaviti da podražava projekte iz oblasti obrazovanja odraslih i pozitivne procese i pomake o kojima sam upravo govorio. Naš fokus djelovanja će biti nastavljen na sva tri nivoa. Neke od planiranih aktivnosti na mikro nivou biće realizirane u Srebrenici, Bratuncu, Mostaru i Sarajevu, dok ćemo na mezo nivou pružiti dodatnu potporu daljnjoj izgradnji struktura za obrazovanje odraslih, ali i nadležnim ministarstvima obrazovanja, da što kvalitetnije i stručnije nastave implementaciju zakona o obrazovanju odraslih. Jedan od fokus djelovanja na makro nivou će biti na izradi i usvajanju podzakonskih akata te na lobiranju i donošenju zakonskih regulativa za obrazovanje odraslih na onim nadležnim nivoima koja još uvijek nisu uredila ovu oblast (HNK, SBK, Posavski kanton, Kanton 10 i Brčko distrikt). Kada se i taj proces okonča i obrazovanje odraslih dijelom bude finansirano od strane nadležnih javnih institucija, onda ćemo moći reći da je BiH pravno u potpunosti uredila oblast obrazovanja odraslih u kontekstu cjeloživotnog učenja, i da kao država teži da njeno društvo u cijelini bude prepoznato i konkurentno društvo znanja u užim i širim okvirima. Društvo znanja mora biti cilj BiH, a obrazovanje odraslih put do tog cilja.
Portal Akos. ba u suradnji sa DVV International će u naredom periodu objavljivati tekstove o konceptu cjeloživotnog učenja.
Pratite nas, čitajte naše tekstove i ulažite u svoje znanje i razvoj.
Za Akos.ba pripremila: Velida Olovčić