Islamske teme

Kada je dozvoljeno ženi da radi van kuće?

Pitanje:

 

Kada je dozvoljeno ženi da radi van kuće?

 

Odgovor:

Navest ćemo u kojoj mjeri i u kojim oblastima islamsko pravo (el-fikhu-l-islami) dozvoljava ženi da radi izvan kuće. Nastojat ćemo jasno i precizno iznositi primjere, kako bi se izbjeglo bilo kakvo miješanje dozvoljenog sa nedozvoljenim u ovoj osjetljivoj temi. Ženin prvi i najvažniji posao, u kojem ne može imati zamjenu ni konkurenciju jeste odgoj djece i podizanje novih generacija. Allah ju je fizički i psihički pripremio za tu odgovornu zadaću, u čemu je ne bi smjeli spriječiti nikakvi materijalni ili bilo koji drugi razlozi. U ovim poslovima, od kojih u najvećoj meri zavisi budućnost i zdravlje nacije, ona je nezamjenljiva. Allah se smilovao pjesniku sa Nila, Hafizu Ibrahimu, koji je rekao:

Majka je škola, koja podučavajući dobru, veliko zdravo društvo obrazuje

Naravno, ovo ne treba razumjeti u smislu da islamski zakon zabranjuje ženi rad izvan kuće. Niko nema pravo zabraniti nešto što nije zabranjeno u jasnom, nedvosmislenom i autentičnom Tekstu. Prije možemo reći da je ženin rad kao takav, dozvoljen. On je čak i poželjan u okolnostima stvarne potrebe, kao što su okolnosti u kojima se nađe razvedena žena, udovica, žena koja nema priliku da se uda, ili koja nema potrebna sredstva za život; sve ovo je s ciljem zaštite žene od poniženja u koje bi mogla zapasti zbog ovisnosti i traženja milostinje od drugih ljudi. Može biti i porodica ta kojoj je potreban njen rad, posebno u prilikama kada treba pomoći mužu, ili kako bi izdržavala svoju djecu, mlađu braću i sestre, ili pomagala ostarjelog oca, što se spominje u kazivanju iz sure El-Kasas, gdje se navodi da je jedan starac je imao dvije kćerke koje su čuvale njegove ovce. U vezi s tim događajem, Uzvišeni Allah je rekao: A kad stiže do vode medjenske, zateče oko nje mnoge ljudekako napajaju stoku, a malo podalje od njih ugleda dvije ženske koje su je od vode odbijale. «Šta vi radite?» – upita on. «Mi ne napajamo dok čobani ne odu» – odgovoriše one – «a otac nam je veoma star». (Kur’an, 28:23)

Samom društvu može biti potreban ženin rad, posebice u pružanju medicinske pomoći ženama i brizi o njima kada su bolesne, podučavanju djevojaka i sličnim poslovima koji se odnose na žene. Prikladnije je da sa ženom umjesto muškarca radi žena. Prihvatanje pomoći od muškarca u nekim slučajevima, pitanje je nužde, koje bi se trebala razmatrati u skladu sa okolnostima i ne treba se uzimati kao pravilo. Isto se postupa i u slučajevima  kada je društvu potrebna radna snaga u svrhu njegovog razvoja.

Ako žena, već, treba da radi, onda je potrebno uvažavati određene uslove:
1. Sam posao treba biti dozvoljen s islamskog stanovišta, u smislu da ne smije biti zabranjen po islamu (haram) ili voditi ka nečemu zabranjenom. Takvi poslovi su: posao sluškinje u kući neženje, posao privatne sekretarice menadžera, koji su takvi da podrazumijevaju osamljivanja, posao plesačice, koja pobuđuje bludne misli i fizičke nagone ili posao radnice u restoranu u kojem se služi alkohol. Poslanik, s.a.v.s., je prokleo one koji proizvode alkohol, ali i one koji ga nabavljaju, prodaju i poslužuju drugima. Žena ne bi trebalo da radi ni kao stjuardesa u avionu, jer je to posao koji zahtjeva nošenje zabranjene odjeće i služenje putnicima onoga što je zabranjeno (haram). Takav posao često zahtijeva noćenje u stranoj državi, od kojih neke nisu potpuno sigurne. Žena ne bi trebalo raditi i druge vrste poslova koje islam neposredno zabranjuje ženama, ali ni one poslove koji su, po njihovoj naravi, zabranjeni kako ženama tako i muškarcima.

2. Kada izlazi iz kuće, treba se pridržavati morala muslimanke u pogledu oblačenja, govora i ponašanja. A reci vjernicama neka obore poglede svoje i neka vode brigu o stidnim mjestima svojim; i neka ne dozvole da se od ukrasa njihovih vidi išta osim onoga što je ionako spoljašnje, i neka vela svoja spuste na grudi svoje; neka ukrase svoje ne pokazuju drugima, to mogu samo muževima svojim, ili očevima svojim, ili očevima muževa svojih, ili sinovima svojim, ili sinovima očeva svojih, ili očevima muževa svojih, ili sinovima svojim, ili sinovima sestara svojih, ili prijateljicama svojim, ili robinjama svojim, ili muškarcima kojima nisu potrebne žene, ili djeci koja još ne znaju koja su stidna mjesta žena; i neka ne udaraju nogama svojim da bi se čuo zveket nakita njihova koji pokrivaju. I svi se Allahu pokajte, o vjernici, da biste postigli ono što želite. (Kur’an, 24:31) O žene Vjerovjesnikove, vi niste kao druge žene! Ako se Allaha bojite, na sebe pažnju govorom ne skrećite, pa da u napast dođe onaj čije je srce bolesno, i neusiljeno govorite! (Kur’an, 33:32)

3. Ne smije dopustiti da njen posao izvan kuće utječe na izvršavanje dužnosti prema svojoj djeci, jer je briga o njima njena osnovna dužnost.

4. Muslimansko društvo se treba bolje organizirati i omogućiti ženi muslimanki ambijent u kojem može raditi, ukoliko to zahtijevaju njeni interesi ili interesi njene porodice ili društva; ambijent koji će joj omogućiti da ne ugrozi svoju čast ili izvršavanje obaveza prema Allahu, sebi samoj ili svojoj porodici. Opća atmosfera bi joj trebala omogućiti izvršavanje njenih zadataka jednako dobro kao i poštivanje njenih prava. Ženi bi se trebalo omogućiti da ne radi puno radno vrijeme i da dobiva pola plaće (npr., da radi tri dana u sedmici). Također bi joj se trebao omogućiti razuman period odsustva zbog vjenčanja i porođaja.

5. Jedna od važnih potreba u našem dobu je osnivanje ženskih škola, koledža i univerziteta, gdje bi se djevojke mogle baviti sportom i drugim fizičkim vježbama, gdje bi imale potpunu slobodu kretanja i bavljenja različitim aktivnostima. Žene bi trebalo da imaju svoja mjesta u ministarstvima, ustanovama i bankama, daleko od iskušenja i mjesta na kojima bi se žena osamljivala sa jednim ili više muškaraca ili dolazila u različita iskušenja koja je teško i predvidjeti. (Fragmenti iz djela dr. Karadavija: Položaj žene u islamu, s engleskog preveo: Nusret Isanović)

Iz navedenog se može zaključiti da islam u osnovi dozvoljava ženi posao koji nije u suprotnostima ša šerijatskim propisima i koji ne ide na uštrb ženine osnovne zadaće koju joj je islam zacrtao a to je odgoj djece i služenje muža. Dakle, savremenoj ženi muslimanki je u današnjem savremenom društvu u osnovi dozvoljeno uslovno da radi kao voditeljka i to pod uvjetima koji su gore navedeni i to onda kada to posebni opći interesi islama i muslimana zahtijevaju. U suprotnom, ne bih joj to preporučio.

 

na pitanje odgovorio: prof dr Sulejman Topoljak

novihorizonti.com

Povezani članci