Svakodnevne aktivnosti za razvoj rane pismenosti
Čitajte djeci svaki dan (barem onim manjima – ili neka čitaju jedni drugima). Pored toga, djeci je važno da vide vas kako čitate i uživate u toj aktivnosti. Djeca su prirodno motivisana da uđu u svijet odraslih, a pismo je jedan od najvažnijih puteva. Čitajte različite stvari – knjige, časopise za djecu, enciklopedije, rječnike i dr. Knjiga je prozor u svijet, izvor znanja, način da proširimo vidike, putujemo, razumijemo druge kulture i navike, upoznajemo različite ljude i odnose među njima, razumijemo sopstvene želje, misli i ponašanje, knjiga nas uči da govorimo, komuniciramo, artikulišemo sopstvene misli i ideje. Pomozite djeci da pišu dnevnik – ukrasite zajedno neku svesku, napravite listu tema o kojima bi voljeli da pišete (izlet, posjet zubaru, rođendan, poklon), to će djeci dati jasniju ideju šta da stave u dnevnik. Dnevnik mogu ilustrovati, zalijepiti razne stvari, sličice, fotografije i sl. To je izvanredna mogućnost da vježbaju pisanje, izražavanje, razmišljaju o sebi. Knjiga, pisac, ilustrator – sve su to strane i nepoznate riječi i pojmovi sve do trenutka dok sama djeca ne preuzmu te uloge. Neka i ona postanu pisci, ilustratori. Prvi put im pomozite da razrade neku od tema koja ih zanima (izlet, ljetovanje, luna park…), ispričaju i zapišu priču, ilustruju je, naprave korice, povežu stranice i – slikovnica je gotova. Neka ne zaborave da napišu ime pisca, ilustratora, izdavača, posvetu. Slikovnice mogu biti povezane i sa onim što uče u školi (slikovnica o nekoj ličnosti, gradu, o drvetu, životinji), mogu biti rad samo jednog djeteta ili više djece. Pomozite im da pronađu prijatelje sa kojima će se dopisivati. Tako će proširiti svoje vidike, steći prijatelje i, naravno, učiti veoma važne stvari o komunikaciji. Neka sami adresiraju pismo, kupe markicu i odnesu pismo na poštu. Zamolite ih da vam nešto pročitaju dok vi kuhate ili radite neki drugi posao u kući ili se naprosto odmarate. Morate im pokazati da ste zaista zainteresovani za ono što čitaju – postavljajte potpitanja, dajte komentare i sl. Neka vam čitaju recept iz kuhara dok vi kuhate – povežite to sa matematikom (izvagaj težinu, koliko komada…). Neka naprave kuhar svojih omiljenih jela – svako neka napiše i ilustruje po jedan recept. Postavljajte problemska pitanja kod čitanja priča ili gledanja TV-programa (šta bi ti uradila da si na mjestu …, šta je drugo mogao junak da uradi, kako se osjeća…) Sa prvačićima (a i mlađima) napravite kutiju za pisanje (lijepo ukrašena kutija od cipela ili košulje u kojoj stoje papir, olovka, gumica, sveska…). To će učiniti posao oko pisanja posebnim i važnim. Od žice napravite smiješne “specijalne” naočare za pregledanje zadaće (i za vas i za djecu) kroz koje se greške bolje vide. Dajte nova, drugačija imena stvarima, predmetima – igrajte se riječima. Igrajte se igara sa slovima i riječima – “na slovo na slovo”, “kaladonta”, “gradova i država”… Pravite zajedno dječiji portfolio – slažite najbolje radove, pregledajte ih i komentarišite zajedno. Stavite na njih datum i komentar sa druge strane papira. Zapišite kako je rad nastao i neku zanimljvost o radu.