Šta kaže struka: Koja trasa za put Sarajevo-Beograd je najisplativija?
Cost benefit analize (analize troškova i koristi)pokazale su da je ruta za buduću prometnicu Sarajevo-Beograd preko Zenice, Žepča, Tuzle prema Brčkom i Bijeljini društveno-ekonomski isplativija nego dionica od Sarajeva do Vardišta, istakao je Amir Fejzić, viši stručni saradnik u JP Autoceste FBiH na okruglom stolu o temi “Razvojni koridori i privredne zone od regionalnog značaja Autoput Sarajevo – Beograd” koji je održan prošle sedmice u Sarajevu.
-Ono što je dobro jeste da mi za ova dva pravca za prometnicu Sarajevo-Beograd imamo određeni stepen razrađenosti dokumentacije. Imamo cost-benefit analizu na osnovu idejnog projekta. Nivo razrađenosti dokumemntacije za prvi pravac je idejni projekt i studija izvodljivosti puta Tuzla-Žepče i puta Tuzla-Brčko-Orašje. Dio puta Brčko-Bijeljina je u nadležnosti Republike Srpske. Ukupna dužina dionice Tuzla-Žepče je 55,4 km, a troškovi izgradnje 726 miliona eura, kazao je Fejzić.
Da bi prepoznali potencijal, odnosno prihode koje ta cesta treba da donese, važan je prostor u kojem se jedna takva cesta gradi. BDP gravitacionog područja za prvi pravac iznosi 57 posto, što znači da se prilično visok nivo BDP-a generiše u ovom gravitacionom području kojem gravitira gotovo pola miliona stanovnika BiH. PGDS – prosječni godišnji dnevni saobraćaj projeciran za 2024. godinu za dionicu između Žepča i Tuzle iznosi između 11.000 i 15.000 vozila dnevno. Nediskontovani prihodi iznose oko 2 milijarde eura a konačni rezultat je diskontna stopa od 6,8 posto.
– Ovo nije baš izrazito visoka diskontna stopa imajući u vidu da međunarodne finansijske institucije propisuju diskontnu stopu oko 12 posto za BiH. Međutim, tu se da štošta poraditi. Naime, Hrvatska već diskontuje sa diskontnom stopom 5,5 posto. BiH može prići toj diskontnoj stopi, ali pod uslovom da ostvari ekonomski rast i da se približi Evropskoj uniji kako bi eliminisala barijere smanjenja diskontne stope, istakao je Fejzić i dodao da je za ovaj projekat dobro što se može preprojektovati te se troškovi smanjiti tako da je optimista u pogledu njegove isplativosti.
Druga dionica Tuzla – Brčko duga je 44,8 km, košta 466 miliona eura, a projicirani PGDS za 2024. godinu iznosi između 9 i 18 hiljada vozila, u zavisnosti o kojoj je dionici riječ. Diskontna stopa je 14,79 posto što govori od društveno-ekonomski isplativom projektu.
Govoreći o drugom pravcu koji se analizira sa aspekta mogućnosti povezivanja Sarajeva i Beograda – onom preko Sokoca, Višegrada do Vardišta, kazao je da postoje tri projekta…