Šiijska zajednica u BiH o svojim aktivnostima u periodu od 2011. do 2014. godine
Iako se dugo vremena govorilo o šiijama u Bosni i Hercegovini kao pojedincima, u posljednje dvije ili tri godine pod pokroviteljstvom ambasade Irana i njihovih ekspozitura Fondacije „Mulla Sadra“ i Instituta „Ibn Sina“ u Sarajevu šiijska zajednica u BiH polahko počinje izlaziti u javnost. Ono što je posebno izraženo u djelovanju iranskih organizacija u sunitskim sredinama (kojoj pripadaju i Bošnjaci) jeste dolazak u svojstvu pomagaća i onih koji su za zbližavanje muslimana. To pomaganje i zbližavanje protokom vremena prelazi u čistu konverziju sunija u šiije.
Jedan od glavnih finansijera razvoja šiizma među Bošnjacima, pored gore navedenih, je i Svjetska federacija šiija dvanaestoimamija. Navedena organizacija uz druge šiijske (iranske) organizacije u BiH osnovala je Fondaciju Život, koju vodi Abdulah Šabar. Abdulah Šabar je umjetničko ime Abdulaha Šepera sina imama iz Bosanske Gradiške. Fondacija Život nije ništa drugo do šiijska zajednica u BiH jer ima sve što odlikuje jednu vjersku zajednicu. Navedena Fondacija sa svojim vođom redovno podnosi izvještaje Svjetskoj federaciji. Izvještaji se mogu pronaći na njihovom portalu www.world-federation.org. Izvještaji obiluju informacijama o načinu i metodama konverzije u šiizam: gradnja kuća, pomaganje u otplati kredita, školovanje djece, štampanje literature, otvaranjem šiijskih mesdžida, gostovanjima po radio i televizijskim emisijama. Uz navedeno Šabar redovno proslijeđuje i slike bošnjačke djece kako igraju predstave o Kerbeli i drugim šiijskim svetkovinama.
Prema izvještaju za period od 2011. do 2014. godine kao cilj djelovanja u Bosni spominje se stvaranje nezavisne, jake i vjerski prosvjećene zajednice šiija dvanaestoimamija koja će biti priznata u društvu. Kao misija djelovanja navodi se promovisanje i pozivanje učenju Ehlul bejta (op.prev. Ehlul bejt termin upotrebljen za naučavanja dvanaestoimamskog šiizma) posebno među mladima.
Posebno istaknuto u izvještaju je i centar „Kuća bosanska“ (Lješevo. Ilijaš)) u kojoj je između ostalog već organizovano klanjanje dnevnih namaza i drugih okupljanja prema šiijskom učenju. Naglasak je stavljen na rad s djecom gdje je iskazana potreba da se Centar učini što zanimljivijim kako bi se privukao što veći broj djece. Za samoodrživu šiijsku zajednicu pokrenuti su projekti izgradnje stambenih objekata i projekti iz oblasti poljoprivrede.
U nastavku nekoliko isječaka iz Izvještaja o misionarstvu u Bosni 2011-2014. godina
Prilike i izazovi
U dijelu izvještaja pod naslovom „Prilike i izazovi“ poseban naglasak dat je na iskorištavanje prilike „pozitivnog stava Islamske zajednice u BiH spram šiija“, zatim potrebu da se iskoristi udaljenost Bošnjaka od vjere nastalu tokom komunističkog perioda. Prema izvjestiocu izuzetak od svega navedenog među Bošnjacima su „oni koji su pod utjecajem vehabijskog učenja“.
Koliko šiija živi u BiH?
Izvještaj procjenjuje da u Bosni i Hercegovini živi od 250 do 300 osoba koje su prihvatile šiizam. Istaknuto je da veliki broj konvertita ne pokazuje javno svoju pripadnost šiizmu.
Lista aktivnosti
Izdavačka djelatnost:
štampanje magazina „Muslimanski život“; štampanje najmanje dvije nove knjige svake godine; doniranje šiijskih knjiga lokalnim bibliotekama; organizovanje kurseva.
Aktivnosti centra „Kuća bosanska“:
predavanja; posebni programi tokom ramazana i muharrema; pozivnice za posjetu Centru; izgradnja Centra u ustanovu za edukaciju i istraživanje učenja Ehlul-Bejta; organizovanje biblioteke i čitaonice sa naslovima prilagođenim različitim uzrastima.
Aktivnosti u medijima:
učešće u radio i televizijskim emisijama; distribucija materijala na DVD; stipendiranje zainteresovanih za medijske studije.
Odnos prema drugim muslimanima:
održavanje veza sa lokalnim džematima; povremeno prisustvo programima u sunitskim džamijama; izbjegavanje tema u kojima se razilazimo; uključivanje muslimanskih intelektualaca u naš uži krug.
Aktivnosti među mladima:
medresa (vjerska pouka) subotom i nedjeljom; organizovanje kvizova, sportskih aktivnosti, putovanja i kampovanja.
Odnosi sa šiijama konvertitima širom Europe:
najmanje jednom godišnje šiije konvertiti iz BiH sastaju se sa šiijskim konvertitima iz drugih europskih zemalja u cilju jačanja samopouzdanja.
Ljudski resursi:
posmatranje i izbor posebno nadarene djece u cilju školovanja budućih šiijskih misionara i vođa svoje zajednice; slanje nekoliko studenata na vjerske studije u Kom (šiijski prosvjetni centar u Iranu).
Na kraju kada sagledamo samo ovaj izvještaj ali i sve ranije možemo uočiti da su šiije među Bošnjacima uvidjeli plodno tlo zbog:
– pozitivnog stava IZ u BiH prema šiijama
– oslabljene vjere i nepoznavanja vjere među Bošnjacima
– teške ekonomske situacije.
Za Akos.ba: Ernas Pašalić, prof.
Izvještaj dostupan na
(13.06.2014.)