Rejhan ef. Hot za Akos.ba: Treba nam praktičnih vjernika koji hadise žive i pokazuju u svakodnevnom životu
Sa Rejhanom ef. Hotom, glavnim imamom Medžlisa Islamske zajednice Rožaje razgovarali smo o aktivnostima tokom mjeseca ramazana, načinu na koji mladi iz Rožaja provode ovaj mubarek mjesec, razlikama između ramazana u Sandžaku i Siriji, te sličnim temama.
Razgovarao: Admir Lisica
AKOS: Da li IZ u Rožaju organizuje poseban program povodom ovog mubarek mjeseca?
Hot: Medžlis Islamske zajednice RoŽaje intezivira svoje aktivnosti tokom mubarek mjeseca Ramazana, kao i svaki medžlis i svaki vjernik zbog berićeta ovoga mubarek mjeseca. Konkretno naš medzlis je organizirao večer „hosgeldije“ ramazanu sa hafizom Bugarijem, tako da koristimo blagodat hafizova prisustva koliko možemo. Također imali smo podjelu četristotine humanitarnih paketa u pred ramazanskom vaktu (broj paketa koje medžlis pred i u toku ramazana, podijeli, zahvaljujući raznim donatorima, privatnicima i organizacijama, čiji smo mi posrednici, dostigne blizu 2.000 paketa), a već i početkom ramazana imali smo još stotinu pedest drugih paketa, do sada, evo a tek smo zakoračili u Ramazani šerif. Sa polaznicima našeg malog mekteba, (cjelodnevni mekteb za predškolce) na gradskom trgu imali smo svojevrstan performans, sa kandiljima i vatrometom. Naš medžlis i grad je na području Sandžaka ponovo pokrenuo praksu ramazanskog topa, tako da evo već četvrtu godinu kako tu tradiciju ne prekidamo. U našem gradu teravih namaz klanjamo na dvadeset osam mjesta. Od toga šest je gradskih džamija. U centralnoj džmaiji, Sultan Murat II, održava se mukabela sa podne namaza. Naša dva hafiza iz grada je vode, a sa njima su i dva hafiza musafira iz Turske, te jedan hafiz Arap iz Libana. Također u staroj (Donjoj) džamiji klanja se teravih namaz sa hatmom. Imamo učestale dersove i predavanje u svim džamijama. U centralnoj džamiji svakog dana prije podne namaza. Također ono što je nezaobilazno su ramazanski kursevi arapskog pisma i tedžvida, kako za muškarce tako i za žene. Zadnjih deset dana ramazana tradicionalno se već klanjaju noćni namazi u Centralnoj džamiji, a za dvadeset sedmu noć klanja se noćni namaz u znato većem broju. Prošle godine smo klanjali na trgu, a ako nam vrijeme dozvoli klanjat ćemo inšallah i ove godine. Zajednički iftari, džamijski ali i na nivou cijelog medžlisa, također su već nešto sto je tradicionalno, tako da imamo minimalno deset velikih iftara. Ono što je novina je da mi organiziramo i velike iftare za žene, ali i za jetime. Već nekoliko godina organiziramo iftare za jetime i njihove porodice. Ono što nam je na usluzi od društvenih mreža i lokalih medija koristimo koliko smo u mogućnosti. Tako da snimamo ramazanske vazove i dersove i publikuemo na društvene mreže, također i druge naše aktivnosti, koje ocijenimo da zavređuju pažnju. Saradnja sa lokanom RTR radio televiziom Rozžaje je odlična, tako da se ramazanski program realizira u saradnji sa Medžlisom. Uvijek se također posveti potrebna pažnja i Bajramu i završnici mubarek ramazana, kroz razne manifestacije i aktivnosti.
AKOS: Na koji način mladi Rožaja provode ramazanske večeri?
HOT: Nadamo se da sve pomenute aktivnosti doprinose da se ramazan osjeti. Mislim da se osjeti promjena u čarsiji, ali i da ta promjena prouzrokuje individualnu promjenu na bolje kod svakog. Zadovoljni smo mladim generacijama i njihovim angažmanom, ali i spremnosti da učestvuju i sudjeluju ramazanskim aktivnostima. Omladina se organizira oko čiscenja džamije, uređivanja mezarja, ali je također i tu da uvijek isprati i podrži sve aktivnosti Medžlisa. Svakako da ne možemo reći da je idealna slika, ali je evidentno da se ona iz godine u godinu poboljšava. Polahko već imamo lokale koji ne rade za vrijeme ramazana u vremenu dok se posti, a nakon iftara otvaraju i to strikno sa prikladnim sadržajem. Lokali koji nisu na takvom stepenu da postupe ovako, ono što je minimalno je da izbace alkohol iz ponude za vrijeme ramazana. Omladina je često inicijator i nosilac naših aktivnosti. Ono što bih želio da istaknem i time se ponosim (možda će neko biti u čudu) je da u Rožajama prvi dan Bajrama ne radi ništa, ako niste umijesili mantije ili pite, ili kupili zalihe hljeba u Rožajama prvog dana Bajrama ne možete kupiti čak ni hljeb. Zato preporučujemo bajramski zijaret i ručak kod nekog od prijatelja ili kolače koje mozete pojesti kod svakog kome pokucate na vrata.
AKOS: Jedan period svog života proveli ste u Damasku, da li možete uporediti ramazan u Sandžaku i Siriji?
HOT: Istina je da sam bio u Siriji i da sam fakultet završio u Damasku. Ne znam da li je to razlog, i možda se neko neće složiti sa mnom, ali ja smatram da su stanovnici Šama, najbolji Arapi. Ako ne i među najboljima na cijeloj zemaljskoj kugli. Poslanik a.s. je rekao da ako se stanovnici Šama pokvare, pa onda na zemlji nije ostalo ništa od dobra. Ono što sam od islama doživio u vremenu mog boravka u Siriji ne očekujem da više u svom životu doživim, obzirom da je Šam razrušen, stanovništvo, pobijeno ili raseljeno, a u njihove domove se useljavaju oni koji njima ne bi bili dostojni biti ni posluga. Ma koliko volio svoj rodni kraj, na kraju zbog njega se i žrtujem, njemu se i dajem, skoro pa uvijek sam i pristrsan i mislim, kao i svaki covjek, da je moje rodno mjesto najbolje na svijetu. Ali ne mogu reci, da smo bolji od, čestitih stanovnika Šama. Musibete koji proživljavaju, doživljavam samo kao potvrdu toga da su najbolji, a da iskušenja dolaze ljudima shodno njihovom imanu. Oni koji su najbolji, njima dolaze i najteža iskušenja. I pored toga što i dalje smatram da nismo bolji od njih, zbog navike ili čega već, naša organizacija ramazana mi se više sviđa, ali to je već stvar običaja i navike. Kako neko lijepo reče, samo je jedno dijete najljepše na svijetu, i svaka ga majka ima. Ono što je evidentno je da oni mnogo poste, i skoro svi poste. Jako je teško naći osobu koja ne posti, možda nas čak nečiji izgled zavara, ali kada ga bolje upoznate, vidite da posti, ali i da klanja. Kod nas je nekako ta razlika vidljivija. Manje se posti, i treba dosta napora da bi broj postača dostigao broj onih koji to praktikuju u Šamu. Konkretno mislim da nismo uspjeli da post i neke obrede još u tolikoj mjeri nametnemo ljudima kao raskidivi dio od ostaloga. Jer islam se uzima u paketu, a onome ko razmišlja u takvom izdanju, može da mu se učini mnogo, i da to bude još jedan kamen spoticanja, da se možda teže odlučuju za prakticiranje vjere.
AKOS: Vaša ramazanska poruka čitaocima portala Akos.ba?
HOT: Zasigurno vaši čitatelji, oni koji ciljano posjećuju vaš portal, su jako dobro edukovani o vjeri, i njima ne treba mnogo savjeta mimo portala AKOS-a. Neka nastave da vas prate i da ono što tamo pročitaju, koliko mogu primjenjuju u praksi. Eto neka to bude moj savjet onima koji savjet žele, imamo dosta informacija, dosta dersova, dosta copy paste rasprava po portalima i društvenim mrežama. Nama fali praktikanata. Jednom smo jednog našeg profesora u Siriji upitali šta da dersimo, kada se vratimo na ljetnji raspust, kućama u naše domovine? On nam je odgovorio, ništa. Nemoj da dersite ništa, jer dersova su ljudi siti. Samo pokažite ljudima bar dio onoga što ste im htjeli dersiti. Treba nam praktičnih vjernika, koji ne kopiraju hadise i objavljuju po facebooku već onih koji hadise, žive i pokazuju u svakodnevnom životu.
Akos.ba