Književni kutakKultura i obrazovanjeU Fokusu

Prikaz romana Altruista – anomalije srca

U Sarajevu je u izdanju Asocijacije za kulturu, obrazovanje i sport – AKOS, štampan i promoviran roman Altruista (anomalije srca), autora Selima Alagića, kojem je to početak literarnog rada. AKOS, pored ovog djela, namjerava promovirati čitav dijapazon sličnih projekata, u cilju jasne vizije, čime će omladini, umjesto strasti i lutanja, ponuditi štivo o moralu i dobročinstvu.

Riječ je, dakle, o veoma specifičnom romanu bosanskohercegovačke književnosti, u kojem sve ključa od naučnofantastične naracije, koja će recipijenta uveliko zainteresirati za njegovo čitanje. Kur’anski isječci, kao sakralni, čine dvoglasje, zajedno s profanim. Knjiga je struktuirana u četiri poglavlja; Prolog, Prvi dio i Drugi dio romana te Recenzije (Abdullah Mujić, Adnan Džebo, Ammara Šabić, Nedim Botić), na samome kraju.

Prolog je, ustvari, vodič čitavog romana, u kojem je narator omniscentni / sveznajući, koji predočava storiju o dvojici početnih likova, bitnih za samu kauzalnost onog što slijedi poslije. Nadalje, roman, u Prologu, ustvari počinje poviješću; riječ je o Samarkandu, o osvajanjima svijeta, koje drže veliki događaji i tu već počinje intertekstualna natruha, inače čvrsto prisutna u ovom djelu, jer se spominje Aleksandar Veliki, Tamerlan, etc. Tu se priča grana na rivalstvo dvojice dječaka, prezentirano tačnom crno-bijelom tehnikom, koji zajedno odlaze u Sarajevo, nekad u 16. stoljeću i tako se, istom naratološkom pozicijom, Sarajevo opisuje i predstavlja. Da bi antitetičnost dvojice dječaka dobila na snazi, nastupa treći lik, koji njihovo rivalstvo umnogome jača. Predočavaju se i vilenjaci i ostali likovi, ali i čudnovati izumi, koji roman i čine najprije naučnofantastičnim.

Prvi dio počinje opisom islamskih moralnih postulata, čim autor najavljuje drugu intertekstualnu razinu romana; onu koja se odnosi na religijsko. Prvi put javlja se i njegov glavni lik, Davud, siroče koje je prepušteno životnim nedaćama, u svijetu koji žurno strada. Mijenja se naratološka pozicija – gubi se omniscentni narator i javlja se naracija samog glavnog junaka. Uloga mudraca, onih učenih, koji u građanskim epopejama podučavaju velike pobjednike prisutna je i u ovom djelu, jer će mali Davud biti obučavan od kadije Tarika, kao što je Aristotel učio Aleksandra Velikog, koji je postao heroj, kao i Davud. Opasnost od zla općeprisutna je od prvih do posljednjih stranica, kroz lik Azera, ali i čudnovate anomalije koja opsjeda srca ljudi i koja im uništava živote poput krhkih igrački. Nadalje, u ovom dijelu sve je prisutnija već spomenuta druga intertekstualna razina, i to u vidu isječaka iz Kur’ana, što roman jača religijskim oreolom, predstavljajući rigidne zakone morala i pravde, koje Davud objeručke uzima i tako izrasta u jaku ličnost, vođenu vjerom i pravdom, koja više nije siroče, već junak, koji ponekad liči i na epskog, koji predstavlja Dobro. Naučnofantastični elementi sve više jačaju, ponajviše zbog nauke, čudnovatih borbi i putovanja. Davud ima misiju kojom stremi i čini to zarad Dobra i čovječanstva i tim ovaj dio završava.

Drugi dio jeste nastavak Davudove misije da spasi svijet, pa samim tim predstavlja posve drugu cjelinu; početak kraja. Javljaju se drugi likovi i događaji, koji roman još više bogate i čim se njegova storija sve više i više zahuktava. Ispovijest je jaka pojavnost u ovom dijelu jer se kroz neke likove javlja i didaktičnost, imaginacija svijeta koji propada i koji nije dalek sadašnjem vremenu, onom u kojem živimo. Vojevanje Dobra sve više i postaje brojnije, ojačanom imanskom snagom, dok je na drugoj strani Zlo, koje ne želi stati, ali mu se bliži konačni kraj. Ishod borbe s tri zmaja esencijalni je za konačnu borbu Dobra i Zla, pa pobjeda protiv tih gorostasa otvara konačni ogroš protiv najvećeg zla – Azera. Fenomen pokajnika prisutan je u nekoliko navrata; lik Džamija i lik Mandarrina, što ponovo kazuje o didaktičko-pragmatičkoj liniji ovog djela.

Ovaj roman posjeduje raznolikost žanrova, jer je, pored osnovne prepoznatljivosti, one naučnofantastične, i psihološki roman, ali i ljubavni roman i roman o odrastanju – bildungsroman. Progovaranje etike prisutno je na brojnim stranicama, kao i esencijalne vrijednosti i čovječnosti, naspram ništavila i obezljuđenja, stoga ovaj roman jeste mapa didaktičnosti.

Cijena knjige je 20 KM.

Iskoristite priliku i na vrijeme naručite svoj primjerak Altruiste i podržite ovaj projekat grupe mladih osoba.

Piše: Elmir Spahić