Kako muškarci gledaju oskudno odjevene, a kako pokrivene žene?
Muslimanke često govore da se osjećaju ‘zaštićenom’, ‘sigurnom’, ‘poštovanom’ kada nose hidžab (vjerska skromna odjeća koja skriva oblik tijela i uključuje mahramu ili veo). Sada postoje dokazi koji pokazuju da su njihova osjećanja naučno dokazana.
Kada je psiholog Susan Fiske s timom istražitelja s Princeton Univerziteta izvršila MRI (op.prev. magnetna rezonanca tijela), skeniranje mozga heteroseksualnih muškaraca kojima su predočene slike koje pokazuju oskudno odjevene i potpuno odjevene muškarce i žene, zaključili su da muškarci bez ikakvog odstupanja reaguju na oskudno odjevene žene.
Što manje nose, to je vjerovatnije da će frontalni korteks (op.prev. najvažniji dio mozga koji se odnosi na djelovanje samorazvojnih tehnika je prednji dio kore velikog mozga tj. frontalni korteks regulacija neuroendokrinih funkcija, ciklusa budnosti i spavanja, raspoloženja, apetita, seksualnog ponašanja,… ) i gyrus temporalis medius (op.prev. važan za vizuelnu percepciju) ‘proraditi’. Ova područja mozga su povezana s izazivanjem erekcije, masturbacijom, i pozivaju na ‘hitno reagovanje’.
To vam je tako kao da su odmah pomislili na to kako bi mogli imati spolni odnos, objasnila je Fiske tokom godišnjeg sastanka Američke asocijacije o napredovanju nauke, održanog u Chicagu, 12.-16. feburara ove godine. Oni reaguju na ove fotografije kao što ljudi reaguju na objekte, izjavila je ona.
Testovi pamćenja koje su sprovedeni na ispitanicima pokazali su da se većina njih najbolje sjećala fotografija žena u bikiniju (koje su im predstavljene samo tjelesno bez prikazivanja glave), iako su im fotografije predočene samo djelić sekunde.
Fiske i njezin tim su dalje ispitivali reakcije na neprijateljsko seksističko ponašanje. Oni su utvrdili da oni koji koji su ocijenjeni kao znatno neprijateljski su imali manje aktivnosti na poljima mozga koji je povezan s obzirnošću prema mislima i osjećanjima druge osobe (fenomen poznat kao mentalizacija) dok su posmatrali izazovne slike žena u bikiniju. Oni nisu razmišljali o njihovim intelektualnim sposobnostima, izjavila je Fiske.
Seksualno izazovne žene posmatraju se kao manje vrijedne osobe
Prema studiji, kada se muškarčeva mentalizaciona mreža zatvori to znači da on seksualno izazovnu ženu vidi manje vrijednom osobom.
Ovaj tip dehumanizacije ranije je rijetko promatran u laboratorijama, izjavila je Fiske, samo jednom ranije, prema nedavnom članku u National Geographicu, koji navodi studiju gdje su ljudima prikazivane fotografije beskućnika i narkomana.
U slučaju s oskudno odjevenim ženama, ipak, muškarci ne pokazuju ista osjećanja izbjegavanja kao što to rade s beskućnicima, koje društvo često izbjegava. Umjesto toga, oni su poželjeli da gurnu, opipaju, ili zgrabe objekat, sve u prvom licu izrečeno – to su riječi koje su ispitani muškarci povezali sa slikama žena u kupaćim kostimima.
Mina Cikara, s Princeton Univerziteta koja je bila uključena u sprovođenje ispitivanja, dodala je da muškarci ne gledaju na isti način svoje supruge ili sestre kao što to rade s provokativnim slikama žena. Osim toga, muškarci su slike žena koje su bile u potpunosti obučene povezivali s riječima u trećem licu, poput ona gura, ona pipa, i ona grabi, koji prema Fiske impliciraju da muškarci potpuno obučene žene posmatraju kao one koje su dominantnije od njih, a ne kao objekte kojima se može manipulisati.
Više odjeće, više poštovanja
Prema Fiskevoj, rezultati studije imaju veoma važne posljedice za žene, naročito na radnim mjestima, budući da posmatranje izazovnih slika žena kod muškarca uzrokuje kako će kasnije posmatrati i ophoditi se prema ženi.
Studija o muškoj dominaciji, koju je sproveo profesor na Univerzitetu Lawrence, Peter Glick, također je pokazala da stručne žene koje oblače provokativnu odjeću na svojim radnim mjestima su od strane svojih saradnika okarakterisane kao manje kompetentne i manje inteligentne, naročito ako rade na višim pozicijama nadređenih. Prema diversityjob.com, studija profesora Glicka predlaže da se žene na višim pozicijama i na mjestima nadređenih moraju oblačiti skromnije i konzervativnije kako bi imale poštovanje svojih kolega.
Nekoliko studija također pokazuje vezu između gledanja pornografije i nasilja nad ženama, uključujuči silovanje i seksualno zlostavljanje. U ratovima u Bosni i Iraku, vojnici koji su počinili svirepe zločine i dehumanizovali drugu stranu su često predstavljali redovne gledatelje pornografije, ili su čak gledali pornografiju s ciljem duhovnog uzdizanja za ubijanje.
Fiske je uporedila rezultate svoje studije sa studijama koje prikazuju da gledanje televizije može učiniti bezosjećajnim na posljedice nasilja. Morate biti svjesni učinka ovih slika na ljude, izjavila je Fiske Daily Princetonianu. One nisu neutralne. Oni imaju utjecaj na to kako ljudi misle o drugim ženama.
Hidžab – dostojanstvo i povjerenje
Uprkos dokazima koji pokazuju prednosti skromnog i konzervativnog odijevanja, medijisko opisivanje hidžaba često prikazuje muslimanku kao žrtvu ugnjetavanja, umnog kontrolisanja i zlostavljanja.
Karen Danielson, međutim, tvrdi da joj nošenje hidžaba daje ujedno i dostojanstvo i povjerenje. Danielson, Amerikanka koja živi u Jordanu, nosi hidžab već više od 20 godina, a počela ga je nositi ubrzo nakon što se vratila islamu 1983. godine.
Kada hodam u javnosti, niko me ne gleda niti sudi o meni na osnovu moje seksualnosti ili odsustva istog, ili kako na osnovu toga kako privlačim ili ne privlačim muškarce, objasnila je ona. Određujem se na osnovu mog ponašanja i inteligencije, što i moje oblačenje podržava, ja sam smjerna u svojoj skromnoj odjeći.
Na taj način osjećam da mogu biti ono što jesam, jedinstveni pojedinac sa sopstvenim glasom, dodala je Sumeja Finnigan. Ne prilagođavam se većini i onome šta će oni reći i oblačiti, i zbog toga sam to ja, što je poprilično oslobađajuće.
Belkisa Mohammed, Amerikanka koja se vratila islamu 1979. godine, ima slične stavove i ona kaže da hidžab promoviše skromnost.. kako za ženu tako i za sve one oko nje.
Mohammed koja živi u Saudijskoj Arabiji i pokriva i svoje lice pored ostatka tijela, kaže da njen način oblačenja prouzrokuje da drugi, naročito muškarci se ne osjećaju tako slobodnim da se upuštaju u nepotrebne razgovore.
Hidžab i sigurnost
Potpuno se osjećam sigurnijom dok nosim hidžab i oblačim se, uopćeno, skromno, izjavila je Cari Abudeyeh, druga Amerikanka koja živi u Jordanu i muslimanka je već 12 godina.
Osjećam da je to moja zaštita kako muškarci ne bi buljili u mene i pokazivali nepoštovanje prema meni i mojim granicama. To je prepreka za sprječavanje ili promjenu tog prvog instiktivnog pogleda kada vas muškarac pogleda i provjerava, a i posmatra ‘jeste li čemu’, prepreka koja štiti od seksualnih osjećaja koje ne namjeravate da prouzročite kod njih ili ideja u njihovim glavama koje su zasnovane na provokativnom oblačenju.
Ona je ocijenila da je to žaštita od ljudi da vam se ne približavaju na neprikladan način, pomažući u utjecaju na njihove odluke kako će stajati pored vas, razgovarati s vama, gledati u vas ili čak spriječiti da vas dodiruju.
Finnigan, koja je iz Londona, upoređuje nošenje hidžaba, koje ona opisuje kao čin poslušnosti Stvoritelju, koji ženu čini sigurnijom kao u bukvalnom smislu tako i u duhovnom, s osjećanjima ranjivosti koje je iskusila prije prihvatanja islama i hidžaba 1999. godine.
Bilo je vremena kada sam željela da budem više pokrivena da bih mogla izaći iz kuće a da ne brinem o tome ko bi me mogao slijediti, izjavila je Finnigan.Svake većeri bih se izlagala opasnosti i vraćala bih se kući uvijek gledajući preko ramena u strahu da ću biti napadnuta ili silovana.
Uvijek će biti onih koji žele ili mogu napasti žene bez obzira na njihovo ponašanje ili stil oblačenja, priznaje Mohammed. Ipak, ona vidi muslimanski hidžab kao dodatnu zaštitu u odbijanju mogućih fizičkih pristupa.
Jedan od glavnih ciljeva hidžaba jeste zaštita žene od pogleda ljudi slabog morala i od onih koji se žele upuštati u protivpravna svjetovna uživanja, izjavio je šejh Rijad el-Musejmiri, profesor na Univerzitetu El-Imran u Rijadu. Muslimanka se razlikuje od bezbožnih žena, ona zaslužuje poštovanje.
Prema IslamToday.com, pojedini zapadnjaci pretpostavljaju da pokrivanje glave za ženu znači pokazivanje njenog pokoravanja muškarcu
To nema nikave veze s istinom. Kur’an eksplicititno navodi da je razlog njenog takvog oblačenja da bi bila poštovana. Poruka koju žena daje oblačeći se na ovakav način jeste. ‘Poštuj me zbog onoga što jesam. Ja nisam seksualni objekat’.
IslamOnline.net/IslamBosna.ba