Đozinim stopama: Neovlašteno prikupljanje zekata doprinosi slabljenju i razbijanju zajednice
Sedamdesetih godina prošlog stoljeća, Husein ef. Đozo zajedno sa ondašnjim rukovodstvom IZ afirmirao je izvornu islamsku praksu prikupljanja zekata u zajednički fond Bejtul-mal.
Nedavno objavljeni Rezultati prikupljanja zekata i sadekatu-l-fitra, koje je objavio Ured za zekat Islamske zajednice, pokazali su da je prisutan trend povećanja prikupljanog iznosa.
Ukupno prikupljeni zekat i sadekatu-l-fitr u Bosni i Hercegovini i bošnjačkoj dijaspori u 2013. godini iznosio je 10.179.454,00 KM.
U Uredu za zekat naveli su, međutim, i da je izražen problem neovlaštenog prikupljanja zekata i sadekatu-l-fitra od strane grupa fizičkih lica i udruženja, što kod nekih od njih postaje i unosan biznis.
Na upit portala Vakat.ba, da nam šire pojasne taj problem, rečeno nam je da je, nažalost, priličan broj pojedinaca i udruženja koja ne poštuju fetve i propise o obaveznosti davanja zekata u Fond Bejtu-l-mal Islamske zajednice u BiH.
“Navešćemo samo nekoliko najsvježijih primjera čije su aktivnosti bile vidljive putem interneta. Tokom ovogodišnjeg ramazana javnu kampanju za prikupljanje zekata putem njihovih udruženja i organizacija vodili su Udruženje ”Solidarnost” iz Bihaća i Islamic Relief (čiji su veliki baneri bili nekoliko dana na stranicama web portala www.avaz.ba). Za nekoliko organizacija smo dobili informacije da također prikupljaju zekat i sadekatu-l-fitr za svoje projekte i potrebe, ali budući da one pomenute aktivnosti nisu vodile putem medija, nećemo otkrivati njihova imena”, kazali su za Vakat.ba.
Stav Islamske zajednice u BiH prema udruženjima i pojedincima koji prikupljaju zekat na ovakav način je jasan.
“Ovim aktivnostima one ne samo da krše propise Islamske zajednice u BiH, koja prema šerijatskim propisima ima obavezu i pravo da uredi pitanja vezana za vjerske obaveze muslimana na ovom prostoru, pa tako i pitanje načina izvršavanja obaveze zekata, već unose smutnju među muslimane u BiH, uvodeći praksu da svako može tumačiti šerijatske propise na svoj način, što svakako doprinosi razbijanju i slabljenju zajednice muslimana na ovim prostorima. Preporuka bi bila svima da konsultuju istorijske izvore i pogledaju praksu muslimana u vrijeme Poslanika Muhammeda alejhi selam, pravovjernih halifa i većeg dijela muslimanske povijesti, vezanu za uređenje pitanja zekata i njegovog izvršavanja.”
Sasvim je jasno da to pitanje, kao i pitanje propisa vezanih za druge najznačajnije islamske dužnosti poput namaza, posta i hadždža ne mogu biti prepušteni pojedincima i određenim grupama ljudi da ih uređuju i izvršavaju po svom nahođenju. Postoje jasni propisi, da bi se te obaveze izvršile na odgovarajući način.
“Pustiti nekome na volju da na hadždž dolazi kada hoće i izvršava ga mimo utvrđene prakse i propisa stvorilo bi haos tokom izvršavanja obreda hadždža. Pustiti da neko organizira klanjanje džuma namaza gdje i kada hoće također bi unijelo smutnju među vjernike i svakako obezvrijedilo izvršavanje propisa. Mi, nažalost, u Bosni i Hercegovini, imamo i primjera gdje se dovode u pitanja i vrlo jednostavni propisi vezani za ramazanski post, pa neki ljudi namjerno zapaštaju nakon vremena utvrđenom po takvimu, a također i mrse se po vremenu koje su oni sami utvrdili prema instrukcijama određenih organizacija.”
Muslimani u BiH, susjednim državama i bošnjačkoj dijaspori, kao uostalom i muslimani širom svijeta dužni su se pridržavati propisa zajednice muslimana kojoj pripadaju, u našem slučaju Islamske zajednice u BiH. Svako onaj ko ne poštuje propise, posebno vezane za izvršavanje najvažnijih islamskih dužnosti koje su pomenute, radi to na svoju odgovornost i doprinosi slabljenju i razbijanju zajednice muslimana.
“Islamska zajednica u BiH nema namjeru niti prerogative da sudi takvim pojedincima i grupama i nada se da će oni shvatiti da lične ambicije, frustracije i projekti nisu važniji od općeg interesa i jedinstva muslimana”, kažu iz Ureda za zekat za Vakat.ba.
Vakat.ba/Kenan B.
vakat.ba