Dok mnogi odlaze iz zemlje u potrazi za poslom i boljim životom, još uvijek ima i onih koji vide bogatstvo koje pruža BiH.
Ivana Stjepanović, rodom iz Bijelog Brda kod Dervente koja je kao desetogodišnja djevojčica s porodicom izbjegla u Austriju, iz ljubavi prema rodnom kraju odlučila je pokušati promijeniti svijest lokalnog stanovništva i pokazati da se i u BiH može raditi i zarađivati i to od sopstvenog zemljišta.
Shvativši da je naša zemlja puna kvalitetnog i neobrađenog zemljišta, Stjepanović prošle godine osniva kompaniju pod imenom “Bosna raste organski/Bosnia grows Organic” čije je osnovna djelatnost uzgoj organskog ljekovitog i začinskog bilja.
“Zemljište koje smo uzeli u zakup je od vlasnika koji se još uvijek nisu vratili u BiH i stoji napušteno. Zemlja stoji neobrađena preko 25 godina i predstavlja značajan kapital koji se treba iskoristiti. Do sad smo uzeli 35 hektara na zakup od osam porodica. Od 35 hektara, 9,09 je već očišćeno i uzorano i čeka sadnju naših prvih organskih kultura, koja će se desiti na proljeće ove godine”, govori Stjepanović.
Za planiranu sadnju kultura birali su uglavnom biljke koje su i naši stari vijekovima sakupljali za čaj i začinsko bilje ili su ih koristili kao preventivne medicinske pripravke.
Zemlja se već nalazi u certifikacijskom procesu EU bio/organske kvalitete sa strane organske kontrole iz Sarajeva – OK Organska kontrola BiH i očekuju da već prva berba na sebi nosi oznaku EU bio kvalitete.
PLASMAN NA TRŽIŠTE EU
“Naše organsko bilje će se eksportirati u sušenom stanju na tržiste EU. Plasman je već definisan, kupce imamo i spremni smo pomoći svim našim organskim proizvođačima pri plasmanu njihovih kvalitetnih proizvoda diljem svijeta”, rekla je Stjepanović.
Stjepanović kaže da je analiza kvalitete zemljišta urađena u Austriji i u prvoj fazi razvoja njihov njemački partner grueneslicht.eu nudit će potencijalnu podršku svim organskim proizvođačima pri razvijanju njihove marketinške strategije i plasmanu njihove robe na tržište.
“Iskoristili smo naše poznanstvo sa kompanijom Grünes licht koja poznaje potrebe stranih prerđivača sirovina i teži ka tome da proizvodnju okrene ka potrebama i trendovima tržišta, što će uveliko pomoći svim budućim uzgajivačima. U drugoj fazi koja se očekuje kroz 3 do 5 godina, aktivno ćemo raditi na uspostaviti saradnje s organskim proizvođačima diljem BiH koji budu željeli siguran plasman svojih proizvoda” , kaže Stjepanović.
USPOSTAVLJANJE REGIONALNE MREŽE PROIZVOĐAČA
U narednih pet godina imaju u planu da zakupe i do 300 hektara zemljišta na cijelom prostoru BiH, ali i uspostave saradnju sa regionalnim organiskim proizvođačima.
“Cilj nam je da cijeli lanac proizvodnje ostane u Bosni i Hercegovini, da niknu nova eko sela i da sačuvamo dragocjenu prirodu. Želimo kreirati kvalitetan bosanski brend koji će našim kupcima širom svijeta ne samo pružati vrhunski ukus i vrhunsku kvalitetu nego i saznanje da konzumiraju produkat koji je doprinio ljubavi, pomirenju i razvoju jedne politički i ekonomski razorene države, produkat koji je pomogao ljudima u BiH”, govori Stjepanović.
Sa svim zakupodavcima su redovno u kontaktu i obavještavaju ih o svom napredku. U novembru prošle godine, govori Stjepanović, su pozvali sve zakupodavce da se na licu mjesta uvjere koliko daleko se stiglo sa planiranim projektom i na koji način koriste njihova zemljišta. Mnogi od njih su došli iz inostranstva i prvi put nakon rata posjetili svoj kraj.
“Zakupodavci profitiraju iz suradnje s nama tim da im čistimo zemljišta na naš trošak a ostavljamo im mogućnost da se ponovno nasele na sređenim parcelama i eventualno nastave proizvodnju. Pri obradi zemljišta uzimamo sve njihove želje u obzir, ukoliko žele da sačuvaju neku određenu kulturu koja tu već raste i tome slično. Obrađujući zemlju na ovaj organski način činimo ju višestruko plodnijom i ne samo prirodno već i finansijski dragocjenijom nego što je to ona sada”, kaže Stejpanović.
Nastanak “Bosna raste organski/Bosnia grows Organic”
Ivana Stjepanović koja ima višegodišnje iskustvo u proizvodnji, radila je za internacionalne koncerne u razvijanju i pozicioniranju brendova. Vodila je Product Management za južnoistočnu Europu, kao i odjeljenje Marketing-a za najveću Europsku udrugu organskih farmera, tako da ideja o nastajanju brenda Bosna raste organski nije došla slučajno.
“Ideja se rodila prije tri godine i brzo nakon same pomisli da bi mogla biti i ostvarena dala sam otkaz na sigurnom i visokoplaćenom poslu i krenula sa realizacijom iste. Nije bilo jednostavno, bilo je tu puno rizika i malo ušteđevine koju sam imala. Ali jednostavno sam osjetila da je to ispravan put koji će donijeti uspjeh. Sada idem ka ostvarenju zadatih ciljeva i nadam se da će BiH u svjetu biti prepoznata kao kvalitetno organsko tržište, jer za to sigurno imamo sve predispozicije”, rekla je Stjepanović.
I.M.