Varanje na ispitu
Pitanje:
Esselamu alejkum šejh! Možete li mi molim vas objasniti pravila vezana za varanje na ispitima? Da li je dozvoljeno varati na ispitu da bi smo položili? Nisam dovoljno učio tako da se trebam time poslužiti. Također, šta ako osoba koja vara na ispitima dobije posao na osnovu diplome koju je dobio pomoću varanja?
Odgovor:
We alejkumusselam we rahmetullahi we berekatuhu.
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog.
Sva hvala i zahvala pripada Allahu, i neka je salavat i selam na Njegovog Poslanika.
Dragi brate, pohvaljujemo tvoju želju da postaneš bolje upoznat sa Islamom i njegovim propisima, a to je put koji je Allah odbarao za dobrobit Njegovih robova.
Islam, jedina ispravna vjera kod Allaha, nikada ne dozvoljava varanje u bilo kojem aspektu života. Muslimani su ljudi morala, vrijednosti i etike. Shodno tome, varanje na ispitima ne može biti opravdano ni pod kojim izgovorom. Studenti muslimani bi se trebali isticati po njihovoj iskrenosti, čestitosti i pravednosti.
Iskoristio bih priliku da ti citiram fetvu koju je izdao Šejh ‘Atiyya Saqr, bivši predsjednik Komiteta za fetve sa el-Azhara. U fetvi stoji: Podrazumijeva se da je bilo kakav način varanja haram. Poslanik, s.a.w.s., je ovo pojasnio u hadisu: „Onaj ko vara nije od nas“. Onaj ko vara stvarno čini grijeh, a onaj ko mu pomaže u tome snosi dio krivice. Treba naglasiti da varanje ne opravdava to što je težak ispit, jer je izvorna svrha ispitivanja da razvrsta marljive od lijenih, te da pokaže koliko je neko uložio truda u pripremanju za test. Nema logike, naravno, da istim zaslugama obasipamo i marljive i lijene. To je nepravda. Zdrav razum nikada ne prihvata takvo nepravedno izjednačavanje.
Varanje na ispitu je jedna od stvari koja prijeti društvu jer biva uzrokom širenja obmane te direktno napada istinu. Također, uzrokuje totalnom haosu u društvu te dozvoljava nekim ljudima da dođu do pozicija koje im ne pripadaju.
Osobe koje dobiju posao zbog diplome koju su dobile pomoću varanja treba da znaju da je novac koji zarade haram. Na njih se vjerovatno odnosi ajet: „Ne misli nikako da će oni koje veseli ono što rade i kojima je drago da budu pohvaljeni i za ono što nisu učinili – nikako ne misli da će se kazne spasiti; njih čeka teška patnja.“ (Ali Imran, 188.)
Ako je ovakva osoba odradila neki posao i uložila napor koji nije blizak sa kvalifikacijama, onda mu pripada plaća, kao naknada za uloženi trud. A ono što jeizvan ovoga smatra se haramom.
Dr. Ahmed ‘Abdul-Kerim Nedžib, profesor na Fakultetu Islamskih Nauka u Sarajevu, a biviši profesor na Islamskoj Akademiji u Zinsta-u dodaje: Zapravo, ovo je situacija u koju su se doveli mnogi naši omladinci na zapadu. Odgovor na ovo može sesažeti u nekoliko tačaka:
1. Dobiti diplomu bez stvarne zasluge i sposobnosti je jedna vrsta varanja, što je totalno zabranjeno. Ovo je zasnovavno na hadisu: „Onaj ko varajući pokazuje da ima nešto što u stvarnosti nema je poput osobe koja oblači odjeću koja mu ne pripada a tvrdi da je njegova.“
2. U slučaju da je student musliman izložen nekoj vrsti iskorištavanja koje ugrožava njegova prava osim ako plati određenu sumu novca, nije mu grijeh da plati novac kako bi se izvukao i odagnao od sebe nepravdu kojoj je izložen.
3. Ako osoba dobije diplomu pomoću varanja ali naknadno stekne praktično znanje potrebno za posao, grijeh još uvijek postoji, jer treba biti kvalifikovan za posao prije nego što ga neko dobije. Ako je ta osoba na primjer ljekar, šta je sa pacijentima koji će ispaštati zbog njegove pogrešne dijagnoze? Što se tiče novca koji osoba dobije nakon što je stekla praktično znanje potrebno za posao, on nije haram.
Dužnost je svakog studenta muslimana da izbjegava bilo kakvu vrstu varanja, obmane i neiskrenosti. Radeći tako, Uzvišeni Allah će im dodijeliti visok stepen i na ovom i na budućem svijetu.
A Allah, s.w.t., najbolje zna.
Odgovorio: Atiyyah Saqr
Izvor: onislam.net
Prevod i obrada: Akos.bA