Sarajevski turistički vodič: Za turiste je BiH damar Balkana u kojem osjećaju život
Najzanimljiviji turistima, pored svega, jesu stanovnici BiH, njihova tradicija i apsurd kao sastavi dio života, tvrdi u razgovoru za Anadolu Agency Zijad Jusufović, predsjednik Udruženja turističkih vodiča Kantona Sarajevo Bosna i Hercegovina kao jedinstven geografski prostor u kojem su se ispreplitali orijentalni Istok i srednjovjekovni Zapad na jugozapadu Evrope, s izlazom na more, obiluje brdovitim planinskim, šumskim i ravničarskim predjelima, čistim rijekama, jezerima i vodopadima. Da BiH predstavlja srce Balkana gdje se osjeti istinski damar života, tvrde turisti, koji posljednjih dvadesetak godina u velikom broju dolaze u bh. gradove posjećujući tako drevne građevine, bh. kulturna naslijeđa, uživajući u prirodi i jedinstvenim prizorima.
Najzanimljiviji turistima, pored svega, jesu stanovnici BiH, njihova tradicija i apsurd kao sastavi dio života, tvrdi u razgovoru za Anadolu Agency (AA) Zijad Jusufović, predsjednik Udruženja turističkih vodiča Kantona Sarajevo. On već 28 godina predvodi grupe turista koje se svakodnevno mogu vidjeti duž glavnog grada BiH.
Provodeći ih starogradskim ulicama, gradskim šetnicama, sakralnim objektima i nacionalnim spomenicima upoznaje ih sa pričama i događajima iz daleke prošlosti, danima Olimpijskih igara i rata te obnovljenim građevinama i modernim zdanjima.
– Turisti najviše vole ratne ture Sarajevom
Jusufović ističe kako građani neprimjetno prolaze pokraj turista koji ih, sa druge strane, pažljivo osmatraju potajno im se diveći.
Pitanja koja turisti postavljaju vodičima, kako kaže, su svakojaka, a najčešće se tiču načina na koji žive bh. stanovnici, uređenje političkog sistema i neshvaljtive razlike koje su u BiH sasvim “uobičajene”.
“Nas vole, interesantan smo im narod, specifični smo im jer oni ovdje očekuju sve brade i pokrivene žene, jer su čuli da je tu većina muslimana. Vole nas upoznati, žele s nama razgovarati, mi smo njima misterija jer smo muslimani koji govore slavenski jezik, mi smo muslimani koji izgledaju zapadnjački. Ovdje su Srbi i Hrvati u većem konfliktu nego muslimani i Srbi ili muslimani i Hrvati i to njima nije jasno. Oni hoće da upoznaju Balkan, srce Balkana – BiH. BiH im je nevjerovatna, sve je kod nas nevjerovatno njima: od pet religijskih objekata do Prvog svjetskog rata, do otpora, do susreta Istoka i Zapada, do Vijećnice u kojoj je izgorjelo dva miliona knjiga bez razloga – sve kompletno je strancima zanimljivo u BiH, osim onoga – što je sve tako jeftino. Oni to ne shvataju uopće, ne mogu reći da oni ovdje išta shvataju. Teško je odgovoriti na sva pitanja koja brukaju ovu zemlju”, govori Jusufović.
Pojašnjava kako postoje različite ture kojima turisti obilaze Sarajevo, od one osnovne pješačke u okviru koje se obilaze religijski objekti, muzeji, mjesto atentata na Franca Ferdinanda, ulice suvenira, sarajevski Sebilj… Druga, turistima zanimljivija tura je ona koja podsjeća na rat i opsadu glavnog grada BiH što ga čini najspecifičnijim gradom regiona.
“Postoji i rat, linije fronta oko Sarajeva, opsada Sarajeva, ruševine, glavni štabovi, minska polja… Postoji olimpijska tura koja ulazi i u Republiku Srpsku jer su nažalost olimpijske planine podijeljene, dvije su FBiH, a dvije u RS-u. Sarajevo je specifičnije od bilo kojeg drugog turističkog grada jer ima taj rat, Olimpijadu, pet religijskih objekata. Postoje i specijalne ture, recimo jevrejska tura jer imamo jako bogatu jevrejsku historiju još od 1492. godine i sada postoje ljudi koji traže nešto baš posebno. Arapi i Turci traže malo više prirode, pogotovo Arapi”, dodaje Jusufović.
– Turisti iz Azije se ne zadržavaju dugo u Sarajevu
Prema njegovim riječima, turisti iz Turske su najbrojniji posjetitelji Sarajeva.
“Turci su neprikosnoveno najbrojniji posjetitelji, oni se ovdje već ponašaju domaćinski. Nakon Turaka, u posljednje vrijeme i uvijek je tu bivša Jugoslavija najjača. Srbi već dolaze sve češće kao i iz Crne Gore, Hrvatske su tu non-stop jer oni su dobro uvezani sa Međugorjem i Mostarom, prave izlete svakog dana. Postoje razni lobiji, puno je novca u turizmu. BiH će sigurno uskoro postati jedna top destinacija u prvih pet”, kaže Jusufović.
Iako se na ulicama Sarajeva svakodnevno mogu vidjeti turističke grupe iz Japana i Kine, Jusufović tvrdi kako se turisti iz udaljenijih azijskih zemalja ne zadržavaju u BiH o čijoj historiji i kulturi ne znaju skoro ništa.
Dodaje kako na osnovu pogrešnih informacija njihovih vodiča, imaju pogrešne utiske o BiH i Sarajevu.
“Oni ne znaju šta je ustvari BiH. Oni dolaze ovdje transevropskom turom gdje za jedan dan obiđu dvije zemlje. Oni dođu slikaju, traže wc, eventualno nešto pojedu, njihovi vodiči im kažu: Nemojte trošiti puno novca ovdje jer jačate Al-Kaidu, sahat-kula je pokvarena, pored Gazi Husrev-bega je njegova žena sahranjena, na kamenu ispred džamije su se odsjecale glave, tu nema više ni Srba ni Jevreja, nikoga, tako kažu: požurite samo, slikajte i idemo dalje. To je turizam što se tiče Azije još uvijek, ali mi smo krivi za to jer nismo to propagirali na adekvatan način”, kaže Jusufović.
Jusufović ističe da je turistima politička situacija u BiH itekako zanimljiva kao i historija zemlje stoga postavljaju razna pitanja. Nainteresantnije teme su im “sukobi i netrpeljivost” etničkih grupa.
“Postoje lake grupe, laka pitanja, postoje teška. Najčešće su politička i ratna pitanja. Postoje ljudi koji pitaju: Koliko je Gavrilo Princip bio težak kada je ubio princa Ferdinanda, koliko je imao kilograma? Postoje oni koji pitaju koliko ima vehabija u BiH, kakve nam šanse za ulazak u Evropsku uniju, hoće li to Srbi dozvoliti, hoće li biti rata? Zavisi šta su čitali jer o BiH postoje tri ili četiri istine: jedna međunarodna i tri naše – hrvatska, bošnjačka i srpska. Ali u suštini, zanimljivi smo im baš iz tog razloga jer nekad je i negativna propaganda dobra. Njih nije briga to što je konfuzija, što je politička situacija zanimljiva, njima je zanimljivo što mi imamo 14 vlada i tri predsjednika i 200 ministara”, navodi Jusufović.
Jedna od najposjećenijih lokacija u Sarajevu je mjesto atentata Gavrila Principa na austrougarskog prestolonasljednika Franca Ferdinanda, 28. juna 1914 koji je poslužio kao povod za izbijanje Prvog svjetskog rata.
Takav događaj, govori Jusufović, turisti doživljavaju značajnim stoga se najčešće zanimaju za “zauzimanje strana” odnosno stav prema Gavrilu Principu.
“Turisti znaju da je bio tu atentat, ali ne mogu da vjeruju da to nije obilježeno ničim, da je to običan znak na zidu. Ako ste spremni prihvatiti neutralnu priču o Gavrilu Principu, onda ćete ih zbuniti, očekuju da ćemo ‘drvlje i kamenje’ na Gavrila Principa, a mi vodiči nastojimo ipak, da zadržimo neutralnost jer naše je da kažemo mjesto, a analiza i političke odluke ne bi trebali vodiči prezentovati”, dodaje Jusufović.
Aktuelno pitanje sigurnosti odnosno nesigurnosti u svijetu svakako se odražava na turiste koji su često u bezrazložnom strahu, ističe vodič dodajući da se najčašće susreće sa pitanjima o postojanju “takozvanih džihadista i vehabija”.
“Kada vide te ljudi koji tako izgledaju, oni misle čak i od turista i pokrivenih žena da su to lokalni stanovnici i teško im je objasniti da su i to turisti koji su tu došli. Zavisi od informacija koje su stigle u svijet: nakon ubistva dva vojnika u novembru 2015. godine posjetu Sarajevu otkazalo je 400-500 grupa i onda dva mjeseca je bilo zatišje, sada je zatišje zbog fudbala i prvenstva, sutra će biti zbog neke političke klime, to je tako”, naglašava Jusufović.
– BiH ne ulaže u turizam
Jusufović dodaje da se BiH više od 20 godina nakon završetka rata još uvijek nije turizmu kao izuzetno važnoj privrednoj grani, što primjećuju i turisti.
“Turistima se sviđaju naša jela, ali samo ako ih mi naučimo jelima, sviđaju im se kolači ako im objasnimo šta je kolač, mi nemamo prijevoda kako se pripremaju kolači, baklava ili nešto. Morate znati dobro jezik da objasnite ukus jela, da ne biste samo rekli da su samo ćevapi jedino i najbolje jelo, to je paradoksalna greška naših turističkih radnika i ćevapdžija jer smo ćevape predstavili kao jedino BiH. Stranca ne zanimaju granice, njega interesuje doživljaj: sauna, tenisko igralište, jahanje konja, šetnja planinama, seoska kućica… On hoće da se osjeća mirno i bezbjedno i to će platiti. A sedam KM ćevapa i tri marke piva su smiješne cijene za strance”, ističe Jusufović.
Cjelokupna društvena, politička i ekonomska situacija direktno se odražava na turiste kojima brojne razvijene evropske zemlje nude zanimljive sadržaje.
Ističe da nadležne vlasti u BiH ne poznaju prave metode koje turizam nudi kako bi privukao veći broj ljudi.
“Turizam je najosjetljivija grana i moramo biti jako oprezni u ponašanju i izjavama koje dajemo, Ne smijemo zbuniti svijet, ako ih zbunimo onda će oni otići na neko mjesto, a ponude su nevjerovatne. Latvija ima nevjerovatnu ponudu, svi se trude da ubace nešta novo, da educiraju svoje vodiče, jedino u BiH velike i bogate turiste dovode agencije iz Švicarske i Hrvatske. Nemamo mi još uvijek pojma o turizmu, mi smo nepismeni za VIP turizam, ovo je sve slučajni turizam. Mi prihvatimo goste na aerodromu, damo im prospekt, ali propagirati Švicarcima u Švicarskoj da dođu ovdje, mi to još nemamo. O dovođenju turista u BiH moramo učiti još dugo i konceptovati se sa svijetom”, naglašava Jusufović.
Akos.ba