Historija i tradicija

Sarajevo: Krenuo tramvaj “Nostalgija”, nova turistička atrakcija grada

Autentična replika jednog od prvih tramvaja koji su saobraćali Sarajevom prije stotinu godina je ručni rad radnika preduzeća Gras

  – Autentična replika jednog od prvih tramvaja koji su vozili kroz Sarajevo danas je sa tramvajske okretaljke kod Željezničke stanice krenuo na vožnju kroz glavni grad Bose i Hercegovine. Tramvaj pod imenom “Nostalgija” postat će dio redovnog gradskog saobraćaja u Sarajevu, javlja Anadolu Agency (AA).

Tramvaj će voziti u različitim periodima tokom dana, po dva sata, i svakog dana građani Sarajeva i gosti grada imat će priliku uživati u vožnji po cijeni karte koja važi i za uobičajni gradski prijevoz, sve do 9. septembra.

Osim posebnog osjećaja koji budi “Nostalgija”, građani će se bar na trenutak moći vratiti u doba od prije 100 godina. Naime, unutrašnjost tramvaja obiluje jedinstvenim prizorima i slikama Sarajeva, Budimpešte, Praga i Beča. Sve fotografije prikazuju pomenute gradove s početka 20. stoljeća. Tramvaj upotpunjava i audio turistički vodič na bosanskom i engleskom jeziku.

“Nostalgija” će od danas biti nova turistička atrakcija Sarajeva.

Tramvaj je na šine simbolično postavljan u okviru obilježavanja stogodišnjice od početka Prvog svjetskog rata. “Nostalgija” na sarajevskim tramvajskim šinama je projekat koji je podržala ambasada Mađarske.

Ambasador Mađarske u BiH Jozsef Pandur za AA je kazao kako je izuzetno sretan što je došlo do ove saradnje.

“Ovim smo htjeli da podsjetimo na period prije početka rata kada je došlo do jednog ekonomskog i kulturnog razvojnog buma BiH. To je sve bilo za vrijeme Mađara Benjamina Kalaja koji je tada bio ministar finansija Austro-Ugarske. U to vrijeme je u Sarajevu i počeo tramvajski saobraćaj. Tako da je tramvaj, zapravo, simbol tog perioda”, kazao je Pandur, izražavajući nadu da će BiH što prije i ponovo postati član evropske porodice.

Čast da vozi tramvaj pripala je dugogodišnjem radniku GRAS-a Salihu Manjiću. Prema njegovim riječima, ne zna svaki radnik voziti ovaj tramvaj.

“Sretan sam što baš ja vozim ovaj tramvaj. Ovu repliku su napravili naši majstori, radnici GRAS-a, ručno”, kazao je vozač Manjić.

Sarajevski tramvaj ima izuzetno zanimljivu historiju. Dok je Bosnom i Hercegovinom vladala Austro-Ugarska, austrijski kralj naredio je da se napravi šinsko vozilo koje će uz pomoć konjske vuče prevoziti putnike gradom. Budući da je Beč, kao veliki grad, bio rizičan ukoliko dođe do fijaska, za probni prvi tramvaj odabrano je  Sarajevo, u to vrijeme mali i mirni grad.

U ljeto 1884. godine, austrougarske vlasti su odlučile da “konjsku željeznicu”, kako se tada nazivao tramvaj, isprobaju prvo u Sarajevu. Počeli su radovi na kopanju sarajevskih ulica i postavljanju tramvajskih šina. Prvi tramvaj  zvanično je počeo sa radom 1. januara 1885. godine u 10 sati.

Sarajevo je tada postalo prvi grad na Balkanu i u srednjoj Evropi čijim ulicama je saobraćao tramvaj. Austrijske vlasti bile su prezadovoljne tramvajem i odmah je naređena  izgradnja tramvajske mreže u Beču, koja je završena dvije godine nakon puštanja u rad prvog sarajevskog tramvaja. 

Povezani članci