Liderstvo i menadžmentU Fokusu

Pričam ti priču ili po novom ‘Storytelling’

Pojmovi priča, narativ, diskurs su sabrani u marketinškom terminu Storytelling koji je postao nezaobilazan u savremenom poslovanju

Ljudski govor je najsavršeniji oblik poznate komunikacije sa mnoštvom varijacija, nijansi, boja, emocija…

Svaki segment ljudske djelatnosti ima svoju karakterističnu komunikaciju kroz koju se na najbolji način vidi odnos ponude – potražnje, nivo i (ne)vrijednosti obje strane.

Pričanje priča je u osnovi ljudske prirode. Na početku ljudi su se okupljali oko vatre, vani ili u pećinama, šatorima, dvorcima da bi čuli, pričali i prenosili poučne priče koje su inspirirale, motivirale, edukovale, odgajale ili jednostavno prenosile važne poruke i informacije. Najbolje priče su se prenosile sa generacije na generaciju i kasnije su zapisivane.

Dobri govornici, pripovjedači su uvijek bili omiljeni u društvu, a danas su oni koji znaju kako da na pravi način ispričaju priču uspješni menadžeri, lideri, prodavači, ali i političari.

Priče su kroz historiju predstavljale način na koji objašnjavamo pojave oko sebe u sadašnjosti kroz uzimanje pouka iz prošlosti u cilju trasiranja željene budućnosti.

Na primjer; lakše ćete svom djetetu prenjeti neku životnu lekciju ili vrijednost kroz poučnu priču, a na isti način ćete i svoje znanje o određenoj oblasti lakše demonstrirati kroz neki životni primjer, priču ili iskustvo.

ŠTA JE STORYTELLING

Storytelling, odnosno pripovedanje smatra se jednom od najstarijih ljudskih vještina.

Najčešće ćete susresti ovaj pojam baš u marketingu gdje označava osmišljavanje i distribuciju unikatnih brend priča i usklađivanje istih sa strategijom brenda. Priče u okviru marketinga nisu slučajnost jer čak 92% potrošača u jednoj anketi je izjavilo da bi voljelo da reklama za neki proizvod bude u vidu pričanja priče.

Set Godin, jedan od najpoznatijih marketing stručnjaka i savremenih biznis filozofa, još 2005. godine je objavio knjigu „Svi marketing stručnjaci su lažovi“ i pritom rekao slijedeće:

Kada sam smišljao naslov ove knjige nisam bio potpuno iskren prema vama. Stručnjaci za marketing nisu lažovi. Oni su samo pripovjedači. Potrošači su oni koji lažu. Kao potrošači, mi svakog dana uvjeravamo sebe u laži. O tome kako se odijevamo, gdje živimo, kako glasamo na izborima i šta radimo na radnom mjestu. Uspješni stručnjaci za marketing prosto smišljaju priče u koje potrošači žele da povjeruju.

Kreiranje prave priče i pričanje iste na zanimljiv i inspirativan način smatra se jednom od najvažnijih vještina današnjice ne samo u marketingu, već u mnogo oblasti. To se posebno vidi u politici u društvima koja su heterogena i u postkonfliktnoj tranziciji kakva su balkanska, a posebno bosanskohercegovačko.

ZAŠTO JE STORYTELLING VAŽAN

Mnoštvo je razloga zašto danas uspješni ljudi oko nas koriste priče kao moćan alat, a evo nekih od njih:

  • Priče nas pokreću na razmišljanje i na akciju.
  • Priča je ono što ne utiče na racionalni dio ljudskog mozga, već na onaj instinktivni, emotivni dio, koji je mnogo impulzivniji i jači od racionalnog.
  • Ljudima je mnogo lakše da zapamte priču, nego činjenice i podatke.
  • Priče se pamte čak 22 puta više nego činjenice i podaci.
  • Priče potiču maštu i strast i stvaraju osjećaj zajedništva među slušaocima.
  • Priče pomažu da se učvrste apstraktni koncepti i pojednostave složene poruke.

GDJE SVE STORYTELLING MOŽE DA SE ISKORISTI

Danas, pričanje priča može da se iskoristi kao profesionalni alat u velikom broju oblasti. Već smo pomenuli marketing i brending. Nekada svjesno, nekada manje svjesno, brendovi i kompanije nas privuku upravo zbog priče koja nam je ispričana o proizvodu, kompaniji, ljudima koji tamo rade.

Tu nije kraj. U prodaji, odnosno direktnom razgovoru sa kupcima, priče mogu da vam posluže da na najbolji mogući način predstavite sebe, proizvod ili kompaniju. Pomoći će vam da zainteresujete potencijalne kupce i prije pominjanja konkretnih karakteristika vašeg proizvoda.

Dalje, ukoliko želite da u toku prezentacije angažujete publiku i prenesete neku važnu poruku, moćan alat u tom slučaju bit će upravo priče. Pojedina istraživanja pokazuju da se oko 60% informacija se zapamti ukoliko se predstavi u vidu priče.

Kada je u pitanju roditeljstvo, priče mogu biti višestruko korisne. Nekada će priče djecu nasmijati i zabaviti, a nekada će biti poučne i edukativnog karaktera.

Takođe, posvećeni lideri često koriste priče kako bi edukovali i motivirali svoje članove tima. Nekada su te priče upućene cijelom timu, a nekada samo određenoj osobi u timu.

Na kraju, ne morate da budete prodavač, menadžer, roditelj, lider ili prezenter da biste koristili priče – pa i svakodnevno. Zašto? Zato što su priče sjajan alat u komunikaciji kada želite da bolje objasnite nešto ili zainteresujete sagovornika za određenu temu. Pored toga, priče možete da koristite kada vam je važno da vaš sagovornik zapamti određene informacije.

VRSTE STORYTELLINGA

Vrsta Storytellinga može biti koliko je bujna vaša mašta. S obzirom na korištenje tehnika storytelling može biti vizuelni koji predstavlja pričanje priča koristeći crteže, fotografije, video snimke, GIF-ove. Odnosno, predstavlja pričanje priče uz što manje napisanog teksta. Zanimljiva činjenica o vizuelnom storytelling-u je ta da ljudi primjete vizuelne elemente 60 000 puta brže nego tekstove bez vizuala.

Moderna su vremena, pa tako danas dobra priča može biti u formi: teksta, audio zapisa ili video snimka. Pored toga što čitamo priče, možemo da ih slušamo (npr. u okviru nekog podcasta) ili da se prepustimo priči gledajući neki video zapis.

Ako se pitate koje priče možete da koristite, evo nekoliko prijedloga:

  • vaše lične priče ili doživljaje ljudi koje poznajete,
  • historijske priče (npr. priča o vladarima)
  • priče poznatih ljudi (recimo priča o osnivačima svjetskih kompanija)
  • popularne zen priče
  • basne, bajke, priče iz knjiga…

Vi procjenite, shodno situaciji, koji oblik pričanja priča, kao i vrsta priče najbolje odgovara situaciji u kojoj želite da angažujete svoju publiku.

PRIMJER POUČNE PRIČE

„Jedan čovek je prolazeći pored krda slonova iznenada zastao, zbunjen činjenicom da ovu gomilu ogromnih snažnih životinja drže samo mali konopci privezani za njihove prednje noge. Nije bilo okova, nije bilo kaveza. Očigledno je bilo da bi slonovi mogli, bilo kada, da pokidaju taj konopac, ali iz nekog razloga, oni to nisu činili.

On ugleda čuvara u blizini i upita ga zašto su ove životinje tu stajale ne pokušavajući da pobjegnu. „Pa“, trener reče, „mi koristimo konopac iste veličine za vezivanje kada su bili mladi i manji, što je u tom dobu bilo dovoljno da ih zadrži. Kada odrastu, oni i dalje vjeruju da ne mogu pobjeći. Vjeruju da taj konopac još uvijek može da ih zadrži, pa nikad i ne pokušavaju da se oslobode“.

Čovjek je bio impresioniran. Ove životinje su mogle da se oslobode bilo kada, ali zato što su vjerovale da ne mogu, ostajale su tu gdje jesu.“

Često znamo da budemo poput ovih slonova – držimo se starih neuspjeha i ne iskorištavamo svoj potencijal. Zamislite šta biste sve mogli da se ne držite konopaca za koje vjerujete da vas sputavaju na vašem putu uspjeha?

Akos.ba

Povezani članci

Back to top button