Odnos vjere i politike u percepciji islamista i sekularista: Šta znači klauzula ‘nema politike u vjeri’?
Odnos vjere i politike u percepciji islamista i sekularista
Nakon što smo definirali vjeru i politiku, postavlja se pitanje: Kakav je njihov međusobni odnos? Da li su međusobno oprečne i isključuju se, ili se dopunjuju i ne isključuju? Odnosno trpe se, solidarišu i žive u jednoj simbiozi?
Stav sekularista
Modernisti, marksisti i sekularisti smatraju da se vjera i politika ne podudaraju i da se isključuju. Vjera je oprečna politici i međusobno se ne podnose i zbog toga se nikako ne mogu usaglasiti. Izvori su im različiti, jer je vjera od Allaha, a politika od čovjeka. Vjera odražava moralnu čistoću, pravdu, pravičnost i etičnost, a politika moralnu prljavštinu, varanje, licemjerje i obmanu. Cilj vjere je Onaj svijet, a politike ovaj. Zbog svega toga, vjeru treba ostaviti vjernicima, a politiku političarima. Dakle, sekularisti žele vjeru bez vjerozakona, obrede bez međuljudskih odnosa, vjeru bez ovoga svijeta, misiju bez države i istinu bez snage. Ovakva percepcija vjere je eksplicirala i određene idejne i praktične posljedice koje su uzeli za temelje svoje vjerske vizije. To su:
1. Negiranje sveobuhvatnosti islama neupitne su stvari kod muslimana.
2. Odvajanje vjere od politike i politike od vjere pod parolom: Nema vjere u politici niti politike u vjeri.
3. Klevetanje onih koji pozivaju na uvođenje šerijata da su protagonisti političkog islama.
4. Vjerovanje da vjera ograničava politiku svojim bukvalnim značenjem tekstova, ne osvrćući se na novonastale opće interese, zbog čega muslimanima poništava mnoge interese.
5. Tvrdnja da se politika, po prirodi, mijenja i napreduje kao i svaka ovosvjetska stvar, dok je vjera po prirodi nepromjenljiva i konzervativna, a inovativnost joj je strana.
Negiranje sveobuhvatnosti islama
Pitanje sveobuhvatnosti islama je neupitno kod islamskih učenjaka. Svi, a posebno reformatorski nastrojeni, tvrde da je islam sveobuhvatan sistem života, da sadrži doktrinu i vjerozakon, da je misija i država, vjera i politika. Spomenuto nisu zagovarali samo deklarativno, nego su ga praktično i primjenjivali, zbog čega su se izlagali mnogim iskušenjima i opasnostima. To su činili isključivo samo zbog tri razloga:
1. Islam je svojim propisima normirao sve segmente ljudskog života: materijalni, duhovni, individualni i kolektivni. Mi tebi objavljujemo Knjigu kao objašnjenje za sve i kao uputu i milost i radosnu vijest za one koji jedino u Njega vjeruju. {En-Nahl, 89)
2. Islam ne priznaje selektivno prihvatanje normi i propisa. Kur’an je jasno osudio Jevreje zbog takvog ponašanja prema Allaho- vom vjerozakonu, rekavši: Kako to da u jedan dio Knjige vjerujete, a drugi odbacujete!? Onoga od vas koji čini tako stici će na ovome svijetu poniženje, a na Sudnjem danu bit će stavljen na muke najteže. – A Allah motri na ono što radite. {El-Bekare, 85)
Uzvišeni se obraća Poslaniku, a.s., riječima: I sudi im prema onome sto Allah objavljuje i ne povodi se za prohtjevima njihovim, i čuvaj ih se da te ne odvrate od nečega sto ti Allah objavljuje. (El-Maide, 49) Uzvišeni upozorava Poslanika, a.s., da se pripazi nemuslimana da ga ne odvrate od nekih islamskih propisa. Upozorenje njemu je, ustvari, upozorenje svima koji ga slijede do Sudnjega dana, a posebno onima koji su preuzeli brigu o ummetu.
Islam je cjelokupni sistem života koji društvu daje slatke plodove samo kada se primjeni u cjelosti. Parčanje i selektivno primjenjivanje ne može dovesti do željenih rezultata.
3. Život ne prihvata da bude parcijaliziran, niti da se dijeli. Isti je slučaj i sa čovjekom. Nemoguće je, npr., da ljudski život bude napredan i normalan ako islam preuzme brigu samo o džamijama i tekijama a ostale segmente života zanemari i prepusti svjetovnim zakonima. Prema tome, neprihvatljivo je da islamu pripadne briga samo o džamijama, a sekularizmu o školama, univerzitetima, sudnicama, medijima, trgovima, ulicama, tj. o cijelom životu. Isto tako je nemoguće da čovjek bude dobar ako samo njegov duhovni odgoj preuzme vjera, a tjelesni, intelektualni i sentimentalni laička država. Dakle, nema dijeljenja ni kod čovjeka, a niti u njegovom životu. Čovjek je potpun samo sa svojim duhovnim i tjelesnim osobinama, kao i život. Ni čovjek, a ni život se ne dijele na duhovnu i materijalnu stranu, s tim da jedna nema veze s drugom.
Odvajanje vjere od politike
Prvi korak koji su sekularisti poduzeli na putu izgradnje odnosa između vjere i politike je potpuno odvajanje politike od vjere i vjere od politike. Potom su počeli širiti i propagirati poznatu klauzulu da nema vjere u politici, niti politike u vjeri. Stvar se nije zaustavila samo na tome, nego se zahtjeva da se vjera potpuno odvoji od cjelokupnog života i ograniči na ljudsko srce. A ako bi joj se dozvolilo više od toga, to treba biti u okvirima bogomolja i ne smije izići iz njih. Ovakav stav zastupaju protagonisti ekstremnog sekularizma.
Kritički osvrt na izreku da nema vjere u politici
Na prvom mjestu treba razjasniti šta znači ova izreka. Da li se njome aludira na to da politika nema vjere i da je zbog toga oslobođena moralnih vrijednosti i vjerskih pravila? Ako je odgovor pozitivan, u tom slučaju politika predstavlja puki pragmatizam, jer na prvo mjesto stavlja samo interes ma gdje i kakav bio: materijalni, partijski, nacionalni, ovosvjetski, itd., vjerujući da je ovosvjetska materijalna korist iznad vjere i njenih načela, a da Božije naredbe i zabrane nemaju mjesta u svijetu politike. Ovakva politika je, ustvari, makijavelistička- politika koja istiskuje moral iz sfere politike, u kojoj cilj opravdava sredstvo. Takva politika je, ustvari, sredstvo putem koga nasilnici i tirani opravdavaju svoja nedjela i zločine počinjene nad svojim narodima, a posebno nad neistomišljenicima. Međutim, treba se zapitati: da li ovakvu politiku želi čovječanstvo, i da li će ovakva politika popraviti čovječanstvo, spasiti ga i dovesti do sreće?
Kada se politika poveže sa vjerom, dobija nove dimenzije i značenja. Ona tada odražava pravdu i ravnopravnost među ljudima, trijumf potlačenih nad tlačiteljima, davanje svim ljudima istih životnih prilika i zaštitu slabih kategorija društva poput: jetima, siromaha, nevoljnika, itd., kao i zaštitu osnovnih ljudskih prava. Dakle, ulazak vjere u politiku nije, kako misle materijalisti i sekularisti, zlo za politiku i za samu vjeru. Prava vjera, kada uđe u politiku, zauzima funkciju usmjerivača ka dobru, upućivača ka istini i zaštitnika od zablude i stranputice.
Vjera ne priznaje nasilje, ne zanemaruje greške, niti prešućuje stranputice. Ne priznaje dominaciju jakih nad slabima, niti prihvata da se sankcionira “mali” lopov, a poštiva i uvažava “veliki”. Kada vjera uđe u politiku, bez sumnje će je usmjeriti ka uzvišenim životnim i ljudskim ciljevima, poput monoteizma, moralnog čišćenja i uzdizanja ljudske duše, toleranciji, pravičnim stvarima, realizaciji Allahovih intencija radi kojih je stvorio ljude, pokornosti Allahu, ljudskom namjesništvu na Zemlji, njenoj izgradnji i obnavljanju istinom i pravdom. Zatim harmonizacija porodice, solidarisanje zajednice, sinhro- nizacija ummeta i saradnja čovječanstva. Pored toga što će usmjeriti politiku ka najuzvišenijim ciljevima i najbitnijim vrijednostima, uputit će je, također, i ka najispravnijim programima kojim se ostvaruju ti ciljevi i na taj način će oni postati stvarnost na Zemlji koju će ljudi istinski živjeti, a ne samo deklarativno propovijedati.Vjera političare stimuliše ka dobru, zaustavlja ih kod istine, ohrabruje ih da stanu uz plemenitost, da je pomognu i da pomognu potrebnog, osnaže slabog, da podrže obespravljenog protiv nasilnika i na taj način ga odvrate od nasilja. “Pomozi svom bratu bio on nasilnik ili obespravljen.” “Allahov Poslaniče, pomoći obespravljenog je logično, ali kako pomoći nasilniku?” – upitali su. Rekao je: “Spriječi ga od nasilja i eto to će mu biti pomoć.”[1]
Vjera političaru daje živu savjest koja ga odvraća od: jedenja haram imovine, legalizacije harama, prisvajanja državne imovine mitom i korupcijom, poklonima ili bilo kakvim drugim malverzacijama. Vjera motivira podanike da vladara pozitivno kritikuju i ukazuju na pogreške: “Ako pogriješim, ispravite me.”[2] “Ko od vas vidi pogreške, neka ih ispravi.”[3]
Prema tome, odvajanje vjere od politike značilo bi udaljavanje politike od dobra, prevencije zla, faktora dobročinstva i bogoboja- znosti i njeno prepuštanje i fokusiranje na grijeh, nepravdu i neprijateljstvo. Kada su muslimani zajedno konzumirali politiku i vjeru, bili su svjetski lideri u svim segmentima života. Uspostavili su državu pravde i dobročinstva i svijetom pronijeli civilizaciju znanja i imana, pod zastavom Kur’ana. To je bilo, bez sumnje, zlatno doba njihove civilizacije. Danas takav model života žive Jevreji. Jasno se zna i vidi koliko je vjera imala utjecaja i koliko su je upregli kod osnivanja svoje nacionalne države, a isto to čine i neki američki predsjednici i predsjednici drugih svjetskih sila. Tako je Mlađi Buš za vrijeme svog mandata otvoreno izjavljivao da mu je njegov bog naredio da zaratuje u Iraku i Afganistanu. Dokaz su i postojanje, u mnogim evropskim zemljama, kršćanskih stranaka koje su legalne i legalno učestvuju na izborima i u kreiranju nacionalne politike svojih zemalja, a neke su čak bile ili su na vlasti. Zbog čega se, onda, samo od muslimana traži da odvoje politiku od vjere ili vjeru od politike? Najvjerovatnije samo da bi se oslabili i odvojili od izvora njihove snage, kako bi ostali nezaštićeni i nemoćni.
Svi islamski mislioci su saglasni da povezivanje vlasti ili države sa vjerom takvoj državi donosi dobro i snagu. Govoreći o vrstama država, Ibn Haldun je naglasio da je svjetovna i vjerska država bolja od samo svjetovne države i takva država, po njemu, je idealna. Dakle, on priznaje neupitan utjecaj vjere na društveni i ostale vidove života.[4]
Šta znači klauzula da nema politike u vjeri?
Ako se pod ovom klauzulom misli da se vjera apsolutno ne zanima za politiku ljudi, niti se uopće opterećuje njihovim svakodnevnim životnim problemima i međusobnim odnosima, onda je takva konstatacija netačna. Svaka vjera ima svoje stavove i naputke po spomenutim pitanjima. Negdje su oni detaljniji, a negdje koncizniji. Islam o njima ima najdužu elaboraciju. O spomenutim pitanjima u Kur’anu i sunnetu postoje mnogobrojni tekstovi, kao i pravna tradicija, pravne škole i različitost u poimanju, shvatanju i rješavanju istih problema. Najduži ajet u Kur’anu se bavi ovosvjetskim pitanjima. To je 282. ajet sure El-Bekare u kom se traži zapisivanje i parafiranje dugova. U Kur’anu postoje na stotine ajeta koji govore o pravnim normama i propisima. Kroz cijelu historiju ljudskog roda, sljedbenici svih vjera su na bilo koji način učestvovali u kreiranju svog politčkog života. Čak i crkva koja zastupa ideju da se caru da carevo, a Bogu Božije, nije postupila po bukvalnom značenju ove izreke, nego s vremena na vrijeme pokušava uzeti učešća u carevim pitanjima, uputiti i nasavjetovati ga, a možda i preuzeti vlast od njega.
Vjera nije uvijek ograničena i koncentrirana samo na eshatologiju
Ako se pažljivo promotri izreka da nema politike u vjeri, niti vjere u politici, zapazit će se da se njeno značenje ne može odnositi na sve vjere, jer je apsolutno neprihvatljivo da sve vjere nemaju ništa sa politikom i da sve politike nemaju ništa sa vjerom. Kur’an je ekspli- citan da su se u samom Tevratu {Tori) nalazili različiti zakoni, a neki od njih su u Starom zavjetu ostali sve do danas. Neki su se odnosili na porodicu, drugi na zajednicu, treći na krivično, a četvrti na međunarodno pravo. Islam je, također, donio mnoge moralne naredbe i zakonske propise koji se odnose na ovaj i Onaj svijet razasuti po kur’anskim ajetima i Poslanikovim, a.s., hadisima, a nazivaju se ajeti i hadisi propisa. Protumačili su ih pravnici u svojim djelima koja sadrže propise i načela o raznim ljudskim životnim pitanjima, porodici, zajednici, državi, itd., i to počevši od bontona obavljanja nužde, objedovanja… pa sve do osnivanja države i njenog odnosa sa drugim narodima i državama. Kako je, onda, moguće tvrditi da nema politike u vjeri?! Kategorija zekata “one čija srca treba pridobiti”je, u osnovi, politička kategorija. Sa njom u potpunosti raspolaže predsjednik države radi pridobijanja naklonosti nekih plemena i određenih društvenih i političkih snaga, da bi im omilio islam, ili da bi uklonio zlo od muslimana, odvrativši njihove neprijatelje da ih ne ugroze. Sve nabrojano i drugo se želi postići davanjem zekata, i to su prvenstveno politički ciljevi.
Moguće je, također, da musliman uđe u politiku čak i dok obavlja namaz, učeći ajete koji govore o suhoj politici, ili da dovi protiv okupatora i vladara tirana Kunut-dovom koja je kod islamskih pravnika poznata kao Kunutun-nevazil {Dova za nesreće). Podrazumijevajući razna iskušenja i nevolje koje pogađaju ummet, poput okupacije, raznih prirodnih katastrofa, zemljotresa, itd.
Politika nije uvijek samo sekularistička
Ako se prethodno utvrdilo da vjera nije uvijek samo metafizička, logično je konstatovati da ni politika nije uvijek sekularistička. Mnoge politike su u prošlosti zagovarale vjeru i branile je. Podnosile su sve nedaće i poteškoće radi njenog širenja. Najbolji primjer za to je kralj Konstantin, poznati rimski imperator, koji je prihvatio hrišćan- stvo, stao na stranu hrišćanskih misionara i svom svojom snagom i moći ga širio u svojoj imperiji.
Crkva je na Zapadu cijeli Srednji vijek vodila glavnu politiku u Zapadnim zemljama. Francuska revolucija je bila samo reakcija na crkvu i njene ljude koji su svojim konzervatizmom stali na put slobodi i napretku, a svojim bajkama i iluzijama na put znanja. Crkva je tada zajedno sa vladarima stala protiv naroda, a sa feudalcima protiv seljaka. Razjarene narodne mase su se digle protiv njih uzvikujući: “Vješajte posljednjeg kralja crijevima zadnjeg svećenika!”
U islamskom periodu, posebno u periodu pravednih halifa, politika je, također, bila u službi vjere. Vjera je bila glavni usmjerivač intelektualne misli, pokretač osjećaja i senzibilnosti i glavni djelotvorni faktor morala. Načelno se može reći da je ovakav odnos politike i vjere bio i tokom cijelog islamskog perioda vladavine s neznatnim zanemarivanjem vjere u korist politike u nekim periodima. Ali se, bez sumnje, sa sigurnošću može tvrditi da vjera, tj. Islam, u tom periodu nikada nije bila potpuno potisnuta, niti je politici prepušteno da radi šta hoće i vlada nad kim hoće. Islam je tokom cijele svoje historije bio temelj sudstva u sudovima, decizija među narodom i obrazovanje u obdaništima, školama i univerzitetima.[5]
Spomenuti odnos između vjere i politike ni danas u savremenom svijetu nije nepoznat i neuobičajen trend. Vjera je glavni pokretač politike i kreator državne strategije kod danas vodeći demokratskih zemalja, i pored toga što to njihove službene politike negiraju. Bivši američki predsjednik Buš i njegova partija i cionistička država Izrael, najveći su dokaz koji to potvrđuje, i najveći protuargument onima koji tvrde da su sve politike sekularističke i da vjera nema udjela ni u jednoj od njih.
[1] Bilježi ga Buharija u Mezalimima,2444, od Enesa, i Ahmed, Musned,11994.
[2] Dio hutbe koju je održao Ebu Bekr nakon što je preuzeo vođstvo nad muslimanima. Bilježi ga Abdurrezzak, u Musannefu, 11/336, Ibn S’ad u Tabekatima,3/ 183.
[3] Ibn Ebu Sejbe, El-MusannefKitabuz-zuhd.
[4] Džami’atul-Kuvejt, El-Mevsu’atul-’ulumis-sijasijjeti,str. 144-145.
[5]Karadavi, Tarihuna el-muftera alejhi,Daruš-šuruk, str. 25-32.
Nastavlja se, ako Bog da.
Odlomak iz knjige: "Islamski odgovori" dr. Sulejman Topiljak
Islam je cjelokupan sistem koji regulira sve segmente ljudskog života, tako obuhvatan, povezan i isprepletan da pokriva sve čovjekove iskonske potrebe. Islam nije samo čisto emocionalno vjerovanje otrgnuto od realnog domena ljudskog egzistiranja, već duboko zadire i u sve sfere društvenog, socijalnog, moralnog, političkog, vojnog, pravnog i drugih aspekata ljudskog života.
• politička, ekonomska i zdravstveno- ekološka misao
• ljudska prava i slobode
• pitanje vakufa
• prava nemuslimana u islamskom društvu
• pitanje državljanstva
• fikhska razilaženja: neminovnost ili opasnost
• mezhepske olakšice
• ljudska ishrana
Format: B5, Obim: 412 str, tvrdi uvez. Cijena knjige je 30KM
Prodajna mreža El-Kelimeha: Saradnici kod kojih se mogu naći izdanja El-Kelimeh:
Sbrbija
El-Kelimeh, Novi Pazar, +381 20 334 020, 064 16 222 84, 064 889 1780, kelimeh@gmail.com
BiH
Sarajevu: kupiknjigu@live.com
Visoko: 061 804 016, bhmisk@gmail.com
Kakanj: NTV Kakanj, 061 788 069, marketing@ntvic.ba
Travnik: Džamija Kalibunar, 061 763 884, sakac@hotmail.com
Srebrenik i okolina: 061 634 953
Tuzla: Knjižara IZ, 061 423 320, hrustan79@yahoo.com
Bihać: 061 770 170 fuad_baltic@live.com
Crna Gora
Ulcinj: +382 69 493 832, suad_ef@yahoo.com
Podgorica: +382 69 018 203
Rožaje: +382 69 518 056, skenderovic@mail.com
Makedonija
Skoplje: +389 77 632 187, +389 75 458 486, +389 70 652 906 dzevadhot@hotmail.com
Austrija
Beč: +43660 435 7348, plavi-pr@hotmail.com
Švicarska
Cirih: +41 79 640 1255, amko_ch@hotmail.com
Sengalen: +41 78 751 1691, +41 71 931 7023,
Arau: +41 76 603 1592, el_batar@hotmail.com
Njemačka
Manc: +49 17 676 477 777, e.ljajic@hotmail.de
USA
Australija
+61 412 190 997, sifet.omerovic@bigpond.com
+61 412 137 607, zijad_glamocic@hotmail.com
Akos.bA