Jeli dozvoljeno (pre)prodavati šminku?
Pitanje
Kakav je šerijatski stav po pitanju prodaje šminke?
Odgovor
Svaka stvar koja se može upotrijebiti u dvije svrhe je dozvoljeno prodavati i upotrebljavati. Proizvodnja šminke npr. može se koristiti za uljepšavanje supruge svom mužu u njihovoj kući a moguće je i da se uljepša kako bi zavodila ljude na javnom mjestu.
Dakle, kakav je status po ovom pitanju proizvođača?
Kakav je status prodavača ovih stvari?
Smatramo da je i proizvodnja i prodaja spomenutih i njima sličnih stvari po šerijatu dozvoljeno jer se one mogu koristiti za dobro kao i za zlo. Npr. nož se može koristiti za ubistvo a može i za korisne stvari. Stoga je dozvoljeno da prodajem i proizvodim noževe. Kao što mi je dozvoljeno da prodajem televizije, satelitske antene, ženske odjeće, itd. Sve navedeno i njemu slično je dozvoljeno koristite i prodavati jer je prvenstvena odgovornost na onome ko ih koristi. Dakle, svaka stvar koja podržava da se može koristiti i za halal i za haram dozvoljeno ju je proizvoditi i prodavati ga.
Zbog čega?
Zbog toga što se odgovornost prenosi sa proizvođača i prodavača na korisnika koji želi da to što je kupio koristi u prave – halal svrhe ili u zabranjene zbog čega će biti griješan. I ovo podliježe pod opće šerijatsko pravilo – zabrana ako nije jasna – definirana postaje dozvoljena.
Ovo generalno pravilo možemo primjeniti na sv spomenute slučajeve.
Ponekad i u određeno vrijeme se davala prednost instituciji opreznosti – pobožnosti – el-veru’. I stoga ako se neka stvar mogla koristiti na dva načina ona se zabranjivala i ignorirala.
Međutim, naše vrijeme nije vrijeme opreznosti – pobožnost nego vrijeme halala i harama, jer ukoliko bismo uvažili tu opreznost ili pobožnost naš život bi se uništio a Allah nam to nije naredio. Naredio nam je pobožnost u granicama naše moći. Ali ukoliko bismo uzeli pobožnost kao osnovu kao što je bilo u prošlosti ne bismo mogli živjeti na takav način da izvršavamo obavezu svog vremena– vadžibul-a’sri.
Na nama je da se u ovom vremenu pridržavamo halala i harama, da činimo manju štetu radi uklanjanja veće, da imamo na umu ako haram nije definiran postaje halal, da kod razilaženja islamskih učenjaka slijedimo ono mišljenje koje dozvoljava i da živimo lahko i jednostavno kako bismo mogli ustrajati, jer najdraža djela Allahu su ona koja se čini kontinuirano pa makar bila i neznatna.
na pitanje odgovorio: prof dr Sulejman Topoljak
novihorizonti