Islamske temeU Fokusu

Da li hadž briše sve grijehe

O ovoj temi se može puno pisati, ali iz navedenog se može zaključiti da nije sigurno da hadž briše sve grijehe.

Nema sumnje da je vrijednost hadža velika i o tome govori jedan broj ajeta i hadisa. Među najpoznatijim hadisima na tu temu je hadis: “Ko obavi hadž i ne bude nepristojne i ružne riječi govorio, te ne bude kršio propise, vratit će se (bez grijeha) kao na dan kada ga je majka rodila.” (Bilježe Buhari i Muslim.)

Na prvi pogled, ovaj hadis ukazuje na to da su onome ko hadž obavi na ispravan način oprošteni svi grijesi: mali, veliki, grijesi prema ljudima i grijesi prema Allahu, dž.š. Shodno tome, neki islamski učenjaci podržavaju taj stav i u prilog njemu navode i neke druge hadise.

Međutim, većina islamskih učenjaka smatra da citiranim hadisom nije sve rečeno i da po tome pitanju treba uzeti u obzir druge hadise. U tom smislu podsjećaju na hadis: “Allah će oprostiti šehidu sve osim duga.” (Bilježi Muslim) Shodno tome, ako se onome ko je poginuo na Allahovom putu ne opraštaju svi grijesi, kako će onda biti oprošteni onome ko obavi hadž? Pored toga, ako bi hadž brisao baš sve grijehe, onda bi to značilo da hadžija nije dužan vratiti dug, da nije dužan zatražiti halala ako je nekome učinio nešto nažao, da nema odgovornosti ako je nekoga udario, ranio ili ubio, itd.

Drugi hadis koji navode je: “Pet dnevnih namaza, džuma do džume i ramazan do ramazana iskupljuju grijehe koji se počine između njih, ukoliko se čovjek kloni velikih grijeha.” (Bilježi Muslim) Dakle, iz ovog hadisa jasno je da se redovnim klanjanjem dnevnih i džuma namaza, te ibadetima uz ramazan (što je, prema islamskim učenjacima, vrjednije od hadža) brišu manji grijesi a ne veliki. S obzirom na to, logično je da je ista ili slična situacija i sa grijesima koje briše hadž.

U tom smislu, evo riječi nekih islamskih učenjaka na tu temu. U odgovoru na pitanje koje grijehe ne briše hadž, na web stranici “El-Islam – su’al ve dževab” (Islam – pitanje i odgovor), stoji: “Ono što hadž briše jesu grijesi koji se odnose na dužnosti prema Svevišnjem Allahu. A grijesi koji se odnose na dužnosti prema ljudima, njih ne briše hadž, ni džihad, ni hidžra, niti druga dobra djela. Hadž, kao ni druga dobra djela, ne brišu obaveze prema Allahu, kao što su: napostiti (propuštene dane posta), izvršiti zavjet ili izvršiti keffaret. Po oba pitanja među islamskim učenjacima postoji konsenzus, bez izuzetka.”[1]

U prilog tome, autor istog odogovora poziva se na riječi čuvenog Ibn Tejmije kojima je odgovorio na pitanje da li obavljanje hadža briše grijehe i obaveze prema ljudima i Bogu: “Muslimani se slažu da sa čovjeka ne spada obaveza prema ljudima, kao što je dug i sl., ne anulira se obaveza (propuštenih) namaza, zekata, posta, dužnosti u slučaju ubistva – čak ni kada obavi hadž, kao što sa čovjeka ne spada obaveza naklanjavanja propuštenih namaza čak i kada obavi hadž. O svemu tome postoji konsenzus među islamskim učenjacima. (Džami’ul-mesa’il, 4/123)”

Govoreći o toj temi, Ibn Nudžejm, istaknuti hanefijski učenjak i šerijatski pravnik, zaključuje: “Ispravan stav po ovom pitanju je da hadž ne briše velike grijehe. Čak ni oni koji kažu da ih briše, time ne misle da sa čovjeka spada obaveza naknadnog izvršavanja propuštenih ibadeta, obaveza izmirenja duga ili nepravde učinjene drugom čovjeku, nego oni time misle da hadž briše grijeh kašnjenja izvršavanja propuštenih ibadeta, pa se od čovjeka, nakon što obavi hadž, traži da on obavi te ibadete. Ako može a to ne uradi, onda on čini drugi, veliki grijeh! U svakom slučaju, odgovor na ovo pitanje nije kategoričan, pa zato ne treba kategorički tvrditi da hadž briše velike grijehe koji se odnose na dužnosti prema Allahu, a pogotovu prema ljudima.“[2]

O ovoj temi se može puno pisati, ali iz navedenog se može zaključiti da nije sigurno da hadž briše sve grijehe. Naprotiv, većina islamskih učenjaka smatra da se ispravnim obavljanjem hadža brišu određeni grijesi učinjeni prema Allahu, dž.š., a ne brišu se grijesi prema ljudima, pa ni grijesi prema Allahu, ukoliko se radi o obavezama koje čovjek mora naknadno uraditi, kao što je naknadno klanjanje namaza, obavljanje posta, izvršavanje zavjeta, itd.

Zato onaj ko obavi hadž ne treba smatrati da su mu obavljanjem hadža izbrisani svi grijesi, nego treba izmiriti sve obaveze prema ljudima – kao što je dug, traženje halala i slično, te izvršiti neizvršene obaveze prema Allahu – kao što su propušteni namazi, propušteni dani posta i slično.

[1] https://islamqa.info/ar/answers/145537/%D9%87%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%AC-%D9%8A%D9%83%D9%81%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%A8%D8%A7%D9%89%D8%B1

[2] https://fiqh.islamonline.net/%D8%AA%D9%83%D9%81%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%A8%D8%A7%D8%A6%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%AC/

Za Akos.ba: doc. dr. Ahmed-ef Adilović

Povezani članci

Back to top button