Liderstvo i menadžmentU Fokusu

Asertivnost: lijek protiv nasilnika

Kada se neko ponaša agresivno, on svoje potrebe ostvaruje po svaku cijenu, ne vodeći računa o drugim ljudima.

Narodski rečeno, to su oni koji gaze preko mrtvih.

Pasivno ponašanje se ogleda u povlačenju pred drugim ljudima i ne zauzimanju za sebe. To su ljudi koje drugi, agresivni, gaze na razne načine, zato što ne umiju da se zauzmu za sebe.

Asertivnost je zlatna sredina. Zauzimanje za sebe i svoja prava i potrebe, vodeći pritom računa i o drugim ljudima.

Asertivna komunikacija u praksi

I sama sam više puta bila u situacijama da ne umijem da izađem na kraj sa nekim ko je agresivan i da se zato što sam fina i ljubazna osjetim glupo, naivno i namagarčeno. Izuzetno, izuzetno neprijatno osjećanje koje sistematski podriva osjećaj dostojanstva i samopoštovanja.

Tako je bilo sve dok nisam saznala za asertivnost i odlučila da naučim i uvježbam taj stil ponašanja i komuniciranja. Da ostanem dobra i ljubazna prema ljudima, a da ne dozvolim da me neko gazi i ponižava.

Od osobe koja nije znala da se zauzme za sebe postala sam osoba kojoj govore- ti si za mene sinonim asertivnosti.

Trebalo je vremena, nije bilo lako, ali asertivno ponašanje je jedna od najkorisnijih vještina koje sam stekla.

Način na koji komuniciramo sa drugima i na koji drugi komuniciraju sa nama u velikoj mjeri utiče na to kako ćemo se osjećati.

Ovo je velika istina. Asertivno komuniciranje ne možete naučiti samo čitajući, ali malo teorije je korisno u početku.

Postoje tri stila komuniciranja:

agresivni: insistiranje na  svojim željama i potrebama po svaku cijenu, ne birajući sredstva i ne uvažavajući druge ljude. Ne prihvataju NE kao odgovor. “Otimaju” ono što im treba.

pasivni: povlačenje pred drugima, strah da se izraze želje i potrebe iz straha da će biti odbijeni ili da će povrijediti/uvrijediti drugog. Ne umiju da kažu NE. Boje se da traže nešto za sebe.

asertivni: zalaganje za svoje želje i potrebe uz uvažavanje želja i potreba drugih. Umiju i smiju da kažu NE kada im nešto ne odgovara ili smeta. Slobodno i ljubazno traže za sebe ono što im treba.

Slikovni rezultat za asertivna komunikacijaOsobe koje komuniciraju na agresivan način osjećaju nezadovoljstvo i neprihvaćenost čak i kada ostvare svoje ciljeve u komunikaciji.

Osobe koje komuniciraju na pasivan način često osjećaju nezadovoljstvo i strah  od drugih ljudi.

Osobe koje komuniciraju na asertivan način češće osjećaju zadovoljstvo jer način na koji izražavaju svoje želje i potrebe često dovodi do ostvarenja istih, drugi ljudi se osjećaju prijatno u njihovom društvu i spremniji su da ih podrže i da im pomognu.

Neka  od uvjerenja koja stoje iza ovih stilova komuniciranja :

Agresivnost:

“Drugi nisu bitni.”

“Ako popustim drugi će me koristiti.”

Pasivnost:

“Ja nisam bitan.”

“Nemam pravo da tražim nešto za sebe.”

“Drugi će me odbaciti, ako  odbijem njihov zahtjev.”

Asertivnost:

“Ja sam bitan i drugi su bitni.”

“Imam pravo da se zalažem za sebe.”

“Drugi će me prihvatati i kada  odbijem njihov zahtjev.”

Da biste usvojili asertivno ponašanje i stil komunikacije, neophodno je prvo da dozvolite sebi da se zauzmete za sebe, svoja prava i potrebe. Neophodno je da identifikujete uvjerenja koja vas u tome spriječavaju i da ih promjenite. To ne ide lahko i preko noći, ali moguće je.

Kada sebi dozvolimo da kažemo NE, ne želim, ne prija mi, ne odgovara mi… tada ćemo te riječi izgovarati mnogo lakše. Bez osjećaja krivice i griže savjesti, bez osjećaja da radimo nešto loše.

I tada će naše NE biti podržano i neverbalnim znakovima komunikacije i bićemo mnogo jasniji i uverljiviji.

Asertivnost je i kada ne dozvolimo nekom da nas vrijeđa i napada, kada ne dozvolimo da nas naša ljubaznost čini lakom metom nasilnika.

Odlučila sam da ljubaznost bude moj izbor , a ne moja prisila.

Odlučila sam da budem ljubazna kad god mogu i prema kome god mogu, ali ne po cijenu mog mira i dostojanstva.

Ta odluka, i njeno provođenje u dijelo me je dovelo do toga da budem mnogo opuštenija, iz mog života su otišli ljudi zbog čijih postupaka sam se često osjećala poniženo, omalovaženo i nebitno. Ostali su ljudi pored kojih se osjećam prihvaćeno, poštovano i bezbjedno. Vrlo rijetko srećem ljude prema kojima nemam drugi izbor osim da budem neljubazna, i vrlo rijetko sam u situaciji da nastupim neljubazno.

Asertivnost nije univerzalni lijek za sve probleme, ali u mnogim situacijama može mnogo da pomogne.

Povezana slikaNadam se da će vam ova priča i primjeri biti inspiracija da i vi, ako već niste, krenete putem asertivnog ponašanja, putem zauzimanja za sebe uz uvažavanje drugih. Vježbajte asertivnost u svakoj prilici koja vam se ukaže zato što se asertivno ponašanje itekako isplati.

Jelena Pantić

Povezani članci

Back to top button