Ekonomija

Halal certifikat u BiH ima 49 kompanija sa preko 3.000 proizvoda

Halal industrija u Bosni i Hercegovini se kontinuirano razvija. Procentualno, godišnja stopa povećanja broja certificiranih kompanija i proizvoda iznosi oko 20 posto, što je stopa koja prati međunarodne prosjeke. Značajan je broj domaćih proizvođača i njihovih brendova koji javnost prepoznaje i identificira sa halalom. U Bosni i Hercegovini halal certifikat ima 49 kompanija koje na tržište plasiraju blizu tri hiljade različitih proizvoda. U ovoj godini očekujemo prosječan porast broja crtificiranih proizvođača, a značajniji rezultati bi trebali biti ostvareni u sektoru usluga, prvenstveno ugostiteljstva i turizma. Četvrtu godinu zaredom Bosna i Hercegovina je rangirana u vrhu najpoželjnijih halal turističkih destinacija i stim u vezi potrebno je da učinimo mnogo više kako bi turisti imali raznovrsniju i kvaliteteniju ponudu. Porast broja turista pozitivno se odrazio i na inostrana ulaganja u turističke objekte i za očekivati je da će ovi trendovi biti nastavljeni jer su halal turisti izuzetno dobro prihvaćeni u Bosni i Hercegovini.

 

Agencija za certificiranje halal kvalitete je neposredno uključena u osiguranje uvjeta za izvoz halal proizvoda iz BiH na tržište UAE u posljednje tri-četiri godine. S tim u vezi osigurali smo da naš halal certifikat bude prihvaćen i registriran kao validna garancija za izvoz na to tržište. Navedeni postupak realiziran je uz podršku Ministarstva vanjskih poslova BiH i Ureda za veterinarstvo. Halal certificirane kompanije i naše nadležne institucije su upoznate sa ovom činjenicom, a u nekoliko navrata smo javnost informirali o ovom postignuću. Naša Agencija je u ovom trenutku jedino priznato i ovlašteno halal certifikacijsko tijelo sa područja jugo-istočne Evrope čiji se certifikati priznaju u UAE. Ovaj uspjeh je posebno značajn ako imamo u vidu da Bosna i Hercegovina nema potpisan sporazum o trgovinskoj saradnji sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima.

 

Iako izvoz u UAE teče u kontinuitetu već više od dvije godine, sve do sad nismo bili naročito zadovoljni ostvarenim rezultatima. Više je faktora koji su imali negativno djelovanje na ostvarenje izvoznih rezultata, a ovom prilikom moram izdvojiti dva. Prvi je da izvozna nastojanja nije pratio adekvatan domaći marketing, kao i značajnija promocija proizvoda na tim tržištima. Kompanije koje su plasirale svoje proizvode nisu imale potrebnu podršku nadležnih institucija za učešće na sajmovima ili poticaje za izvoz. Drugi razlog je kašnjenje nadležnih institucija u pružanju garancija da je zdravlje životinja i zdravstvena ispravnost goveđeg mesa pod punim nadzorom. Stoga su sve narudžbe proizvoda koji sadrže goveđe meso morale biti otkazane što se negativno odrazilo na ukupnu potražnju. Čak smo imali jedan slučaj uništavanja pošiljke sa proizvodima koji su sadržavali goveđe meso što je prouzrokovalo značajan finansijski gubitak za izvoznika. Kako bismo otklonili i ovu prepreku, Agencija je inicirala pokretanje postupka za ukidanje ove zabrane i očekujemo da će nadležne institucije ovo riješi po žurnom postupku.

 

Pored sve zapaženije uloge halala na domaćem tržištu, na naše veliko zadovoljstvo intenzivirane su i izvozne aktivnosti uprkos brojnim činjenicama koje ukazuju na općenito nepovoljne uvjete za poslovanje. Prema informacijama do kojih smo došli, u posljednjih nekoliko mjeseci značajno je povećana potražnja za halal sirovinama iz Bosne i Hercegovine za mesnu industriju u Srbiji. Također, od jednog distrutera iz Turske na adresu Agencije je upućen zahtjev za dostavljanje liste halal certificiranih mesnih industrija. Pored ovih inicijativa, već dvije godine teče kontinuirani izvoz halal certificiranih proizvoda u više arapskih zemalja, prvenstveno Saudijsku Arabiju i Ujedinjene Arapske Emirate.

 

Svi napori koji su uloženi u otvaranje tržišta UAE za proizvode iz BiH konačno su urodili plodom. U ovom trenutku u UAE je registrirano približno stotinu BH proizvoda, a distribucija se vrši preko tri zasebne kompanije. Ovih dana su otpremljena 72 nova proizvoda od 12 kompanija koji bi se trabali naći u prodaji u više od 70 marketa u Dubaiju. Prema planu naredna pošiljka će biti namijenjena za prodaju u Abu Dhabiju, a u toku 2014. godine planirano je proširenje distribucije na ostale zaljevske zemlje.

 

Nije potrebno posebno naglašavati važnost pokretanja izvoza na tržišta zemalja Zaljeva. Uspješna realizacija izvoza zasigurno će imati pozitivne efekte kako na uspješnost poslovanja pojedinačnih kompanija tako i svih njihovih dobavljača i zaposlenika. Svi koji iole prate dešavanja u privredi svjesni su činjenice o teškom stanju ekonomije u BiH, ogromnog trgovinskog deficita, ukupne konkurentnosti i tako dalje. Posebno želim naglasiti da ovaj izvoz ima ogromne psihološke učinke. Neke od kompanija koje već sada izvoze na tržište arapskih zemalja donedavno su to smatrale nemogućom misijom. Realizacija prvih izvoza pozitivno se odrazila na promjenu percepcije tako da sve veći broj kompanija ozbiljnije i odlučnije razmatra mogućnost izlaska i plasmana svojih proizvoda na drugim tržištima.

 

Konačno, svi mi moramo jednom pogledati činjenicama u oči. CEFTA je sve tjesnija, frustrirajuće sporo se otvaraju vrata tržišta Evropske Unije, a na drugoj strani imamo otvorena tržišta koja žele naše proizvode, što je činjenica koji mnogi, blago rečeno, previđaju. Da bismo iskoristili šansu nedostaju nam pouzdane analize tržišta kako bi izvoznici znali sa kakvim se sve izazovima i konkurencijom mogu suočiti, a od velike pomoći bi bila konkretnija podrška izvoznika kroz subvencije i podrške za promociju.

 

Krajem ove godine planirana je realizacija projekta poslovnih susreta  privrednika Balkana i Zaljeva u Kuvajtu. Očekuje se prisustvo više od 200 kompanija iz obje regije, a cilj je unaprjeđenje poslovne saradnje, trgovinske razmjene i promocije investicijskih projekata. U skladu sa dinamikom realizacije ove aktivnosti državne institucije, privrednici i javnost će biti blagovremeno informirani.

 

 

Povezani članci