Vi ste ovdje
Home > Sport i zdravlje > Rekreacija > Tenisice za trčanje – znate li pravilno odabrati?

Tenisice za trčanje – znate li pravilno odabrati?

Napokon ste odlučili krenuti na trčanje? Čestitamo, to je odlična odluka za vaš duh i tijelo. Međutim, imate li sve što vam je potrebno za trčanje? Flaša gazirane vode, dobro društvo, staza kroz slikoviti šumarak… no, je li to sve?

Kako biste izbjegli nepotrebne povrede i bolove u zglobovima, ne zaboravite odabrati kvalitetne tenisice!

Tenisice za trčanje – koje pogreške najčešće činimo pri odabiru?

  • „Najudobnije tenisice“ – najveća pogreška koju možete učiniti jest da obujete svoje najstarije i, kako vam se čini, najudobnije tenisice. Čak i najkvalitetnije tenisice vremenom gube svoj oblik i više ne podupiru vaše stopalo kako bi trebalo.
  • Tenisice za pogrešnu svrhu – svaki oblik rekreacije zahtijeva određeni tip tenisica. Ako ste se odlučili za trčanje, još uvijek postoji nekoliko vrsta tenisica između kojih trebate odabrati najbolje. Odabir će ovisiti o stazi za trčanje – je li to asfalt ili trava, ravan ili neravan teren?
  • Tenisice za pogrešan tip stopala – pri odabiru tenisica morate obratiti pažnju na oblik stopala – jesu li vaša stopala normalna, spuštena ili povišena?

Imaju li tenisice za trčanje rok trajanja?

Da, imaju. Općenito se računa da tenisice za trčanje mogu izdržati 600 – 800 km. Prema svom ritmu trčanja lako ćete izračunati rok trajanja tenisica. Na primjer, ako trčite 5 km dnevno, vaše tenisice za trčanje poslužit će vam otprilike 4 – 5 mjeseci. Nakon toga bi ih valjalo zamijeniti novima.

Tenisice za trčanje prema vrsti staze

Tenisice za trčanje po cesti su oblikovane za ravne staze poput pločnika ili prirodnih puteva s minimalnim neravninama. One su lagane i savitljive, s mekim potplatom – načinjene su da podržavaju stopalo i amortiziraju ponavljajuće udarce o tvrdo i ravno tlo.

Tenisice za kros ili brdsko trčanje dizajnirane su za neravne terene. Obično imaju pojačane, grublje džonove koji dodatno učvršćuju stopalo i sprječavaju proklizavanje. Ako na svojoj uobičajenoj ruti za trčanje stalno nailazite na prepreke poput korijenja drveća, kamenja, blata ili rupa – ovakve tenisice će biti pravi izbor.

Kako odabrati tenisice prema obliku stopala

Normalna stopala

Kod trkača s normalnim, zdravim stopalima uobičajen je vrlo blagi zaokret stopala prema unutra. To je prirodna mehanika pokreta koja omogućuje amortizaciju udaraca stopala o tlo te smanjenje pritiska na koljena i zglobove. Ako imate normalna stopala, imat ćete i veliki izbor tenisica za trčanje. Oblik kalupa za normalna stopala obično je označen kao „polu-zaobljen“ (eng. semi-curved last). Izbjegavajte tenisice predviđene za ravna stopala.

Ravna stopala

Ukoliko imate ravna ili spuštena stopala, vrlo je vjerojatno da pri trčanju pretjerano gazite prema unutra. To znači da unutarnji rub stopala podnosi najveći pritisak, čime se povećava mogućnost bolova ili ozljeda na koljenima. U tom slučaju trebate tenisice koje će doprinijeti stabilnosti stopala i donekle kontrolirati takav neprirodan korak. Pri kupovini obratite pozornost na oznake poput „stabilnosti“ i „kontrole pokreta“ (eng. „stability“ i „motion control“). Kalup treba biti ravan (eng. straight last). Uz primjerene tenisice, bilo bi dobro da nosite i ortopedske uloške.

Povišena stopala

Ako je luk vaših stopala izražen i neprirodno čvrst, to znači da imate povišena stopala. U tom slučaju vaša se stopala pri hodu ili trčanju vjerojatno izvijaju prema van. Vanjski dio stopala pritom podnosi najveće opterećenje. Ponekad se događa da se uslijed dugogodišnjeg trčanja stopala postupno spuste, a posljedično i donekle produlje. Stoga je važno tenisice prilagođavati eventualnim promjenama. Trkači s povišenim stopalima trebaju tenisice s mekim središnjim slojem potplata, koji će ublažiti udarce prilikom trčanja. Kada kupujete tenisice za trčanje, tražite one sa zračnim jastucima ili mekim ulošcima. Na kutiji obično imaju oznake „cushioned“ ili „flexible“. Što se tiče kalupa, on bi trebao biti zaobljen (eng. curved last).

Tenisice za trčanje – koje materijale odabrati?

Najlon ili mrežasti najlon je vrlo izdržljivi materijal koji daje prozračnost i smanjuje ukupnu težinu tenisica.

Umjetna koža je lakša, prozračnija i brže se suši od prave kože. Takav materijal se uglavnom dobiva od najlona ili poliestera te je izdržljiv, podatan i dosta otporan na habanje.

TPU (kratica za eng. thermoplastic urethane) je vrsta elastične plastike. Koristi se uglavnom u kombinaciji s prozračnim materijalima, kako bi se učvrstila neka kritična mjesta poput pete ili luka stopala.

Nove tenisice za trčanje – na što obratiti pažnju?

  • Stopala često tokom dana malo oteknu te su uvečer obično nešto veća nego ujutro. Zbog toga bi bilo dobro u kupovinu obuće krenuti uvečer. Na taj ćete način kupiti tenisice koje će vam u svako doba dana biti dovoljno velike.
  • Ako inače nosite ortopedske uloške, svakako ih umetnite u nove tenisice prilikom isprobavanja.
  • Razmotrite kupovinu odgovarajućih uložaka koji će povećati udobnost i osigurati bolju potporu za vaša stopala.
  • Ako krećete na utrku, zaboravite na nove tenisice. Prvo ih testirajte na treningu ili na kraćim stazama, te obratite pažnju na eventualne teškoće ili bilo koju vrstu neudobnosti.akos.ba

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top