
Uzimajući u obzir da svaka nagla promjena, bilo to na bolje ili na gore, destabilizira – mijenjanje bilo čega, posebice čovjekovih navika, zahtjeva poštovanje principa postepenosti.
Promjenama je zagarantovana duga i sretna budućnost samo ako su iste uzele mjesto uz puno poštovanje osobe koju želimo mijenjati, a to podrazumijeva njeno temeljito poznavanje zajedno sa svim onim sto je bitno za tu osobu.
Piše: Edin Tule
Najvažnije za svaku osobu je da je voljena te da je drugima istinski stalo do nje. Tu gigantsku potrebu iznosi nam na vidjelo i najbolji poznavalac čovjeka – njegov Tvorac:
«One koji budu vjerovali i dobra činili Milostivi će sigurno voljenim učiniti.» (Ta ha : 96).
Psihološka činjenica je da čovjek po prirodi uvažava i usvaja mišljenje samo onih za koje smatra da im je stalo do njega/nje i da brinu. Ako, u samom početku, ne osjete tu istinsku brigu koju prepoznavaju, pored ostalog, kroz poštivanje njih samih zajedno sa svim njihovim navikama i izborima, čak i najobičniji lokalni reformator će u njihovim očima dobiti – najblaže rečeno – negativnu boju marketinškog majstora nejasnih motiva.
Pogledajmo zajedno slijedeći slučaj i njegovu analizu (Case study):
Šesnaestogodišnjak Elvin nam kaze:
«…naime, imam jednog od najboljih prijatelja i dobro se slažemo i prava smo raja, al problem je u tome što on uvijek psuje, skoro svaka druga riječ mu je psovka. Čak i u njegovoj familiji majka, otac i brat psuju.
ZANIMA ME DA LI JE MENI GRIJEH TO STO SE JA DRUŽIM SA NJIM A ON UVJEK PSUJE I KAD JE SA MNOM U DRUŠTVU? Razlog taj što vas ovo pitanje ne pitam u razredu je taj što je on momak jedne djevojke iz razreda pa ne bi želio da se ona naljuti.
UNAPRIJED HVALA!
P.S. Samo mi nemojte molim vas reći da se više ne družim sa njim jer je on jedan od mojih najboljih prijatelja.”
U iznad opisanom slučaju imamo tinejdžera koji ima jednu lošu naviku čiji su korijeni duboko u porodici, a na drugoj strani imamo njegovog dobrog prijatelja koji mu želi pomož na sto pažljiviji način da se riješi te navike.
Sada žemo zajedno pogledati proces minimiziranja upotrebe psovke u doticnom slucaju i to u cetiri koraka:
Korak br. 1:
Naglasiti da slova prisutna u jezicima koje govorimo mozemo slagati u kombinacije koje paraju usi1i u kombinacije koje lijepo zvuce. U ovoj cinjenici razumni ce naci mudrost.
Dokaz za potrebu isticanja ove cinjenice u samom pocetku tretiranja navike psovanja nalazimo u Kur´anu na primjeru tretmana upotrebe alkohola, a koji pocinje sa slijedecim citatom:
”I od plodova palmi i grozdja – uzimate iz toga opojno sredstvo i opskrbu lijepu. Uistinu, u tome je znak za ljude koji razumiju. (An-Nahl : 67)
U prvoj etapi tretmana alkoholizma kao lose navike jednog drustva ili pojedinca mudri Stvoritelj covjeka taktizira pa nenametljivo ukazuje na preferirajucu upotrebu plodova palmi i grozdja opisujuci kao ”opskrbu lijepu” samo ono sto nije opojno. Jos ne primjecujemo tracak osude, kritike ili zvanican propis posto je princip postepenosti uzet u obzir.
Korak br. 2:
Istaci da je upotreba psovki grijeh, ali da u tome ima i neke koristi. Medjutim, grijeh psovanja je daleko veci od njihove koristi.
Opravdanost ovakvog prilaska u drugoj etapi tretiranja ove navike se nalazi u psiholoskoj cinjenici da ljudi generalno puno lakse prihvataju strijelu kritike ako se njena ostrica prethodno umoci u med. Ljudi su skloni da izuzetno ubjedljivo racionaliziraju vlastite slabosti pa ce tako hronicni psovac izjaviti, i tom izjavom i sebe ubjediti, da je za njega psovanje vid oslobadjanja negativne energije. Priznajmo mu da to jeste jedan vid koristi, ali da je i grijeh te prakse puno veci.
Opravdanost iznad pomenute logike nalazimo u drugoj etapi tretiranja nekih drugih losih navika navedenih u Kur´anu:
”Pitaju te o alkoholu i kocki. Reci: U njima dvoma je grijeh veliki i korist za ljude, a grijeh njihov je veci od koristi njihove…” (Al-Bekare : 219)
Nema covjeka koji voli da se njegov izbor u potpunosti omalovazi i degradira bez obzira koliko da je taj izbor u biti pogresan. Stvoritelj covjeka uzimajuci u obzir tu slabost svog stvorenja daje odredjeni kredit i smisao njegovom izboru isticuci da konzumacija alkohola i kockanje nije 100% beskorisna stvar2, uz naglasak na stetu opisane prakse.
Korak br. 3:
Od prijatelja zatraziti da i dalje psuje ali da umjesto svetinja (Boga, majke, Isusa itd.) psuje neke predmete i manje bitne stvari. Takodje zatraziti da ogranici svoje psovanje samo na odredjeno vrijeme tj. da ne psuje npr. u toku ezana, kada prolazi pored bogomolja ili kada je u drustvu bogobojaznih ljudi. Na ovaj nacin prostacke navike se reduciraju samo na odredjeno vrijeme i odredjena mjesta te se i ta osoba postepeno odrice stare navike bez da osjeca nepodnosljiv pritisak i apsolutnu zrtvu.
Dokaz za ispravnost slijedjene logike u prethodnom koraku nalazimo u sljedecem Kur´anskom citatu:
”O vi koji vjerujete! Ne priblizvajte se salatu budete li vi pijani, dok ne znadnete sta govorite…” (An-Nisa´ : 43)
Ovaj citat je ujedno i treca faza tretmana alkoholizma u vremenu kada je isti bio opsti drustveni problem i njime je postignuto slijedece:
a) suzena je upotreba alkohola na jako ogranicen broj sati u danu i noci;
b) indirektno je jos jednom naglasena viserazmjernost stete nad koristi alkohola;
c) obavljena je konacna priprema pojedinca i drustva za prihvatanje finalnog propisa3;
Korak br. 4:
Ako su prethodni koraci vjerodostojno ispostovani stigli smo do stadija kada je praktikant pogresne prakse u potpunosti spreman da shvati i prihvati kako su prostacenje i vulgarnosti odvratnosti sejtanovog djela kojih se treba u potpunosti kloniti ako zeli uspjeh.
Dokaz o ispravnosti i pravovremenosti ovog koraka nalazimo u slijedecem Stvoriteljevom citatu:
”O vi koji vjerujete! Zaista su i vino i kocka i kumiri i strelice za gatanja odvratnosti sejtanovog djela, pa ga se klonite da biste uspjeli. (El-Ma´ida : 90)
Ovo je ujedno i finalni citat koji tretira konzumiranje alkohola i donosi zavrsnu tacku na svaki kontakt sa pomenutim zlom.
Ne predlazem ignorisanje4 takve osobe sve dok se ne poduzmu odgovarajuci koraci da joj se pomogne da se rijesi te navike. U slucaju da iznad opisana terapija ne urodi zeljenim rezultatima te osoba ustraje u psovanju tada se moze posluziti metodom ignorisanja dok ne popravi to ponasanje.
Fusnote:
1Bosanski jezik je, poput ostalih, rezultat razlicitih kombinacija 30-ak slova. U tim mnogobrojnim kombinacijama psovke se javljaju kao jezicki otpad nastao u nestrpljivim umovima, a koji se bezobzirno odlaze preko vokalnog aparata u vlastite i tudje usi. Slicno je sa picima koji nastaju mnogobrojnim kombinacijama razlicitih voda i vocki. Svega 2 do 3% tih kombinacija spada u otrov za organizam. Isti procenat je i kad su u pitanju psovke u odnosu na druge moguce kombinacije slova.
2Konzumenti alkohola vole reci da im isti olaksava probavu ili donosi unosnu zaradu, sto jeste jedan vid korist iako im izmice iz vida da postoji neogranicena alternativa za postizanje istih ciljeva na legalan nacin.
3Dr. Re´uf Shelebijj, kao i veliki broj drugih autora, istice u svojoj knjizi ”Psychology of public opinion and Islamic call” da je u Poslanikovo a.s. vrijeme alkoholizam bio internacionalan problem od kojeg su patila sva carstva (Perzijsko, Rimsko, Kinesko), te je tretman tog problema zahtijevao krajnju delikatnost, a koju prepoznajemo u Stvoriteljevom pristupu kroz cetiri zasebne etape.
4Upotreba bojkota kao vida odgoja zahtijeva pravovremenost ali i dovoljno snazan povod uzimajuci u obzir snazan psiholoski pritisak i emocionalnu stetu koja se nanosi ”problematicnim” pojedincima. Upotreba bojkota kao nacina rjesavanja odredjenih situacija je zabiljezena u Kur´anu u smislu jedne od etapa u odredjenim bracnim terapijama (poglavlje En-Nisa´ : 34 ), ali i kao ukor odredjenom neodazivanju na poziv u boj (Et-Tewbe: 118 ). Najosjetljivija strana svih stadija odredjene terapije koja cilja promjenu necega kod drugog covjeka, posebice bojkota kao najradikalnijeg zahvata, se ogleda u mogucnosti udaljavanja, pa i trajnog gubitka osobe koju zelimo mijenjati. Stoga s pravom mozemo reci da su precizni i djelotvorni ”rezovi” na nacijem mentalnom sklopu (psihi) zahtjevniji od rezova koje vrsi hirurg skalpelom nad anesteziranim pacijentom.
Akos.ba