Ekonomija

Poslanici kao ekonomisti: Zapostavljena strana poslanika

Neko je postavio  čudno i neočekivano pitanje: Može li se ekonomija smatrati dijelom islamskog učenja? Kao i ovo retoričko pitanje: Šta će tebi da studiraš ekonomiju, kako ćeš time doprinijeti muslimanima?

Da li još uvijek postavljamo ovakva i slična pitanja, nepoznavajući bit islamskog učenja i koncepta islama kao načina života? Tako da vam se može desiti da vas neko pita: Kako to da su vjerovjensnici i poslanici bili ekonomisti? Sva ova pitanja dolaze iz neznanja, ali svejedno, dobro je postaviti ih kako bi se na njih adekvatno odgovorilo, što pokreće novu diskusiju. 

Ekonomija je nauka koja ne obuhvata samo poslovanje u bankama ili poslovanje u svijetu monopola i sl. Ekonomija je naučna disciplina koja proučava kako društva upotrebljavaju oskudne resurse da bi proizvela određena dobra i usluge i raspodijelila ih među ljudima.

Ekonomija je dio života, ona je nauka o pravilima doma ili organizacije (grčki: oikos+nomos= dom+pravilo). Islamska ekonomija tako jeste dio naših života, od onog momenta davanja sadake, preko brige o kućanstvu i budžetu, pa sve do odvajanja imetka na ulaganje u nove poslove, proširivanje proizvodnje ili trgovine. Čak i naše obaveze davanja sadekatul vitra, zekata i sadake komšiji koji je gladan jer ne smijemo zanoćiti znajući da nam je komšija gladan, a mi siti, pa sve do brige u ulaganje vakufa koji ostaju poslije nas, bili to dijelovi puta po kome će neko dostojanstveno i lakše hoditi, sađenje voćki ili građenje institucija poput škola i td.

Priča o vjerovjesnicima i poslanicima kao vrsnim ekonomistima riznica je obimne baze podataka, ali se može sažeti u nekoliko teza, što ćemo mi i pokušati ovom prilikom, na jedan malo kreativniji način:

Poznate zanatlije

– Spojite imena vjerovjesnika ili poslanika sa njihovim zanimanjima zanatlija:

Idris alejhi selam                                    STOLAR

Davud alejhi selam                                 KROJAČ

Ibrahim alejhi selam                               KOVAČ

Zekerijjah alejhi selam                          GRADITELJ

Poznati ekonomisti – Spojite imena vjerovjesnika ili poslanika sa njihovim ekonomskim zanimanjima:

Muhammed alejhi selam           PROJEKT MENADŽER

Isa alejhi selam                       MINISTAR EKONOMIJE

Jusuf alejhi selam                   MENADŽER TRGOVINE

Nuh alejhi selam                     PASTIR

Odgovore možete provjeriti u daljenjem tekstu:

Osnova svake ekonomije nalazi se upravo u vođenju najmanje zajednice društva a to je porodica. Svako od nas je na ovaj ili onaj način ekonomista, bavimo se svojim domom, svojom zajednicom, učestvujemo u raspodjeli imovine i blagodati društva kako u porodici tako i u državi. Osnova ljudskih odnosa danas se zasniva na ekonomskim odnosima i zaista važi pravilo da ukoliko nekoga poznajete kako je povjerljiv u trgovini ili povjeravanju određenog novca, takav je u većini drugih transakcija i aktivnosti.

Vjerovjesnici i poslanici, neka je Allahov mir i spas na njih, nisu se stidjeli svojih zanimanja, čak naprotiv. Već smo prije spomenuli projekt menadžera, graditelja velike barke/lađe, Nuha alejhiselam, kao i Jusufa alejhiselam kao ministra ekonomije. Neizostavna je priča o graditelju Kabe – Ibrahimu alejhi selam, čuvenom kovaču spomenutom u Kuranu, Davudu alejhi selam. Sa druge strane iz kazivanja o vjerovjesnicima poznato je da je Idris alejhiselam osim što je bio prvi pisar, bio je i krojač, Zekerijjah alejhiselam vrsni stolar, a njegov savremenik Isa alejhiselam pastir. Allah Uzvišeni u suri Hud navodi:

I Nuha poslasmo narodu njegovu. “Ja sam tu” – govorio je on – “da vas otvoreno opominjem, da se ne klanjate nikome drugom osim Allahu; ja se, zaista, plašim za vas patnje na Nesnosnom danu.” (25-26 ajet)

“I Nuhu bi objavljeno: “Osim onih koji su već vjernici, niko više iz naroda tvoga neće vjernik postat zato se ne žalostite zbog onoga što oni stalnočine, I gradi lađu pred Nama i po Našem nadahnuću, i ne obraćaj Mi se više zbog nevjernika oni će, sigurno, bitipotopljeni!” (36-37 ajet)

“I on reče: Ukrcajte se u nju, u ime Allaha, neka plovi i neka pristane! Gospodar moj, uistinu, prašta i samilostanje.” (41.ajet)

Pouka u navođenju njihovih zanimanja nije u tome da bi smo došli do zanimljivih priča, već da nam njihov rad i produktivnost budu primjer u našim životima.

Svi oni su također bili zastupnici uspostavljanja reda i mira. Prije svega dolazeći sa pozivom vjerovanja u samo Jednog i Jedinog Gospodara vrijednog obožavanja -Allaha, a zatim i sa uspostavljanjem ekonomskog reda i  balansa gdje će se sve terazije postaviti pravedno, kako u porodicama, tako i u zajednici, u odnosu prema prirodi, bogatstvima i svim svjetovima poput biljaka, životinja, nežive prirode, pa čak i prava meleka i džina. To je suština islamske ekonomije.

Na drugom mjestu u suri Hud u plemenitom Kur’anu Allah navodi primjere pozivanja u Jednoću Stvoritelja i pravilno mjerenje tj. uspostavljanje ravnoteže što je osnovni princip ekonomije:

“I Medjenu* – brata njihova Šuajba. “O narode moj,”- govorio je on – “Allahu se klanjajte, vi drugog boga osim Njega nemate, i krivo na litru i na kantaru ne mjerite. Vidim da u obilju živite i bojim se da vas jednog dana ne zadesi kazna, pa da svi nastradate.

O narode moj! Pravo mjerite i na litru i na kantaru i ne zakidajte ljudima stvari njihove i ne činite zlo po Zemlji pravećinered. Bolje vam je ono što Allah ostavlja kao dozvoljeno, ako hoćete da budete vjernici; a ja nisam vaš čuvar.” 

Za Akos.ba piše: Enisa Aganović

Povezani članci

Back to top button