Ekonomija

Koja je osnovna razlika između kapitalističke i islamske ekonomije?

NEKE POLAZNE NAPOMENE

 

Prije nego obrazložimo islamske načine finansiranja,čininamse ne­­­ophodnimdatinekolikonapomenavezanihzaos­novneprincipekoji vla­daju ukupnim ekonomskim sis­te­mom u islamskom načinu življenja.

 

1. Vjera u božansku uputu

Polazno ubjeđenje oko koga se okreću svi islamski kon­cep­ti jeste ono da je cijeli univerzum stvorio i kont­ro­li­ra Jedan Jedini Bog. On je stvo­rio čovjeka i postavio ga kao Svoga namjesnika na Zemlji da is­pu­ni određene cil­je­ve pokoravajući se Njegovim naredbama. Ta nare­đe­nja nisu ograničena samo na način činjenja obreda ili ta­ko­zvane vjer­ske rituale. Naprotiv, ona pokrivaju široko pol­je gotovo svih aspekata na­šeg života. Ta naređenja ni­su ni tako brojna i detaljna da ljudske ak­tiv­nosti sve­du na uzak krug, ne ostavljajući nikakvu ulogu za ljud­ski in­telekt, niti su tako malobrojna ili neodređena da os­tavljaju sva­ku sfe­ru ljudskoga življenja na milost ljud­skoj percepciji i proh­tje­vi­ma. Da­le­ko od ta dva ekstre­ma, is­lam ima balansiran pristup ure­đe­nju ljuds­ko­ga života. S jed­ne strane, on ostavlja veoma široko polje ljud­skih ak­­­ti­v­­­nosti čovjekovom osobnom racionalnom sudu, gdje on mo­že do­nositi od­luke na temelju svoga razuma, pro­cjene činjenica i ko­risnosti. S dru­ge strane, islam ljud­ske aktivnosti podvrgava skupu principa koji ima­ju vje­čitu primjenu i koji ne mogu biti kršeni na temelju olah­kog iz­go­vora korisnosti procijenjene ljudskim umom.

Činjenica koja stoji iza ovakvog pristupa jeste da ljud­ski razum, uprkos njegovim izuzetnim spo­sob­nos­ti­ma, ne može tvrditi da ima ne­ogra­ničenu moć u spoznaji is­tine. Konačno, on ima neke granice iza ko­jih ili ne mo­že pravilno zaključivati ili iza kojih može postati žrtvom gre­­šaka. Postoje brojni domeni ljudskoga života gdje se ‘ra­zum’ često mi­ješa sa ‘strastima’ i gdje nezdravi in­stink­ti, pod krinkom racionalnih ar­gumenata, vode čovje­čanst­vo u krive i destruktivne odluke. Sve te­o­ri­je iz prošlosti za ko­je se danas drži da su pogrešne, svojedobno su tvr­di­le da su ‘racionalne’ i trebalo je da prođu stoljeća pa da se otkrije nji­ho­va lažnost i potvrdi njihova apsurdnost.

Jasno je, dakle, da sfera djelovanja koju je Stvoritelj de­legirao ljuds­kom ‘razumu’ nije neograničena. Postoje pol­ja na kojima ljudski razum ne može ponuditi is­prav­nu uputu ili je, u najmanju ruku, podložan grije­šenju. U tim oblastima svemoćni Allah, Stvoritelj univerzuma, osi­­gu­rao je čovjeku uputu preko Svojih objava koje je slao Svojim vje­ro­nav­jestiteljima. Na temelju ovoga pris­tu­pa, svaki musliman čvrsto vje­ru­je da se naređenja koja su došla u objavi poslanoj posljednjem pos­la­ni­ku, mir i blagoslov Božiji neka su na njega, moraju slijediti slo­vom i du­hom i da ne mogu biti zapostavljena ili prekr­še­nana temelju nečijih ra­cionalnih argumenata ili njegovih unu­tar­njih želja. Prema tome, svi ljud­ski akti moraju uvijek bi­ti podvrgnuti ovim naređenjima i moraju biti u okviru gra­nica koje ona određuju. Za razliku od drugih religija, is­­lam se ne ograničava samo na moralna učenja, ne­ko­li­ko rituala ili ob­re­da. On sadrži uputu za svaku sferu ži­vo­ta, uključujući i socio-eko­nom­sku. Allahova stvorenja su se svome Stvoritelju dužna pokoravati ne sa­mo či­nje­njem obreda, već i u svojim ekonomskim aktivnostima, ma­kar to bilo nauštrb nekih prividnih koristi, jer te pri­vi­d­ne koristi mogu biti protiv interesa društva u cjelini.

 

2. Osnovna razlika između kapitalističke i islamske ekonomije

Islam ne negira tržišne snage niti tržišnu ekonomiju. Čak je i mo­tiv zarade prihvatljiv do razumne granice. Pri­vatno vlasništvo nije za­b­­ra­­njeno. Ipak, temeljna raz­lika između kapitalističke i islamske eko­no­mi­je jeste ta što se u sekularnom kapitalizmu motivu zarade ili pri­­vatnom vlasništvu daje neograničena moć pri do­no­še­nju eko­no­m­skih odluka. Njihovu slobodu ne kontro­li­ra­ju nikakva božanska na­re­đe­nja. Ako postoje neke res­trik­cije, njih su nametnula ljudska bića i stalni su pred­met promjene kroz demokratsko zakonodavstvo, koje ne prih­va­ta nikakav autoritet bilo kakve nadljudske sile. Ta­kav stav je omo­gu­ćio određene vrste ponašanja koje su izazvale neravnotežu u društvu. Ka­mata, kocka i spe­ku­lativne transakcije imaju tendenciju da kon­cent­ri­ra­ju bo­gatstvo u rukama nekolicine osoba. Nezdravi ljudski in­stinkti se eks­ploatiraju kako bi se zaradio novac po­mo­ću nemoralnih i štetnih pro­izvoda. Neobuzdana utrka za pro­fitom stvara monopole koji pa­ra­li­zi­raju tržišne snage ili, u najmanju ruku, onemogućavaju njihovo pri­rod­no dje­lovanje. Tako kapitalistička ekonomija, koja tvrdi da je ute­melje­na na tržišnim snagama, praktično zaustavlja pri­rodni proces po­nu­de i potražnje, jer te snage mogu pra­vilno djelovati samo u atmosferi slo­bodnog nad­me­ta­nja, a ne u monopolima. Ponekad i ljudi u se­ku­lar­nim ka­pi­talističkim ekonomijama shvataju da određena eko­nom­ska ak­tiv­nost nije u interesu društva, pa ipak joj do­pu­š­taju da postoji, jer je u in­teresu nekih utjecajnih kru­go­va koji dominiraju zakonodavnom vlaš­ću zahvaljujući ve­ćini koju imaju. S obzirom da se ne priznaje nikakav au­­toritet iznad demokratske vlasti i da je ‘vjera u Boga’ (koja se pot­vr­đu­je na svakom američkom dolaru) prak­tič­ki protjerana iz društveno-eko­nomskog domena, ne priz­naje se nikakva božanska uputa koja bi kont­rolirala eko­nomske aktivnosti.

Zla koja se rađaju iz ovoga stava nikada ne mogu bi­ti zaustavljena, osim ako se čovječanstvo ne pokori bo­žan­s­kom autoritetu i Njegovim na­redbama prihvatajući ih kao apsolutnu istinu i nadljudske komande ko­je se imaju slijediti u svakom slučaju i po svaku cijenu. To je upra­vo ono što islam čini. Nakon što je priznao privatno vlas­ništvo, motiv za­rade i tržišne snage, islam je postavio ne­ka božanska ograničenja na eko­nomske aktivnosti. Ove restrikcije, s obzirom da ih je nametnuo sve­mogući i sveznajući Allah, ne može ukloniti nijedan ljudski au­to­ri­tet. Zab­rana kamate, kockanja, pravljenje zaliha radi enor­mnog profitiranja na nestašici, trgovina nedozvo­lje­nim robama i uslugama, prodaja onoga što se nema u vlas­ništvu i posjedu (short sales) i spekulativne transakcije su neki od primjera ovih božanskih restrikcija. Sve ove zab­rane imaju kumulativni efekat održavanja ravnoteže, stva­ra­nja distributivne pravde i jednakosti prilika. 

 

Preveli: Ahmet Alibašić i Amel Kovačević

Redaktor: dr Enes Ljevaković

Izdavač: Udruženje Selsebil (članica AKOS-a) Živinice 2003.

Str. 224

 

Akos.bA

Povezani članci

Back to top button