Vi ste ovdje
Home > Vijesti > Kolumne i intervjui > JP Autoceste FBiH: Nastavak gradnje novih kilometara zavisi od 10 feninga akcize

JP Autoceste FBiH: Nastavak gradnje novih kilometara zavisi od 10 feninga akcize

– Pod pretpostavkom da u narednom periodu Autoceste FBiH saniraju trenutne kratkoročne obaveze koje nisu pokrivene izvorima finasiranja u iznosu od 173 miliona KM i da dobiju povećanje akcize na gorivo, u naredne četiri godine moglo bi biti izgrađeno novih 85 km autoceste, izjaivo je u razgovoru za Oslobođenje Jasmin Bučo, direktor JP Autoceste FBiH.

• Nedavno ste izjavili da ukoliko ne dođe do povećanja akciza neće se moći raditi novi kilometri autoputa, koliko bi akciza na gorivo trebala iznositi da gradnja autoceste ne dođe u pitanje?

– JP Autoceste FBiH je u ovom trenutku zaduženo oko 850 miliona KM i iznos anuiteta po kreditima je 70 miliona KM godišnje, te 10 miliona KM kamate. Naš godišnji prihod od akcize na gorivo je 70 miliona KM, što nije dovoljan iznos prihoda za uzimanje novih kredita u skladu sa trenutnim prihodima. Neophodno je povećati akcizu na gorivo za minimalno još 10 feninga kako bi se stvorio kreditni kapacitet za nova zaduženja i za dalju izgradnju autoceste.

Ako bismo akcizu podigli na 30 feninga mogli bismo očekivati da kompletan autoput završimo za šest godina, u zavisnosti od drugih procedura.

Bez povećanja cestarine

• Ukoliko ne dođe do povećanja akcize da li to znači da će se povećati cijene cestarine?

– Prihodi od cestarine se ne koriste za otplatu kredita već za upravljanje i održavanje postojeće autoceste, te dijelom za pripremu novih projekata. Akciza na gorivo se koristi za otplatu kredita. Neće doći do povećanja cestarine jer time ne bismo povećali kapacitete kreditnih sredstava, a imali bismo negativne efekte na prihode od cestarine i na broj korisnika autoceste.

• Koliko kilometara autoceste očekujete da uradite u naredne četiri godine?

– Pod pretpostavkom da u narednom periodu saniramo trenutne kratkoročne obaveze koje nisu pokrivene izvorima finasiranja u iznosu od 173 miliona KM i da dobijemo povećanje akcize na gorivo od minimalno 10 feninga, planiramo u naredne četiri godine da izgradimo novih 85 kilometara autoceste i to kroz najteže predjele BiH. Poređenja radi, u prethodne četiri godine je realizovano 49 kilometara nove autoceste, što je već tada predstavljalo značajan iskorak u odnosu na prethodne godine. Ovakvim planovima pokazujemo ambicioznost JP Autoceste FBiH u narednom periodu u pogledu ukupnog broja kilometara, ali i u pogledu samih građevina koje ćemo graditi u narednom periodu: gradit će se najveći most, najveći tunel na koridoru 5c, serija mostova i tunela i sve to kroz najteže geološke predjele.

• Koje dionice su u planu da se počnu graditi u ovoj godini?

– Planiramo izgradnju dionica Međugorje – Počitelj i LOT 2 dionice Zenica sjever – Zenica jug. Uz uvjet povećanja akcize i rješavanje kratkoročnih obaveza, u planu je izgradnja LOT 3 dionice Zenica sjever – Zenica jug i dionica Počitelj – Buna.

• Dionica Tarčin – Konjic okvalifikovana je kao jedna od najtežih, kada bi mogli krenuti radovi na ovoj dionici, da li već imate predviđanja koliko sredstava će trebati i koji model gradnje će se koristiti, s obzirom na to da je nekoliko opcija bilo u opticaju?

– Izgradnja dionice Tarčin – Konjic košta oko 450 miliona eura bez PDV-a i ne predstavlja prioritet u ovom momentu. Za iste investicije možemo izgraditi značajno veće kilometre autoceste koje su saobraćajno prometnije. S obzirom na to da je glavna barijera isključivo finansijske prirode neophodno je imati razrađenu strategiju u pogledu prioriteta izgradnje dionica. Akciza na gorivo se ne može dizati u nedogled, te je danas neophodno pametno planirati investicije kako bismo u budućnosti koristili efekte sadašnjih investicija za dalje faze izgradnje i time bismo izbjegli investicioni zastoj koji danas pokušavamo da prevaziđemo.

• U proteklim godinama bilo je govora i o izgradnji pojedinih dionica autoputa po modelu davanja koncesije, a najčešće se spominjala dionica Doboj Jug – Žepče, ima li išta od tog modela izgradnje?

– Izgradnja autoceste nije dovoljno isplativa za privatna ulaganja čak i za najprometnije dijelove. Samim tim klasična koncesija bi zahtijevala još veće subvencije iz budžeta FBiH nego što je to slučaj npr. u Hrvatskoj. Koncesija za najprometniju dionicu na koridoru 5c bi iznosila 80 miliona KM godišnje u narednih 20 godina za 38 kilometara autoceste, što nije podnošljivo za budžet FBiH. Zato standardni model koncesije nije moguć te je potrebno pronaći alternativni model koji će uključiti privatni kapital na čemu intezivno radimo.

• U kojoj fazi je izgradnja mosta preko Save kod Svilaja, koji je također dio koridora 5c?

– Izgradnja mosta preko Save je u nadležnosti Hrvatskih autocesta i Ministarstva komunikacija i prometa BiH, a ne u naležnosti JP Autoceste FBiH. Upoznati smo da je treća tenderska procedura u toku te se očekuje skoro potpisivanje ugovora za izgradnju ovog mosta.

• Koliko novca trenutno imate na raspolaganju za gradnju autoceste?

– U ovom trenutku JP Autoceste FBiH ima 173 miliona KM kratkoročnih obaveza koje nisu pokrivene izvorima finasiranja. Imamo osigranih 160 miliona eura i dodatnih 80 miliona eura uvjetovanih povećanjem akcize koje smo ekspresno obezbjedili krajem prošle godine. Poduzimamo sve da obezbjedimo još i dodatna sredstva, ali ništa nije od ovoga efektivno bez povećanja akcize i rješavanja kratkoročnih obaveza koje smo naslijedili.

Novi model

Vlada FBiH ne želi da ulazi u aranžmane slične onima u Hrvatskoj već se planiraju isključivo održive investicije.

Prema tome, trenutno težište svih aktivnosti bi moralo biti na povećanju akcize na gorivo i konsolidaciji finansija u JP Autoceste FBiH.

• Osim modela izgradnje zaduženjem kod financijskih institucija Autoceste FBiH nastoje da realizuju i izgradnju autoceste i brze ceste po modelu projektuj – finasiraj – izgradi – vrati naručitelju, možete li nam pojasniti o kakvom modelu je riječ i na koju dionicu se odnosi?

– Riječ je o modelu u kojem privatni partner osim projektovanja i izgradnje obezbjeđuje i kreditno zaduženje, ali ne preuzima koncesiju nad izgrađenim dionicama. Ovaj model do sada nije korišten, ali je izuzetno interesantan u kombinaciji sa tradicionalnim modelom finansiranja kod međunarodnih finansijskih institucija u okolnostima kada na tržištu postoji dosta slobodnog kapitala koji treba plasman. Imajući u vidu da procedure pripreme i zaduživanja traju nekoliko godina ovim modelom značajno se ubrzava izgradnja. Povećanje investicija je moguće samo diversifikacijom izvora finansiranja, a nikako drugačije.

Ovaj model bi se primjenio na dionice koje proizvode velike saobraćajne efekte, a mogu biti spremne za izgradnju u najkraćem roku, tj. da eksproprijacija predstavlja minimalan uticaj na dinamiku projekata. Izvrstan kandidat za ovaj model finansiranja je dionica autoceste Konjic – Mostar.

• Na kraju, možete li nam reći kada ćemo se provozati autocestom od Save do mora?

– Sa tehničkog aspekta kompletan koridor 5c bi mogao biti gotov za šest godina. Izgradnja isključivo ovisi o izvorima finansiranja koji su u ovom momentu u potpunosti iscrpljeni do 2018. Dinamika izgradnje je prije svega strateško pitanje Vlade FBiH.

Oslobođenje

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com