Vi ste ovdje
Home > U Fokusu > Još nije kasno

Još nije kasno

Bosanska ulema je u posljednjih dvadesetak godina svoj entuzijazam, svoju odgovornost i brigu za dini-islamom pokazala aktivnim prevođenjem značajnog broja kapitalnih djela sa stranih na naš lijepi bosanski jezik. Tim činom omogućila je našim muslimanima da se upoznaju sa riznicama islamskog blaga smještenog u knjigama velikih islamskih alima, spisatelja i autoriteta.

Prevedene su nam najnačajnije hadiske zbirke sa komentarima, kapitalna tefsirska, akaidska, fikhska i hadiska djela, te korisni naučni i istraživački radovi i teme velikih svjetskih islamskih učenjaka i spisatelja.

Nažalost, mi to blago nismo u potpunosti iskoristili niti smo uopće bili svjesni truda kojeg su naši alimi i prevodioci uložili da bi nam sve to ”k'o na tanjiru servirali” i pripremili. Međutim, naš bosanski i balkanski mentalitet zadojen prezirom prema drugom i drugačijem nije nam dopustio da plovimo okeanima mudrosti i šarenolikog islamskog sveznadara kojima smo bili počašćeni.

Vrlo rano su neki ”mudraci” i ”dušebrižnici za islam” neka kapitalna djela počeli nazivati ”sufijskim”, ”vehabijskim” ili pak ”novotarskim”.

Sjećam se kad sam jedne prilike na Sajmu knjige u Sarajevu dvojicu prodavača ”sa zavraćenim nogavicama” upitao imaju li šta od šejha Kardavija. Oni su se cinički zgledali, te mi oštrim tonom kazali da ne prodaju knjige od njega i njemu bliskih autora.

Slične stvari sam doživljavao i od pojedinih naših ”svetih čuvara bošnjačke tradiciije i hanefijskog mezheba”, ali i od derviša. Ovi zadnji su čak i predivna El-Kalemova izdanja nazivali ”vehabijskim”, jer je u njima autor knjige, ugledni medresanski profesor hadisa ”Nur dovu” i ”Tundžina salavat” nazvao novotarijom. Čim su vidjeli da im je dirnuo u ”svetinju” knjigu su odmah nazvali ”vehabijskom” mada ona nema nikakve veze s tim. Ama baš nikakve. Ali njihov šejtan je bio vrlo mudar. Znao je kako ih udaljiti od korisnih kapitalnih djela i vješto ih godinama držati u njihovim menhedžskim, mezhepskim i tarikatskim torovima.

Tako su naši vrsni muslimani selefijske, sufijske i bosansko-hanefijske provenijencije odbacivali jedno po jedno kapitalno djelo, ne cijeneći uloženi trug silnih prevodioca, autora i izdavača.

Ovom prilikom kratko ću se zadržati na djelima dr. Jusufa El-Kardavija i najvećeg balkanskog alima i reformatora, prof. Huseina Đoze. Naši vrijedni izdavači su se potrudili da nam vjerno prenesu značajna kapitalna spisateljska djela i fetve od obojice spomenutih autoriteta. Međutim, šejtani nikad ne miruju. Oni su mudro i lukavo svojim došaptavanjima uspjeli ubjediti pobožne selefijske, sufijske i bosansko-hanefijske tradicionaliste i racionaliste da Kardavijeva i Đozina djela i nisu baš neko sretno rješenje za njih i njihove istomišljenike.

Šta mislite zašto? Zato što se u djelima ove dvojice alima zagovara i protežira srednji put islama (el-vesatijje), međutim, šejtan taj put ne voli. On voli da sljedbenike islama uvijek drži u nekim torovima, i ekstremnim ”istinama”, lijevim ili desnim.

Da smo bili dovoljno mudri i savjesni koliko nismo, danas, po mom skromnom mišljenju, ne bismo imali ovih problema u džematima i zajednici kojih danas imamo. Da smo se svi udružili oko SREDNJEG PUTA ISLAMA koje u svojim djelima i fetvama protežiraju spomenuti alimi, sve bi bilo potpuno drugačije.

Ne bi bilo ekstremnih ispada pojedinaca i njihovog ishitrenog odbacivanja svih lijepih tradicijskih vrijednosti koje baštine naši bosanski i balkanski muslimani, niti bi se do sada zadržali mnogi naši neutemeljeni obredi koje i danas prakticiramo, a njih uopšte nema u našem izvornom hanefijskom fikhu.

Još uvijek nije kasno da se latimo srednjeg puta (el-vesatijje) i da njime hrabro i odvažno kročimo koracima istinskih mu'mina koji ne vole nikakve oblike ekstremizma i pretjerivanja, niti vole sujevjerje i bid'ate (novotarije u vjeri).

Još uvijek nije kasno da u plan rada naših mekteba, medresa ili predavanja uvrstimo razmišljanja i fetve naših velikana, a posebno Kardavija i Đoze, kako bi imali što manje ”lijevih ili desnih ekstremizama”.

Uzvišeni ne voli oni koji u bilo čemu pretjeruju, niti voli one koji u Njegovu vjeru unose bid'ate. Stoga, držimo se el-vesatijje i radimo za dobrobit Zajednice, iskreno i savjesno. Objedinjeni u našim džematima i za našim imamima.

P.S.

U jednom od narednih tekstova, inšallah, pojasniću odlike i karakteristike Đozinog i Kardavijevog razumijevanja islama i islamskih tradicijskih vrijednosti koje trebamo baštiniti gdje god bili i čime god se bavili.

Za Akos.ba piše: Admir Iković

Portal Akos.ba pratite putem aplikacija za Android i Facebook.

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top