Vi ste ovdje
Home > Ekonomija > Ima li nade za spas: BH Airlines bliži zemlji nego nebu

Ima li nade za spas: BH Airlines bliži zemlji nego nebu

Sve oči za spas BH Airlinesa su ponovo uprte u aktuelnu Vladu Federacije [Tanjug - Arhiva]

Tri su opcije za bh. avioprijevoznika: stečaj, potpuna sanacija firme, finansijska pomoć za prevazilaženje krize.
 

Piše: Harun Cero

Jedina bh. aviokompanija BH Airlines doživljava najteže trenutke i praktično je pred gašenjem. Njen direktor Amir Jažić je za Al Jazeeru ispričao kako je došlo do ovakve situacije.

“Naše muke su počele od odlaska Turkish Airlinesa. Godine 2012. ovdje su ostavljeni dugovi, a 2013. smo se jedva održali nad vodom. Ove godine su kulminirali problemi što se tiče finansijske situacije. I ono malo sredstava što smo dobili iz budžeta morali smo vratiti, tako da je situacija nezavidna”, kazao je Jažić.

Federalni ministar prometa i komunikacija Enver Bijedić nekoliko puta govorio je da će biti riješen problem BH Airlinesa, istakao je Jažić, a i sinidikat ove kompanije je bio u stalnom kontaktu s ministrom.

“Ali kako dobiti novac kada Vlade nema. Bojim se da smo zakasnili sa spašavanjem kompanije. Nada postoji, ali ja ne vidim rješenje, jer smo dobili nalog da vratimo novac koji dugujemo. Pitanje je samo hoćemo li dočekati novu vlast. Vjerovatno i ministar jedva čeka da se formira nova vlada da bi se situacija riješila. Ja sam prije nekoliko dana imao sastanak s nadležnim Aerodroma Sarajevo. Mi već dva mjeseca insistiramo na sastanku i tek je sada došlo do njega. Oni su nam ponudili novi ugovor za 2015. godinu, koji je potpuno nelogičan, jer je cijeli paket usluga poskupio i dodate su neke druge usluge koje do tada nisu postojale. Nadao sam se nekim novim pristupima rješavanju problema, ali desilo se obrnuto. Oni su tražili garancije da ćemo isplatiti te usluge, ali mi trenutno ne možemo dati bilo kakve garancije”, istakao je on.

Na pitanje šta misli o nedavno osnovanoj aviokompaniji Bosnian Wand Airlines, kazao je da to uopće “nije kompanija”.

“Oni imaju nijet [namjeru] da budu kompanija. Međutim, od nijeta do realizacije je dug put. Oni su ušli na ovo tržište s novcem da bi profitirali kao kompanija i možda su u nekim segmentima to uspjeli, ali oni angažiraju druge kompanije da rade njihov posao, i to je kratka vijeka”, zaključio je Jažić.

Tri opcije

Goran Jovanović, predsjednik Nadzornog odbora BH Airlinesa, rekao je za Al Jazeeru da je do ove situacije došlo zbog neplaćanja obaveza, ali i nedostatka pomoći.

“Do ovoga je došlo zbog neplaćanja obaveza koje idu na osnovu taksi. BH Airlines ja cijelu prošlu godinu dobio samo dva miliona [konvertibilnih] maraka [oko milion eura]. Budžet predviđa 2,7 miliona KM [1,35 miliona eura] na osnovu jedne budžetske stavke i fleksibilna sredstva od aerodromskih taksi, koja se kreću između pet i šest miliona KM [2,5 do tri miliona eura]”, kazao je Jovanović.

Smatra da je situacija alarmantna i kaže kako je Nadzorni odbor ove kompanije već neko vrijeme pokušava riješiti.

“Nadzorni odbor je prije pet mjeseci, preko resornog [federalnog] ministarstva zatražio stav vlasnika kompanije, Vlade Federacije Bosne i Hercegovine. Dakle, mi smo već tada zatražili od Vlade da donese odluko o tome šta raditi sa kompanijom. Dali smo im sve dokumente koje smo imali, a oni su jedini vlasnik kompanije, jer nema više Turkish Airlinesa i Energoinvesta, koji je imao jedan mali udio u vlasništvu”, rekao je Jovanović i naveo da su postojale i još postoje tri opcije za dalji razvoj situacije u kompaniji BH Airlines.

“Najlošija opcija za sve je stečaj kompanije. Druga opcija je potpuna sanacija firme, a treća opcija je da se dođe nekako do tih novčanih sredstva, koja negdje stoje i kojih sigurno ima”, istakao je on.

Kaže da niko u firmi ne može prihvatiti sadašnju situaciju u kojoj se ona nalazi.

“Neko je odlučio da se firma eutanazira i ovo je prvi put da su Uprava, Nadzorni odbor i Sindikat složni. BH Airlines je cijelu godinu letio i napravilo se između 60 i 70 charter letova. Kada sam ja došao, prije tri godine, Turkish Airlines je otišao i ostavio firmu u katastrofalnoj situaciji. Akumulirani gubitak je bio 55 miliona KM [oko 27,5 miliona eura]. On je danas dramatično smanjen. Dakle, zatekao sam firmu koja je godišnje bila u gubitku 10 do 12 miliona KM [pet do šest miliona eura]”, rekao je Jovanović.

Kaže da se tek 2012. godine gubitak smanjio i da su se vidjeli pozitivni rezultati.

“Uspijevali smo, i pored naslijeđenih problema, firmu nekako stabilizovati, ali treba nam pomoć koja nam je nekim odlukama i zagarantovana”, istakao je.

Nejasna situacija

Sada je situacija potpuno nejasna, smatra Jovanović, i uskoro bi se trebalo znati kako će se ova priča završiti.

“Mi se borimo sa hiljadu nekih stvari. Samo da počnemo od toga da mi plaćamo najskuplje gorivo u Evropi, pa da imamo nekih neriješenih odnosa sa Aerodromom [Sarajevo]”, kazao je i dodao da, uprkos svim problemima, BH Airlines ne smije prestati letjeti, jer bi to bila propast za svaku aviokompaniju.

“Mi ne smijemo stati sa našim letovima dok se situacija ne riješi, jer se automatski gube licence i dozvole za rad kompanije. To su veoma komplikovani mehanizimi. Ljetni raspored letenja se sada pravi, a mi imamo ugovorenih preko 200 charter letova za narednu godinu, tako da i sam ne znam da li da to potpišem ili ne. Firma je ‘na aparatima’, a meni, recimo, ne ide u glavu da, primjerice, aviokompanije iz Crne Gore dobivaju otprilike 36 miliona eura svake godine iz budžeta. Samo da znate sa kojim je sredstvima raspolagao Jat Airways da bi Etihad Airways ulagao u njih”, zaključio je on.

Opširnije na portalu Al Jazeere:

BH Airlines bliži zemlji nego nebu

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top