Umjetnost

Hoollywood ubija Arape: Film ‘Američki snajperist’ sa dodatnom municijom

‘Američki snajperist’ reprizira godinama stare rasističke uloge.
 

Pišu: Khaled A Beydoun i Abed Ayoub

Umjetnost i propaganda imaju intiman odnos. Posebno u današnjim Sjedinjenim Američkim Državama, gdje se ratni film smatra svetim žanrom –a intimno se prikazuju obični ljudi iščupani iz dosadne srednje Amerike, a zatim posađeni u opasnost stranih bojišta, gdje postaju heroji veći od života.

Najnovije izdanje ovog žanra, “Američki snajperist”, fokusira se na Irak. Film, koji je režirao Clint Eastwood, sadrži svako nužno obilježje ratnog filma: protagonist je hvaljeni vojnik, sadrži paradigmu dobra protiv zla, te prateću ilustraciju potonjeg kao nepopustljivo jadnog, prijetećeg te namjerenog na uništavanje svega neokaljanog i civiliziranog.

“Američki snajperist” ne razočarava i donosi te štetne dvostranosti pojačane sa banalnim pretjerivanjem u prikazu Iračana i muslimana, što je privuklo krda gledalaca.

Film je privukao toliko gledalaca da je postavio rekord u svom premijernom vikendu prikazivanja, što će se nastaviti kako se film bude prikazivao u drugoj sedmici emitiranja.

Film je umjetnost i kreativni izražaj ne bi trebao biti zakonski ograničen. Međutim, umjetnost ima potencijal da podstakne na loše postupke, posebno kada su negativci u kino hitovima jednodimenzionalno konstruirani, zlonamjerno krivo predstavljeni, te postavljeni kao neiskupljivi protivnici Amerike i njihovog na obaraču lakog heroja.

U “Američkom snajperisti” Iračani nisu ništa drugo do topovsko meso i protivnici, na koje se Chris Kyle namjerio da ih sve pobije, kako bi promovirao parazitni patriotizam, robustni segment u koji SAD-a ne da je samo uvučen, već je i posvećen da ga ponavlja.

‘Iskrivljena pravda’

Za svakog Iračanina u filmu se pretpostavlja da je kriv. I zbog toga zaslužuje iskrivljenu pravdu koju je Kyle rado spreman da iznova dijeli.

I dok već viđeno pogrešno predstavljanje na ekranu nanosi štetu, rasistička reakcija inspirirana “Američkim snajperistom” dokazuje da film onima koji pozivaju na mržnju samo daje dodatnu municiju.

A mete su Arapi i muslimani, “oni s krpama na glavama”, “turbanisti” i svako drugi ko sliči iračkim karikaturama u “Američkom snajperisti”.

“Američki snajperist” je mnogo više od puke studije karaktera. Glavni protagonist, Chris Kyle, obični je i svakodnevni Amerikanac, koji temeljito utjelovljuje potpuni prezir prema muslimane koji je endemičan – i koji se pojačava –  u današnjem SAD-u.

Dalje, Kyle na svoje služenje u Iraku gleda kao na priliku da se osveti za terorističke napade 9.11., svodivši svoj patriotizam na osvetu protiv stanovništva potpuno nepovezanog i distanciranog od tog napada.

Te ideje i stavovi nisu samo Kyleovi stavovi. Kroz film koji postavlja Kylea kao arhetipa, Kyle predstavlja stav koji dijeli značajan dio SAD-a. Štaviše, ti stavovi nisu predstavljeni kroz tragičnu figuru ili nihilistu.

Ali heroj, kojeg glumi Bradley Cooper, miljenik žena i glumac sa hollywoodske A liste, obučen u vojnu uniformu i bejzbol kačket, gleda na neselektivno ubistvo 255 “gnusno zlih divljaka” kao i na politički i na duhovni križarski rat.

Opširnije na portalu Al Jazeere:

Hoollywood ubija Arape: Film s dodatnom municijom

Povezani članci

Back to top button