Vi ste ovdje
Home > Ekonomija > Halal turizam: Muslimani potrošili 142 milijarde $ na putovanja bez hadždža i umre

Halal turizam: Muslimani potrošili 142 milijarde $ na putovanja bez hadždža i umre

Halal certificirane kompanije u Hrvatskoj posebnu šansu vide u tržištu Evropske uniji [Al Jazeera]

 Prema izvještaju Thomson Reuters (2014), muslimani u svijetu potrošili su 142 milijarde američkih dolara na putovanja (bez hadždža i umre)

Piše: dr. Lejla Žunić

Turizam predstavlja značajan dio svjetske ekonomije. Turistička kretanja omogućavaju uspostavljanje ljudskih veza i upoznavanje geografskog ambijenta. Kur'an ohrabruje turistička kretanja iz 2 razloga: a) upoznavanje različitih geografskih predjela na Zemlji i druženje s ljudima, b) spoznavanje Allahove moći stvaranja i argumetiranje Kur'anske riječi. U Kur'anu su opisane blagodati koje su bile date stanovnicima Sabe, prosperitet življenja i urbanizacija: naselja i poveznice, te mogućnost putovanja iz mjesta u mjesto (Saba, 15-21). Ljudi koji posjeduju višak sredstava, mogu sebi priuštiti putovanje i odmor, ali je bitno da to bude adekvatno i na nivou koji će omogućiti halal boravak u destinaciji. Halal turizam je podkategorija turizma koja je orijentisana prema muslimanskim porodicama koje potražuju boravak na principima islama. Ovaj oblik turizma ima koncept održivog razvoja, upravo zato što promoviše zdrav ambijent i zdrave navike. Halal turizam se ne vezuje samo za muslimanske zemlje, već i za bilo koju drugu turističku destinaciju u svijetu. Razlog je što je jedan od osnovnih principa turističkog poslovanja da se udovolji zahtjevima gosta/turista. Tako pobožni muslimanski turisti imaju određene zahtjeve. Oni potražuju halal ponudu boravka i prehrane, itd.

U skladu sa islamskim principima, muslimani žele imati mir i sigurnost, sobu za obavljanje namaza, hranu bez svinjetine, bezalkoholno piće, po mogućnosti odvojene bazene, itd. Hoteli u destinacijama, koje imaju halal turizam, ne poslužuju alkohol i imaju odvojene bazene i spa uređaje za muškarce i žene. Malezija, Turska, Egipat, pa i zemlje Balkanske regije (npr. Hrvatska), a tako i naša Bosna i Hercegovina i mnoge druge zemlje, pokušavaju privući muslimanske turiste širom svijeta promovišući ponudu u skladu sa religijskim uvjerenjima muslimanskih turista. Trenutno, ne postoje međunarodno prepoznati standardi halal turizma. Međutim, Malezija je omogućila prvi svjetski državno prepoznati halal turizam standard. ”My Rating – Muslim Friendly Rating” je registrovana organizacija u Maleziji koja nudi poslovanje i organiziranje u skladu sa muslimanskim zahtjevima. Kompanija pomaže razvoj halal industrije kroz tehnologiju, konsalting, trening i izgradnju kapaciteta. Poslovanje je uključeno u halal sektor i omogućava usluge koje zajednica urgentno treba kao što su halal bezbjednost, sigurnosni sistem, i kasnije halal turizam. Halal turistička industrija omogućava letove bez posluživanja alkohola i svinjskih proizvoda, posebnu sobu za obavljanje namaza, i religijske programe koji su dio prikladnog zabavnog programa na putovanju. U 2015. godini, ”Salam Standard” (Khaleej Times, Ujedinjeni Arapski Emirati) lansiran je kao prvi svjetski online hotelski referentni uređaj posvećen muslimanskim putnicima.

Salam Standard je podijeljen na bronzanu, srebrnu i zlatnu kategoriju zavisno od ranga uređaja i usluga koje se nude u ponudi za muslimanske goste, uključujući dostupnost ćilima za obavljanje namaza, orijentaciju kible, bezalkoholnu politiku i halal-cetrificiranu hranu. Euromonitor International izvijestio je na Svjetskom turističkom sajmu u Londonu 2007. godine da postoji izražen trend cvjetanja halal turizma na Srednjem Istoku. Spomenuto je tržište za halal početne linije, koje bi mogle omogućiti halal prehranu putnika, poziv za namaz, Kur'an u džepovima sjedišta i odvojene sekcije za muške i ženske putnike. Mnogi internacionalni hoteli poslužuju halal hranu i piće bez sastojaka koje su zabranjene muslimanima (alkohol, svinjetina). Neki hoteli su zaposlili ljude iz muslimanskih dijelova svijeta kako bi omogućili prevodilačke usluge i u cilju pomoći koja bi mogla zatrebati turistima iz muslimanskih zemalja. U žurnalu ”The Economist” (2013) u poglavlju halal poslovanja objavljeno je da se halal turizam ekspanzivno razvija u svijetu. Istaknuto je da se turizam sve više prilagođava zahtjevima muslimanskih turista u Turskoj, gdje imaju odvojene bazene za muškarce i žene, bezalkoholnu politiku i halal restorane, itd. Prema izvještaju Thomson Reuters (2014), muslimani u svijetu potrošili su 142 milijarde američkih dolara na putovanja (bez hadždža i umre). Poređenja radi, turisti iz Kine su potrošili 160 milijardi dolara na putovanja u 2014. godini, američki turisti 143 milijarde US $, a tako su muslimanski turisti zauzeli 3. mjesto na svjetskoj ljestvici turističke potrošnje i učestvuju sa 11% u ukupnoj globalnoj potrošnji na putovanjima. Halal turizam je baziran na 3 koncepta: privređivanja, kulture i religije. Mnogi muslimani preferiraju putovanja u područja sa dominantnom islamskom kulturom, ali i u bilo koju drugu destinaciju, koja im može osigurati boravak na halal principima. Veliki broj muslimanskih turista dolazi upravo iz bogatih zemalja (Saudijska Arabija, Kuvajt, Katar, Ujedinjeni Arapski Emirati, Malezija, itd.), pa su Muslimani prepoznati kao svjetski putnici. To je dovoljan razlog da veliki broj zemalja u svijetu prati trend razvoja halal turizma. U SAD (Sjedinjene Američke države) prepoznate su top”muslimansko-prijateljske” destinacije (tj. destinacije koje imaju halal ponudu za muslimanske turiste): Hjuston u Teksasu, Nju Jork, Čikago, Vašington i sl. Pored halal ponude hrane i pića, smještaja koji omogućava obavljanje molitve i korištenje odvojenih bazena za muškarce i žene, program boravka uključuje niz kulturnih i zabavnih aktivnosti koje su naročito interesantne muslimanskim turistima: halal šoping, halal restorani, obilazak džamija, islamskih centara, muzeja koji promovišu islamsku kulturu i tradiciju i sl. Npr. u Nju Jorku su popularni: Islamski kulturni centar (The Islamic Cultural Center of New York), El-Farukova džamija (Masjid Al Farouq), Džamija Takva (Masjid At-Taqwa) i Islamski centar na Univerzitetu u Nju Jorku (the Islamic Center at New York University),gdje je ujedno moguće obaviti namaz. U strukturi turističkih posjeta (2013), Bosna i Hercegovina ima najveće učešće turista iz Turske (broj 1), ali i veliki broj turista iz arapskih zemalja. Trend porasta muslimanskih turista obilježio je i naše područje, naročito kada je riječ o Sarajevskoj turističkoj destinaciji. Sarajevo ima bogate kulturno-historijske potencijale, a najveću vrijednost ima Osmansko graditeljsko nasljeđe (zajedno sa Austro-Ugarskim). Poznato je da određene uslužno-ugostiteljske jedinice imaju priznat halal certifikat: hoteli (Europa, Hollywood, City Boutique), restorani (Terasa Ilidža, Cordoba BBI i dr.). Pored toga, naša zemlja ima i bogate prirodne turističke potencijale, u Sarajevu naročitu vrijednost imaju: Vrela Bosne i Bijambare. Sarajevska destinacija je posebito interesantna, jer se ovdje susreću Istok i Zapad, različite kulture islamskog i kršćanskog svijeta; zbog toga je Sarajevo često prepoznato kao ”Evropski Jerusalem”. Sve su to pogodnosti koje omogućavaju razvoj halal turizma u BiH. Imidž naše zemlje, koju je značajno obilježio posljednji rat i agresija (1992-1995), recentno je u fazi restauracije, jer se sve više prenose pozitivna iskustva turista, koji su doživjeli Sarajevo i BiH kao prijateljsku i mirnu sredinu. Međutim, u halal turizmu BiH su prepoznata 2 negativna trenda: a) slab porast certificiranih halal objekata (hotela i restorana), b) nelegalne halal oznake u većim gradovima i turističkim destinacijama. Neki od ciljeva jesu da se osnaži halal industrija u Sarajevu i BiH i legalizuje certifikacija usluga. Ovo se odnosi na različite sektore halal biznisa (proizvodnja, ugostiteljstvo, turizam).

Literatura

preporod.com

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top