Vi ste ovdje
Home > Ekonomija > Halal certifikat kao odskočna daska: Bh. halal proizvodi na policima najvećih svjetskih tržišta

Halal certifikat kao odskočna daska: Bh. halal proizvodi na policima najvećih svjetskih tržišta

Halal industrija u Bosni i Hercegovini se kontinuirano razvija. Značajan je broj domaćih proizvođača i njihovih brendova koji javnost prepoznaje i identificira sa halalom. U Bosni i Hercegovini halal certifikat imaju 52 kompanije koje na tržište plasiraju blizu tri hiljade različitih proizvoda. Kako za eKapija.ba kažu iz Agencija za certificiranje halal kvalitete u ovoj godini očekuju porast broja certificiranih proizvođača, a značajniji rezultati bi trebali biti ostvareni u sektoru usluga, prvenstveno ugostiteljstva i turizma.

Neke od kompanija koje su u prošloj godini dobile halal certifikat su MI Brajlović, Solana dd Tuzla, Voćar d.o.o. Brčko, Jami, BIOBRAND d.o.o. Jablanica – Koktel Cardio Fit, DRAMAR-ING d.o.o. Tuzla i druge.

Osim firme iz BiH, halal certifikat su dobile i mnoge kompanije iz susjednih zemalja budući da Agencija za certificiranje halal kvalitete, djeluje i na području Srbije, Crne Gore, Makedonije, Slovenije i Kosova gdje direktno ili putem svojih ureda, a u suradnji sa Islamskom zajednicom pruža usluge halal certificiranja. Do sada je na ovom području halal certificirano oko 20 kompanija. Kako kažu, u posljednje vrijeme, naročito je izražena zaintersiranost kompanija i ugostiteljskih objekata sa područja Srbije i Makedonije za halal certificiranje po Halal standardu BAS 1049:2010.

Protekla godina je za ovu Agenciju, čija je osnovna djelatnost halal certificiranja proizvoda, kompanija i turističko-ugostiteljskih objekata, bila više nego uspješna. Početak godine obilježilo je preseljenje u nove prostorije, koje se nalaze u poslovnoj zgradi FINKOM-a u Tuzli, privrednog društva koje je u većinskom vlasništvu Agencije. Na ovaj način riješeno je pitanje njenog dugoročnog smještaja.

No ono što je bitnije je da je Agencija nastavila sa halal certificiranjem, te izradom novih edukativnih sadržaja koji bi bili prilagođeni ciljanim korisnicima.

“Imajući u vidu potrebe za unaprjeđenjem i proširenjem djelatnosti, Agencija je pokrenula proces izrade strateškog plana koji ima za cilj da sagleda postojeće stanje i utvrdi smjernice za razvoj Agencije do 2024. godine. U procesu izrade strateškog plana bit će obavljene konsultacije sa širokim krugom institucija i pojedinaca, a nakon dobijanja saglasnosti Islamske zajednice uslijedit će njegovo usvajanje na nivou Upravnog odbora Agencije. Do sada su organizirane dvije radionice na kojima su definisani strateški ciljevi i pravci razvoja Agencije i halal industrije u BiH“, kaže u razgovoru za eKapija.ba Nermin Hadžić, iz Marketing i PR odjela pri Agenciji za certificiranje halal kvalitete.

Osim toga Agencija je nastavila sa aktivnim učešćem u međunarodnim procesima standardizacije halala. Bila je i jedan od organizatora Sarajevo Halal Foruma i Sajma – SAHAF i učestovala u Kulinarskom master kupu.

Agencije je u 2013. godini nastavila sa razvojem vlastitog informacionog sistema.  Polovinom godine okončana je izrada aplikacije za mobilne uređaje HALAL BARKOD SKENER koje je namijenjena korisnicima halal proizvoda. Aplikacija je razvijena u saradnji sa firmom DUBOS d.o.o. Sarajevo i dostupna je za besplatno preuzimanje i korištenje putem Google play-a.

“Pored navedene aplikacije Agencija je pred kraj godine okončala pripreme za početak razvoja vlastitog dokument menadžment informacionog sistema koji će služiti za objedinjavanje elektronskih baza podataka, arhiviranje dokumenata, te digitalizaciju poslovanja koja uključuje on-line razmjenu dokumenata, dostavljanje radnih naloga i izvještavanje”, ističe on.

U ovoj godini okosnica rada Agencije će biti unaprijeđenje edukativnih sadržaja namijenjenih ciljanim korisnicima te usklađivanje akata Agencije sa novim propisima, standardima i Ustavom Islamske zajednice i međunarodnim standardima. Pored toga radit će se na aktivnostima razvoja halala na međunarodnom nivou.

“Shodno blagom oporavku bh. privrede i informacijama koje ukazuju na izlazak iz krize, ove godine očekujemo da bh. halal proizvođači naprave značajan iskorak u pravcu izvoza halal proizvoda na tržišta koja su našim halal proizvodima već otvorila vrata, a svjedoci smo da svakim danom bh. halal certificirane kompanije i proizvodi pronalaze svoje mjesto na policima najvećih svjetskih tržišta”, navodi naš sagovornik.

Inače, Agencija za certificiranje halal kvalitete je neposredno uključena u osiguranje uvjeta za izvoz halal proizvoda iz BiH na tržište UAE u posljednje tri-četiri godine. Osigurali su da njihov halal certifikat bude prihvaćen i registriran kao validna garancija za izvoz na to tržište. Navedeni postupak realiziran je u sadradnji sa Ministarstvom vanjskih poslova BiH i Uredom za veterinarstvo. Tako da je ova Agencija jedino priznato i ovlašteno halal certifikacijsko tijelo sa područja jugoistočne Evrope čiji se certifikati priznaju u UAE. Ovaj uspjeh je posebno značajan ako imamo u vidu da Bosna i Hercegovina nema potpisan sporazum o trgovinskoj saradnji sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima. 

“Iako izvoz u UAE teče u kontinuitetu već više od dvije godine, sve do sad nismo bili naročito zadovoljni ostvarenim rezultatima. Više je faktora koji su imali negativno djelovanje na ostvarenje izvoznih rezultata, a ovom prilikom moram izdvojiti dva. Prvi je da izvozna nastojanja nije pratio adekvatan domaći marketing, kao i značajnija promocija proizvoda na tim tržištima. Kompanije koje su plasirale svoje proizvode nisu imale potrebnu podršku nadležnih institucija za učešće na sajmovima ili poticaje za izvoz. Drugi razlog je kašnjenje nadležnih institucija u pružanju garancija da je zdravlje životinja i zdravstvena ispravnost goveđeg mesa pod punim nadzorom. Stoga su sve narudžbe proizvoda koji sadrže goveđe meso morale biti otkazane što se negativno odrazilo na ukupnu potražnju. Čak smo imali jedan slučaj uništavanja pošiljke sa proizvodima koji su sadržavali goveđe meso što je prouzrokovalo značajan finansijski gubitak za izvoznika. Kako bismo otklonili i ovu prepreku, Agencija je inicirala pokretanje postupka za ukidanje ove zabrane i očekujemo da će nadležne institucije ovo riješi po žurnom postupku”, ističe Hadžić.

Pored zemalja Bliskog istoka, bh. halal proizvodi se izvoze na tržišta regiona, Sjeverne Amerike, Europske Unije, Rusije, Azerbjedžana, Kazahstana i Australije.

Zainteresiranost za halal proizvode i usluge kontinuirano raste i svakim danom je sve veća. Faktori koji su doprinijeli ovom rastu su: poboljšana i povećana ponuda halal proizvoda i usluga u BiH, ulaganja u marketing i promociju halal proizvoda i usluga i edukacija potrošača o halalu.

Treba istaći da je četvrtu godinu zaredom Bosna i Hercegovina rangirana u vrhu najpoželjnijih halal turističkih destinacija: “S tim u vezi potrebno je da učinimo mnogo više kako bi turisti imali raznovrsniju i kvaliteteniju ponudu. Porast broja turista pozitivno se odrazio i na inostrana ulaganja u turističke objekte i za očekivati je da će ovi trendovi biti nastavljeni jer su halal turisti izuzetno dobro prihvaćeni u Bosni i Hercegovini”.

Ipak, Agencija za certificiranje halal kvalitete u svom radu nailazi i na određene probleme. Kako nam priča Hadžić najveći problemi su samodeklarisanje proizvoda i usluga koje je posljedica nepotpunog zakonskog okvira, nepovoljno poslovno okruženje, te pozicija i prihvatljivost halal kod nadležnih institucija BiH koje je rezultat nedovoljenog razumijevanja halala kao razvojne šanse za BiH, kako u oblasti izvoza halal proizvoda tako i u oblasti halal turizma.

A.Šulović

Radionice o halal kvaliteti

Agencija za certificiranje halal kvalitete organizira nekoliko vrsta edukacija u svrhu boljeg upoznavanja sa halalom, halal certificiranjem i kontrolom halal certificiranih kompanija i proizvoda. Edukacija je podjeljena u pet kategorija: edukacija internih auditora, edukacija auditora Agencije, edukacija konsultanta/savjetnika halal kvalitete, edukacija supervizora te edukacija za druge zainteresirane strane. Zainteresiranost za bilo koju kategoriju edukacije iz oblasti halala je velika. Agencija za certificiranje u narednom period će više pažnje posvetiti informativno-promotivnim seminarima, koji će imati za cilj da pojačaju svijest o halalu kod građana. Seminari će dati odgovore na pitanja zašto, kako i gdje halal.

 

ekapija.ba

 

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com