Vi ste ovdje
Home > Ekonomija > Hadžikadunić: Malezijci žele putovati u BiH, potencijal je u namjenskoj i halal industriji

Hadžikadunić: Malezijci žele putovati u BiH, potencijal je u namjenskoj i halal industriji

emir-hadzikadunić

Ova tema je potencirana i na posljednjem Sarajevo Business Forumu kada je veliki broj delegacija iz arapskih zemalja, Indije, Malezije, Pakistana i niza drugih iskazao interes za saradnjom sa kompanijama iz BiH.

U tim nastojanjima važne su i aktivnosti ambasadora naše zemlje koji u državama Azije mogu ostvariti korisne kontakte te raditi na promocije potencijala BiH. Tim povodom smo razgovarali i sa ambasadorom BiH u Maleziji Emirom Hadžikadunićem koji diplomatske aktivnosti vrši u zemlji s kojom decenijama gajimo prijateljske odnose.

Na ovogodišnjem Sarajevo Business Forumu potencirana je važnost Istoka kao ekonomske zone kojoj BiH mora posvetiti dužnu pažnju. U toj grupi je i Malezija sa kojom naša zemlja gaji prijateljske odnose. Ali u kontekstu ekonomskih odnosa, kako opisujete trenutnu situaciju odnosa BiH-Malezija?

Izdvojio bi tri stavke u kontekstu ekonomskih odnosa BiH i Malezije. Ukupan obim trgovinske razmjene dvije države porastao je za 50 posto prema podacima Vanjskotrgovinske komore BiH – sa oko 8 miliona KM u 2015. na blizu 12 miliona KM u 2016. godini. Robna razmjena išla je u korist BiH sa obimom izvoza od skoro 10 miliona KM u 2016. U strukturi izvoza iz BiH dominirali su proizvodi namjenske industrije, ulja biljnog i životinjskog porijekla i duhan. U strukturi uvoza iz Malezije dominirali su kaučuk, mašine, mineralna goriva. Ovaj obim razmjene može biti veći jer postoji potencijal za njegov rast.

Malezija je investirala u BiH u proteklom periodu u bankarski sektor, stanogradnju, izgradnju infrastrukture, sport… Prema rangu direktnih stranih ulaganja u BiH, Malezija zauzima 35. mjesto od 91 zemlje ulagača. Jedan od investitora je MBI Development d.o.o., koji je u sastavu mnogo veće i poznatije poslovne grupacije u Maleziji pod nazivom Selia Group. MBI Development je uključen u projekat Vrtovi Riverine na Ilidži koji se gradi u tri faze (15-20 godina). Kako su najavili, očekuje se da vrijednost ovog projekta na kraju treće faze bude 926 miliona Eura (GDV).

Želim također naglasiti da je BiH nakon prošlogodišnje TV promocije na prvom državnom kanalu Malezije (RTM TV1) sve popularnija turistička destinacija. Vodeći tour operatori u Maleziji uveliko promoviraju i prodaju aranžmane u BiH u sklopu posjete više balkanskih država.

Koje korake, na osnovu Vašeg iskustva, BiH mora poduzeti da u većem obimu privuče investicije iz Malezije ali i generalno sa čitavog Istoka? S druge strane, postoje li neki koraci koje bi i Malezija mogla preduzeti?

S jedne strane, BiH već nudi povoljne investicijske uvjete. Tretman stranih investitora je reguliran zakonom, poreske stope su komparativno niske ili najniže u Evropi, lokalna valuta je stabilna, radna snaga je obrazovana, motivirana, inovativna i jeftinija nego na drugim tržištima rada, industrijska proizvodnja ima višegodišnje iskustvo, postoji bescarinski pristup stranim tržištima, postoji raznovrstan turistički potencijal, prirodne ljepote, hidropotencij i dr. Možemo također izdvojiti Sarajevo Business Forum (SBF) koji predstavlja odličnu sinergiju poslovnog i javnog. Nama, koji smo angažirani kao diplomatski predstavnici BiH, redovno održavanje SBF-a olakšava rad. Postoji kontinuitet, kvalitetna promocija, jasne instrukcije, znamo šta promoviramo i koga pozivamo. U slučaju Malezije, više se može iskoristiti i postojeći networking prijateljstva. Na primjer, postoji Malezijsko-bosanskohercegovačko poslovno vijeće koje djeluje u Sarajevu i Kuala Lumpuru. Krajem prošle godine, ovo Vijeće je realiziralo poslovnu posjetu jedne malezijske farmaceutske firme Bosnalijeku.

 Šta BiH može još poduzeti? Mislim da je vrlo važna naša ponuda, odnosno kvalitet naše ponude i investicijskih projekata na međunarodnim investicijskim ili privrednim događanjima. Također je važno unaprijediti, olakšati i skratiti procedure za pokretanje biznisa. Svi dobro znamo da bez političke stabilizacije nema ni stranih investitora. Na koncu, izgradnja kvalitetnog poslovnog imidža stalna je misija svake države.

Koji su neki od sektora u kojima postoji najviše potencijala za obostranu korist i ekonomsku saradnju BiH i Malezije?

Prije svega, potencijal je u još većem izvozu namjenske industrije. Potencijal je u halal industriji koja je rastuća u svijetu. Malezija je također halal hub, odnosno model u primjeni i promociji halal certifikacije. Neki BiH proizvodi potencijalno su konkurentni na tržištu Malezije. Recimo da su cijene mineralne vode, sira ili drugih mliječnih proizvoda iz BiH niži dva-tri puta nego u Maleziji. BiH je također rastuća turistička destinacija. Očekuje se još veći broj Malezijaca, koji tradicionalno vole putovati, da posjete BiH. Za njih BiH obiluje prirodnim ljepotama kojih nema u Maleziji, odnosno različitim kulturnim, historijskim i vjerskim sadržajima za koje pokazuju veliki interes. Osim Malezijaca, BiH posjećuju Filipinci, Vijetnamci i državljani drugih država koje konzularno pokrivamo. Poznato je da turistički potencijal generira ekonomski rast, razvoj malog i srednjeg biznisa. Također generira investicijski ciklus u sektoru turizma.

Kakvu ulogu igra bh. diplomatija u privlačenju investicija i koji su neki od poteza koje ste vi vukli u kapacitetu ambasadora BiH u Maleziji do sada s ciljem razvoja ekonomskih odnosa dvije zemlje?

S obzirom na svoj status, privilegije, kontakte, svaka diplomatija može igrati značajnu ulogu u oblasti ekonomske diplomatije. Postoji više poteza ali ću izvojiti tri najvažnija u proteklih 12 mjeseci. Ambasada BiH u Maleziji timskim je radom (pored ambasadora angažiran još jedan bh. diplomatski službenik) dala svoj doprinos za realizaciju najduže TV promocije Bosne i Hercegovine u Maleziji u udarnom terminu na prvom državnom kanalu (svaki drugi dan u trajanju od jednog sata punih 30 dana). Također smo dali svoj doprinos za uspješan nastup vodećih bh. firmi iz namjenske industrije BiH na međunarodnoj izložbi vojne opreme u Kuala Lumpuru (Defense Service Asia – DSA). Naš štand posjetili su ministar odbrane Malezije, glavnokomadujući oružanih snaga Malezije i drugi visoki zvaničnici. U okviru pripreme ovogodišnjeg SBF-a, Ambasada BiH je inicirala i organizirala promociju poslovno-investicijskih prilika u Bosni i Hercegovini u Državnoj agenciji za promociju trgovine (MATRADE). Skupu se odazvalo 170 zainteresiranih privrednih subjekata koji su pola dana slušali izlaganja ili gledali filmove o privrednim, turističkim i investicijskim potencijalima BiH. Generalni direktor Matradea Dato’ Džulkifli Mahmud otvorio je ovaj skup.

Razgovarao: Ajdin Perčo

Faktor

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top