Kolumne i intervjuiU Fokusu

Alumnisti Fakulteta islamskih nauka pokrenuli online edukativnu platformu IslamEDU

IslamEDU je online platforma osmišljena sa ciljem promocije islamskog znanja i islamskih nauka, a kroz edukaciju i edukativan sadržaj. Kao takva, sa svim svojim pripadajućim sadržajem i načinom komuniciranja sa korisnicima, predstavlja jedinstven online prostor kako u Bosni i Hercegovini tako i u regiji.

Prvi sličan projekat je osmišljen u Francuskoj. “IslamEDU” je pionir u jugoistočnoj Evropi. Za kratko vrijeme, po svojoj pristupačnosti, sadržaju, i stručnim saradnicima i saradnicama, “IslamEDU” je postao prepoznatljiv online edukativni prostor u zemlji, regiji i dijaspori.

Program okuplja imame Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini, ali i svršenike medresa te Fakulteta islamskih nauka.

Edukativnu platformu IslamEDU pokrenula je prije nekoliko mjeseci grupa prijatelja i alumnista Fakulteta islamskih nauka u Sarajevu. Važan doprinos radu i kreiranju sadržaja na ovoj online platformi daju brojni aktivisti:

  1. mr. Abdusamed ef. Podojak (video predavanja, učenje Kur’ana)
  2. Senad ef. Hevešević (autor tekstova, video serijal Uvod u islamsku kulturu i civilizaciju)
  3. Hasan Hasić (urednik web portala islamedu.ba i urednik podcasta, autor tekstova i video predavanja)
  4. Sejid ef. Strika (glavni urednik projekta video Sufara)
  5. Samir ef. Muminović (video predavanja)
  6. Edin ef. Memić (video predavanja i radi na projektu video prezentacija namaza)
  7. Salko ef. Balkić (video predavanja i radi na projektu video prezentacija namaza)
  8. Haris ef. Šerifović (video predavanja i radi na projektima pripreme hadisa za animacije)
  9. hfz. Bajram Dizdarević (autor tekstova)
  10. Sadmir Mustafić (video predavanja, autor tekstova, video produkcija)

„Radimo i sa prof. Saudinom Cokojom, prof. Mensurom Kerlom, Nedžadom Abdićem i drugima. Iz dana u dan sve više nam se javlja aktivista sa svojim idejama i znanjem. Naš je cilj da afirmišemo imame, teologe, svršenike medresa koji su sada vrhunski stručnjaci u drugim poljima, te da im ponudimo prostor za promociju njihovog znanja ali i edukaciju i motivaciju drugih. Primarno, rad takvih treba uvezivati i nastupati kao džemat i u ovom neizbježnom svijetu. Činjenica je da današnji čovjek, pa i ovdje u BiH, za informisanje, a posebno za edukaciju, više koristi društvene mreže nego tradicionalne medije poput dnevnih novina, časopisa, radija i televizije. Televizija jeste daleko ozbiljnija platforma, ali socijalne mreže su budućnost. S obzirom da su prisutne već deceniju među nama, imamo osjećaj da smo malo zakasnili te da ih nismo dovoljno iskoristili ali recimo da smo se ukrcali u posljednji vagon u zadnjem momentu.” – ističe u razgovoru za Akos.ba Sadmir Mustafić, tehnički urednik i urednik sadržaja na socijalnim mrežama.

O počecima ove ideje, dostupnom sadržaju, kao i o viziji ove online platforme, razgovarali smo sa Sadmirom Mustafićem. Priču o IslamEDU u cjelosti pročitajte u nastavku.

Sadmir Mustafić

Akos.ba: Šta Vas je motivisalo da pokrenete jednu ovakvu online platformu?

Mustafić: Prije svega želim da vam se zahvalim na pozivu da govorim o našoj edukativnoj platformi IslamEDU. Velika mi je čast nešto reći ispred našeg tima. Iz naziva  naše platforme se nazire da je temelj ovog projekta vjera islam ali i emanet kojeg smo ponijeli kada smo završili medresu i Fakultet islamskih nauka tj. obrazovne institucije Islamske zajednice u BiH. Osnovni motiv jeste da svoje znanje učinimo dostupnim na svakom polju, pa i kada je u pitanju internet, a on je jedno neizbježno globalno sredstvo.

Sa prijateljima sam često razgovarao o nečemu sličnom. Dolazili smo na razne ideje. Htjeli smo ostaviti nešto iza sebe, a i popuniti prostor koji nam se stalno nametao u novoj realnosti. Dakle, kao ideja je začeta mnogo ranije, a realizacija ideje je počela nakon ramazana 2020. godine, a nakon što sam snimio, editovao i podijelio 30 kratkih predavanja u 30 ramazanskih dana, ali i nakon što sam preko platforme Zoom uspio da podučim dvadeset ljudi Sufari, a koji nisu bili iz mog džemata. Jedan čovjek je redovno slušao te kratke vazove, koji su snimani mobitelom, i pred kraj ramazana je odlučio da podigne vizuelni kvalitet tih kratkih nasihata, pa mi je nabavio vrijednu video i audio opremu. Predavanja i korištenje dostupnih online sredstava za edukaciju u tom trenutku je ponajprije uzrokovano bilo nemilom i još uvijek aktuelnom pandemijom. Gesta tog čovjeka je otprilike začetak i prvi korak našeg projekta. Iskreno, ovakvi projekti zahtjevaju mnogo materijalnih ulaganja. Ako želiš kvalitetan proizvod moraš  imati i kvalitetna sredstva uporedo sa novim idejama. Iskoristit ću priliku da se zahvalim svima koji su prepoznali važnost ovog projekta te nam donirali kvalitetnu opremu ali i novčana sredstva. Bez toga ovo ne bi bilo moguće. U tim počecima dobili su se određeni obrisi sadašnje IslamEDU platforme. Zatim smo mnogo razgovarali, istraživali područje, upoznavali se sa digitalnim sadržajem na Zapadu i na Istoku. Zaključili smo ime i logo i otpočeli nešto što hvala Bogu konstantno raste.

Akos.ba: Pored promocije islamskog znanja i islamskih nauka, kao primarnog cilja IslamEDU platforme, da li planirate izradu online sadržaja koji će biti u funkciji pravilnog razumijevanja islamskih nauka i islamskog znanja?

Mustafić: Sav naš sadržaj kojeg budemo proizvodili i plasirali ima za cilj pravilnog razumjevanja islamskih nauka i islamskog znanja u našem kontekstu. Naš sadržaj se crpi iz izvora čiji legitimitet u ovom polju nije upitan. Zbog toga se trudimo da naš sadržaj neformalno prođe kroz stručne provjere. To nam je itekako važno. S obzirom da se s vremenom razvijamo i širimo, nastojat ćemo da napravimo i jedan sistem realizacije i monitoringa našeg sadržaja, kako se ne bi, ne do Bog, potkralo nešto što ne bi nikom išlo u prilog.

Akos.ba: Naš medijski prostor obiluje mnogim predavanjima iz različitih vjerskih disciplina, ipak u svakodnevnom životu ljudi primjetan je raskorak između onoga što vjeruju (akaid) i uče o propisima (fikh), s jedne, i njihovog djelovanja (ahlak), s druge strane. Koji su to sadržaji koji nedostaju našem medijskom prostoru, a putem kojih biste pomogli naročito mladim ljudima da svoje korisno znanje o vjeri i propisima uspješno stave u funkciju svakodnevnog života?

Mustafić: Ne smijemo se zavaravati. Platforma poput naše ali i svaka druga može ponuditi znanje sa površine, eventualno usmjeriti, ali ono istinsko znanje, koje podrazumjeva i odgoj, možemo steći samo izravno pod uslovom fizičke prisutnosti: učitelj – učenik. Možemo mi čitati knjigu ali neko mora da bude tu natkučen nad nama, da ocijeni jesmo li razumjeli pročitano. Čovjek koji nauči Kur’an napamet je hafiz tek onda kada ga muhafiz presluša, a komisija ocijeni. Dakle, kućni odgoj, učitelj, mekteb, medresa i Fakultet je primarno kada govorimo o islamskom znanju i obrazovanju.

Mi nastojimo, između ostalog, biti sredstvo primarnih adresa za stjecanje islamskog znanja. Zbog toga ćemo kroz svoju platformu nastojati ponuditi edukativan sadržaj i neophodnosti za svakog pojedinca, i onog koji iz opravdanih razloga nije mogao završiti mekteb ili medresu. To su osnove namaza u hanefijskom mezhebu, sufara, tedžvid, akobogda lekcije arapskog jezika, audio knjige za slabovidne, animirane filmove za našu djecu itd. a da li će se to znanje primjenjivati ne znamo, niti možemo na to utjecati. Nadamo se da ćemo doprinijeti da se taj jaz između teoretskog i pratkičnog smanji.

Akos.ba: Vaš projekat je specifičan po tome što okuplja mlade i kreativne teologe, ali tu vidimo i iskusne intelektualce i profesore islamskih nauka koji su uzeli učešće u dosadašnjim aktivnostima. Koliko su Vaši profesori bili podstrek za jedan ovakav projekat?

Mustafić: Na našoj platformi u veoma kratkom vremenskom periodu, sa još uvijek malim brojem aktivista, možete pronaći i video predavanja, i edukativne animacije, i audio-video učenje Kur’ana, i sve lekcije Sufare, biografije istaknutih muslimana, nekoliko kvalitetnih serijala, infografike ali i podcast. Pratimo moderne trendove i nudimo priliku svima: i studentima ali i našim profesorima i stručnjacima u islamskim i drugim naukama. Naš raznolik sadržaj omogućava raznolikost naših saradnika i sagovornika, a takva nam je i publika. Naši profesori, posebno na Fakultetu islamskih nauka u Sarajevu, a vjerujem i na drugim islamskim fakultetima u BiH, su jedno blago koje imamo i koje trebamo čuvati ali i promovisati.

Njihovo znanje, a prije svega moral, prenijeto na nas je važno u ovoj započetoj priči. S obzirom na to da su to ljudi koji su svoje živote posvetili istraživanju i izučavanju islamskih nauka, nisu imali mnogo vremena da se posvete modernim trendovima. Prema tome tu je naša uloga itekako značajna, tj. da njihovo znanje prenesemo i prezentujemo i u ovom svijetu. Ono mora da dođe i do onih koji ne sjede u učionici i amfiteatru. Na dobrom smo putu akobogda.

Akos.ba: Rijaset islamske zajednice u BiH je kroz razvijanje saradnje sa npr. NVO sektorom uspio realizirati mnoge korisne projekte od javnog značaja. Vaš projekat ima mnogo dodirnih tačaka sa misijom i ustanovama Islamske zajednice. Na koji način bi Islamska zajednica mogla animirati svoje imame i muallime, a naročito svoje omladinske ustanove poput Mreže mladih, u cilju podrške jednom ovako korisnom projektu kakav je IslamEDU?

Mustafić: Mi smo započeli kao online platforma, a svakako nam je jedan od ciljeva da našu platformu izvedemo iz online svijeta u stvarnost te da osnujemo jednu vrstu udruženja. Još uvijek tražimo najbolju soluciju za naše djelovanje. Razgovaramo o tome i sa nadležnim osobama u Islamskoj zajednici, pokušavamo predstaviti i Islamskoj zajednici platformu kao neophodnu i značajnu. Naša Islamska zajednica radi već ogroman posao preko Media Centra, a vjerujemo da će se prepoznati važnost IslamEDU te da ćemo i mi dobiti određenu podršku.

Svakako da ima dodirnih tačaka jer većina aktivista na ovoj platformi su imami Islamske zajednice, a svi su školovani i odgajani u obrazovnim institucijama Islamske zajednice i mi to ponosno ističemo. Mreža mladih je jedan od najboljih projekata Islamske zajednice u proteklom periodu, a to pokazuje nastojanje Islamske zajednice da našu mladost afirmiše i zadrži u BiH u ovim turbulentnim vremenima. Mreža mladih je jedan od projekata čijim stopama pokušavamo ići, a zajedničkim radom mogućnosti su nesagledive.

Akos.ba: Gdje vidite svoju online platformu u budućnosti?

Mustafić: Platformom želimo pokriti naše govorno područje, doći do što više ljudi i uključiti što više ljudi. Generalno imami, naša ulema ima ogroman potencijal koji treba samo dobro i pravovremeno kanalisati i integrisati u ovaj svijet. Nastojat ćemo objediniti sadržaj naše uleme i naučnika ali i ponuditi prostor mladim ljudima da svoja znanja i mišljenja podijele. Također, u skorijoj budućnosti želimo napraviti korak prema stvarnom svijetu te kroz seminare, kurseve, radionice i sl., animirati što veći broj ljudi.

Želimo da naše prezentacije islamskog znanja budu savremene i dostupne. Kontinuitet našeg rada potvrđuje i puštanja naše moderne web stranice islamedu.ba, koja objedinjuje sav naš materijal sa svih socijalnih mreža ali i upotpunjuje našu platformu koja sada omogućava našoj ulemi da se tekstualno izrazi.

Na kraju, čestitamo Vama i ekipi IslamEDU, što ste za jedan kratak period ostvarili uspješnu interakciju sa online čitateljstvom.

Za Akos.ba razgovor vodio: Abdurahman Grahovac

*Za više informacija o aktivnostima IslamEDU platforme posjetite društvene mreže:

YouTube: https://www.youtube.com/islamedu

Facebook: https://www.facebook.com/islamEDUplatforma

Instagram: https://www.instagram.com/islam.edu.2020/

Twitter: https://twitter.com/islamEDU1

Web stranica: https://www.islamedu.ba

Akos.ba

Povezani članci

Back to top button