Vi ste ovdje
Home > Vijesti > Kolumne i intervjui > Adis Hasaković: Trgovački lanci trebaju imati više razumijevanja za domaće proizvođače

Adis Hasaković: Trgovački lanci trebaju imati više razumijevanja za domaće proizvođače

Direktor korporativnih komunikacija kompanije AS Group Adis Hasaković za Faktor.ba otkriva da li će tešanjski gigant uskoro preuzeti nove firme, kako se uspješno gradi brend te na koji način su posrnuli Klas vratili na staze stare slave

 Kupovina Klasa je do sada najveća akvizicija firme AS Group. Na koji način ste ovu posrnulu firmu stabilizirali?

Najveći izazov je bio ponovo vratiti brend na prodajne police u onom omjeru u kojem to Klas kao brend zaslužuje. U tome smo uspjeli u posljednjih više od godinu dana i nismo imali većih problema u tom smislu. To nam je bio dovoljan znak da je Klas kao brend jak i da ima ogromne potencijale.

Ono što smo prepoznali kao izazov jeste zapravo primjena sistema proizvodnje zdrave i kvalitetne hrane koja dobija novu vrijednost kroz izgradnju brenda. To je zapravo jedan zaokružen sistem od njive preko prerađivačke industrije do brenda na polici. Taj sistem vidimo kao jednu ogromnu šansu za razvoj jedne cijele industrije proizvodnje hrane.

Mi smo s tim u vezi najavili već prošle godine da ćemo sve naše potrebe za primarnim poljoprivrednim proizvodima kao što su žitarice, voće i povrće nastojati nabaviti u Bosni i Hercegovini i to otprilike u ovoj godini iznosi oko 40 miliona KM. Najavili smo to želeći dati vjetar u leđa domaćim poljoprivrednim proizvođačima da konačno počnu proizvoditi one proizvode koji su potrebni industriji hrane u BiH.

Sa ovom akvizicijom su se stekli uvjeti da se industrija hrane razvije na onim osnovama koje su potrebne BiH. Prema našim saznanjima, prije rata smo oko 80 posto hrane koju je stanovništvo konzumiralo proizvodili u BiH a 20 posto je uvoženo. Sada je situacija obrnuta i tu postoji ogroman potencijal za rast i razvoj.

Mnogi potrošači često tvrde da strane firme u BiH imaju kvalitetniji marketing i vizuelni izgled svog proizvoda u odnosu na domaće proizvođače. Šta je razlog ove pojave? Da li domaćim firmama nedostaje novca ili kreativnosti da se nose sa stranom konkurencijom?

Mi iz pozicije domaćeg brenda koji se uspio nametnuti na domaćem i stranim tržištima možemo reći da je potrebno ulagati u izgradnju brenda. Međutim, isto tako potrebno je da svi zajedno shvatimo da je konkurentnost brendova nešto o čemu cijela društvena zajednica i država mora voditi računa.

Svi drugi imaju poticaje i neke olakšavajuće okolnosti pogotovo ukoliko nastupaju na inostranim tržištima. Naši bh. brendovi to nažalost nemaju i borimo se sa konkurentima, i to sa nekim od najvećih na svijetu. Ali mi uspijevamo što je dovoljan znak da je uspjeh moguć.

adis-hasakovic-14052015- (1)

Vrlo je bitno da imate tu neku novu vrijednost koju nudite u okviru svog brenda koja nema konkurencije na tržištu. To je nešto čega se mi držimo, i u našem slučaju to je naslijeđe bosanske kuhinje koja je spoj istoka i zapada. Svi koji probaju naše proizvode osjete tu neku posebnost, nešto što nigdje prije nisu osjetili ni kupili. Takav pristup nam omogućava da nižemo uspjehe kao što je npr. prodaja 5 miliona somuna iz Klasove ponude za godinu dana, da se Klasova jufka traži i u stranim zemljama i mnogo drugih priznanja. U Švedskoj se proizvodi AS Group prodaju na preko hiljadu prodajnih mjesta. Ušli smo i na slovensko tržište sa svojim proizvodima, ponajviše Zlatnom džezvom i to je pokazatelj da se trebamo držati onoga u čemu smo najbolji.

Pojedini domaći proizvođači tvrde da veliki trgovački lanci predstavljaju prepreku plasmanu proizvoda, da ne plaćaju na vrijeme i da samo uvrštavanje proizvoda na policu zahtijeva plaćanje velikih novčanih iznosa. Da li ste vi imali ovih problema i šta generalno mislite o tome?

Tržište je slobodno i nikad nije moguće plasirati brend i proizvode u onoj mjeri u kojoj vi to želite. I proizvođači trebaju investirati u brendove, inovirati proizvode, nuditi vrhunske proizvode i da onda u pregovorima trgovačke lance ubijede da je u njihovu korist to što će imati baš taj proizvod na policama.

Sve se odvija na policama, i ukoliko niste na policama džabe vam onda sva ulaganja. To je obostrana priča. Trgovački lanci bi također trebali imati više razumijevanja za domaće proizvođače, a i proizvođači bi trebali malo više investirati u svoje proizvode.

Da li možemo očekivati neku novu akviziciju od strane kompanije AS Group, i koji je sektor za koji se posebno interesirate u budućim planovima?

Mi nismo završili sa procesom akviziranja i to smo već ranije kazali. Na vrijeme ćemo obavijestiti javnost ukoliko do toga dođe i u ovom trenutku vam ne mogu ništa o tome reći. Ima ponuda koje svakodnevno stižu i ljudi su u nama prepoznali kompaniju koja je spremna da se širi i kupuje. Nama nije cilj da kupimo tvornicu i da otpuštamo radnike. Zapravo, mi kupujemo brendove ali trenutno imamo dovoljan broj brendova.

Jedino što mogu kazati jeste da se možda desi neka nova akvizicija kojom bismo zaokružili trenutni asortiman proizvodnje hrane i vode. S druge strane, osjećamo da bi trebalo investirati u nove kapacitete u prerađivačkoj industriji, posebno u sektoru voća i povrća, gdje se već prošle godine pokazalo da ovaj koncept otkupa malina koji mi imamo daje dobre rezultate i da bi ga trebalo dalje razvijati.

(A. Perčo / Foto: M. Živojević / Faktor.ba)

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top