Vi ste ovdje
Home > U Fokusu > Šerijat je jedino rješenje – Ostvaren san većine Egipćana

Šerijat je jedino rješenje – Ostvaren san većine Egipćana

 Višednevni napadi na predsjedničku palatu u Heliopolisu, koji su tu i tamo imali tendenciju vandalizma. Policija je ove napade bila primorana suzbijati kako bi spriječila uništavanje državne imovine. Policijski odgovor na napade sekularnoliberalni mediji su himbenob iskoristili, proglasivši ih nasiljem, pritom optuživši predsjednika Mursija i državne institucije da su izgubili svaki legitimitet.

Pogled s lica mjesta: Demokratija je vladavina naroda i reda, ne vandala i nereda

  Prije nepunu godinu dana pisao sam kako liberalno-sekularne struje u Egiptu, većinom pristaše režima bivšeg egipatskog predsjednika i njegove proameričke politike, žele ugušiti 25-januarsku revoluciju i time onemogućiti očekivanu pobjedu Muslimanske braće na predsjedničkim izborima 2011/12  godine. Tako su sekularisti krajem novembra i početkom decembra 2011. godine,  putem svakodnevnih protesta, koji su ubrzo od mirnih prerasli u nasilne proteste (naravno ne slučajno), pozivali na bojkot izbora za predjedsjednika i domove parlamenta i momentalni opoziv Vojnog vijeća. Naravno, njihovi planovi nisu uspjeli, budući da su islamisti na izborima za Donji dom parlamenta decembra 2011. i januara 2012. godine osvojili 74% glasova, na izborima za Gornji dom parlamenta januara i februara 2012. godine 83% glasova, dok je na izborima za petog predsjednika Egipta juna 2012. godine pobijedio kandidat Muslimanska braća sa osvojenih 52% glasova. O egipatskim izborima blagovremeno sam i pisao.

  Danas, kada se Egipat nalazi pred sljedećim sudbonosnim korakom u svojoj postrevolucionarnoj historiji, a to je referendum o novom ustavu, imamo sličnu sliku kao i prije godinu dana: horde nadrogiranih sekularista, uglavnom mlađeg življa, protestuju protiv vlasti, sada oličene u predsjedniku Muhammedu Mursiju,  pozivaju na bojkot referenduma o novom ustavu, traže Mursijevu ostavku, zazivaju „demokratiju“.

  Tokom tih svojih „civilizovanih protesta“  sekularni protestanti čine u Egiptu, između ostalih, sljedeće:

– Stradanje 8 ljudi 5. decembra u sukobima između proislamskih i prosekularnih protestanata kod Predsjedničke palate u Heliopolisu. Dvojici poginulih, pripadnicima ihvanijskog pokreta, 7. decembra nakon džume-namaza je klanjana dženaza u Azharovoj džamiji. Dženazu je klanjalo desetine hiljada ljudi koji su ispunili i obližnje ulice pokraj džamijskog harema.

– Paljenje glavnog sjedišta Muslimanske braće u Kairu. Ovaj gnusni akt zbio se 23. novembra, dana kada  su počeli ovi nasilni protesti. Slične vandalizme sekularisti su počinili na zgradama Muslimanske braće u egipatskim gradovima Suecu i Ismailijji 5. decembra.

– Višednevni napadi na predsjedničku palatu u Heliopolisu, koji su tu i tamo imali tendenciju vandalizma. Policija je ove napade bila primorana suzbijati kako bi spriječila uništavanje državne imovine. Policijski odgovor na napade sekularno-liberalni mediji su himbeno iskoristili, proglasivši ih nasiljem, pritom optuživši predsjednika Mursija i državne institucije da su izgubili svaki legitimitet.

– U sukobima u srijedu 5. decembra iz vatrenog oružja ranjen je i novinar Husejni Ebu Dajf. Novinar je kasnije podlegao ranama.

– Propagandno lažiranje teksta novog ustava kako bi se povećao razdor i smutnja među egipatskim građanima.

Ne znaju zašto protestvuju

  Zanimljivo je da većine prostestanata i ne zna zašto protestuje. Time samo pokazuju bjelodanu činjenicu – da ih je protiv Mursija nahuškala opozicija, oličena u sekularno-liberalnim medijima, fiktivnim nevladinim organizacijama (poput velikog broja NVO u BiH koje kontroliše SDP), te različitim tzv. demokratskim pokretima. Kao primjer neupućenosti većine protestanata dovoljno je spomenuti reportažu koju je jedna egipatska televizija napravila o sekularnim protestantima ispred Predsjedničke palate u Heliopolisu. Dvojica protestanata, nesumnjivo pod uticajem hašiša ili neke druge „trave“, dali su doista oprečne izjave, ne spomenuvši ni jedan konkretan razlog zašto protestuju.  Čak je jedan od njih je na pitanje zašto protestuje odgovorio da on nije odavde, već da je samo u posjeti prijatelju, otkrivši potpunu besmislenost svoga protestiranja protiv predsjednika Mursija.

  Međutim, šta se stvarno nalazi iza protesta egipatskih sekularno-liberalnih struja u Egiptu? Koji su stvarni razlozi koji su doveli do eskalacije nasilnih protesta antiislamista? Zašto sekularisti žele da destabilizuju krhki mir Egipta? Odgovore na ova pitanja treba tražiti u razlozima koji su te iste sekulariste naveli da prosvjeduju krajem prošle godine. Sasvim je jasno da se tada kao i sada radilo o pokušaju osujećenja demokratskih nastojanja islamista putem izrazito nedemokratskih metoda. Naime, svakoj imalo upućenoj osobi u egipatska politička dešavanja poznato je da većina Egipćana podržavaju islamiste i verziju demokratije koju oni zastupaju – demokratiju zasnovanu na islamskim principa, a ne prozapadnu demokratiju čije je ambasador u Egiptu bio u upravo Mubarak. Stoga, sekularisti su svjesni da je jedino mogu da dođu na vlast putem nedemokratskih sredstava, poput vandalizma, bojkota tranzicijskih procesa u Egiptu, te narušavanja javnog reda i mira čime bi destabilizovali državu i doveli nekon „novog Mubaraka.

  Naravno, sekularisti su kao povod za početak svojih protesta uzeli dekret predsjednika Mursija od 22. novembra kojim je preuzeo skoro neograničenu vlast. Predsjednik Mursi se odlučio na takav potez kako bi spriječio Ustavni sud, u kojem se još uvijek nalaze ljudi starog režima, da novi nacrt ustava i referendum o njemu proglase neustavnim, kao što su to uradili sa prvim demokratskim izabranim parlamentom Egipta juna 2012. godine, dovevši Egipat u političku krizu koja je lahko mogla prerasit u građanski rat i opći haos. Treba emfazirati da je veliki broj političkih analitičara u Egiptu podržao donošenje ovog dekreta, ocijenivši ga kao nužnim i uobičajenim postupkom kojem pribjegava svaki prodemokratski u svijetu u sličnoj političkoj krizi u kojem se sada nalazi Egipat. Mursi je netom, na osnovu ovog dekreta, smijenio tadašnjeg državnog tužioca, starorežimskog čovjeka, koji nije našao za prevashodno da procesuira i  osudi odgovorne za žrtve 25-januarske revolucije. Čak je za vrijeme njegovog mandata izvjesni policajac oslobođen optužbi zbog „nedostatka dokaza“ iako na You Tube-u već odavno kruži video isječak koji jasno prikazuje kako dotični policajac ubija protestanta.

  Sljedeći potez urađen na osnovu ovlasti iz dekreta je bio donošenje konačnog nacrta novog ustava, organiziranje referenduma za isti, te sprečavanje starorežimskog Ustavnog suda da ga proglasi neustavnim. Tako se u četvrtak 29. novembra sastala Ustavotvorna skupština. Liberalni, sekularni, hrišćanski i ostali opozicijski članovi parlamenta odbili su da učestvuju u donošenju nacrta novog proislamskog ustava, te su napustili sjednicu. Usvajanje nacrta novog ustava je nastavljeno s obzirom da kvorum nije narušen, budući da opozicija ne čini većinu. Treba naglasiti da je Ustavnotvorna skupština formirana u junu 2012. godine od pripadnika bivšeg demokratski izabranog parlamenta, predstavnika sindikata, novinara, sudija, pravnih eksperata, Azharove uleme, zastupnika crkvenih zajednica, te drugih javnih ličnosti u Egiptu – ukupno 100 članova. Tada su islamisti imali samo 25 članova u Ustavnotvornoj skupštitini, a zajedno sa petericom predstavnika Azharovim učenjacima činili su samo 30% skupštine. Budući da je 26-ero antiislamista istupilo iz Ustavnotvorne skupštine, a svega 11 njih zamijenjeno drugim, sjednica je 29. novembra započela sa 85 članova, što je opet zadovoljilo potrebni kvorum. Ni na ovoj kao ni na jednoj prijašnjoj sjednici islamisti nisu činili. Poslije 16-časovnog mukotrpnog rada, u petak ujutru, 30. novembra donešen je nacrt novog ustava. Određeno je da sutradan predsjednik Mursi ratifirica nacrt nogov ustava i odredi dan referenduma.

Šerijat je jedino rješenje  – San većine Egipćana

  Odluka o izglasavanju proislamskog nacrta novog ustava  propraćena je izlivima radosti i sreće većinskog dijela Egipćana. Nakon 200-godišnje borbe protiv raznih autokratija i nametnutih ustava, Egipćani imaju ponovo priliku da samostalno urede svoju državu, odnosno da uvrste islamske vrijednosti u državno uređenje. Da je ustav proislamske orijentacije san običnog egipatskog naroda, zamijetilo se već u subotu 1. decembra, uoči Mursijeve ratifikacije. Tada je u protestu podrške predsjedniku Mursiju ispred Kairskog univerziteta učestvovalo nekoliko miliona ljudi. (Prema nekim procjenama i do 7 miliona!). Dovoljno je samo spomenuti podatak da su protestanti ispunili sve ulice do Dokkija, kairske četvrti udaljene od Kairskog univerziteta ni manje ni više nego 3 km! To subotnje veče, predsjednik Mursi je ratificirao novi ustav, odredivši 15. decembar  i 22. decembar kao dane referenduma kada će Egipćani reći: da ili ne proislamskom ustavu Egipta?

  Unatoč perfidnoj igri opozicije, predsjednik Mursi je 7. decembra pozvao opozicione struje na dijalog. Očekivano, većina opozicije se oglušila, čime je samo potvrđeno činjenično stanje – opozicija ne želi rješavanje problema demokratskim putem, jer zna da predstavlja manjinu među egipatskim narodom. Štaviše, kada je Mursi 9. decembra povukao taj dekret, ponovo pozvavši na dijalog, naravno uz poštovanje rezultata predstojećeg referenduma, opozicija je odgovorila sa novim žešćim protestima, tražeći i da se odluka o plebiscitu povuče. Razmljivo, predsjednik nije povukao odluku o referendumu, naglasivši da krajnja riječ glede  ustava pripada građanima Egipta.

  Ostavljajući po strani ekstremne sekularno-liberalne krugove u Egiptu i širom svijeta, novi nacrt egipatskog ustava je naišao na oduševljenje, kako u Egiptu, tako i u svijetu. Brojne islamske i muslimanske organizacije, te uticajne ličnosti Ummeta jednoglasno su ga podržale i pozdravile uputivši jasnu poruku: Ovo će biti jedan od najboljih ustava u današnjem svijetu, budući da objedinjuje univerzalne islamske vrijednosti, obogaćene određenim pozitivnim zapadnim vrijednostima.

  Kao što se i očekivalo, u prvom krugu glasanja za referendum, održanom 15. decembra, prema nezvaničnim rezultatima, 56,5 % glasača je glasalo za novi nacrt ustava. Izlaznost je bila 44 %. Tako su građani 10 egipatskih provincija (Kairo, Aleksandrija, Mensura, Sohadž,  rekli sudbonosno, ali i logički očekivano DA novom ustavu Egipta, novoj budućnosti, preporođenoj državi, ljudskim pravima, te sveopćem napretku na osnovu demokratskih principa prožetih islamskim vrijednostima. Takođe, rekli su i NE ugnjetavanju muslimana, lažnoj demokratiji oličenoj u diktaturi, te ponižavanju religija i favoriziranju ateizma. Očekuje se da će u u drugom krugu u preostalih 17 provincija, koje slove za konzervativnije od ovih 10 u prvom krugu, procenat onih koji će podržati novi ustav biti kudikamo veći.

  Poražena opozicija, umjesto da poštuje volju većine Egipćana i čestita pobjedniku, dala se u vrijeđanje i iznošenje svakojakih optužbi: hrišćanima je bilo zabranjeno da glasaju, neka biračka mjesta su namjerno zatvorena prije vremena, selefije su navodno krive za napad u subotu naveče na predstavništa Vefd stranke, glavne liberalne stranke u Egiptu, i sl. Sve ove optužbe padaju u vodu samo ako uzmemo u obzir činjenicu da su izbore obezbjeđivale ogromne snage bezbjednosti– čak 130 000 policajaca i 120 000 vojnika, ne računajući državne i strane posmatrače. Štaviše, zdrav razum ne može da pojmi da su islamisti namjestili izbore, s obzirom na fakat da je ogromna većina tih policajaca, vojnika i državnih posmatrača dobila posao tokom antiislamske vladavine diktatora Mubaraka. Jedino ako je Mubarak spremao kakvu urotu za uvođenje talibanske države u Egiptu na čelu sa Al-Kaidom!?

  Drugi krug referenduma bit će održan u subotu 22. decembra, a zvanični rezulati za oba kruga bit će objavljeni u narednoj sedmici. Nakon izlaska zvaničnih rezultata referenduma, novi ustav će stupiti na snagu, te će biti održani novi parlamentarni izbori. Realne procjene su da će i na ovim izborima islamisti odnijeti pobjedu. Opozicija će i tada, kao i sada, praviti proteste, te poput papagaja ponavljati kako su svi demokratski izbori i referendumi u Egiptu namješteni, pošto u svakom od njih pobjeđuju islamisti. Valjda je to zbog toga što se neki ne mogu pomiriti sa činjenicom da Egipćani vole svoju vjeru islam. Dovoljno je citirati jednu izjavu Amra Muse, jednog od vodećih liberalnih političara u Egiptu, inače Mubarakovog čovjeka, u kojoj spominje razloge zašto on ne podržava proislamski ustav Egipta: “Zamislite da preko noći nestane sve po čemu je Egipat poznat – kinematografija, sloboda, trbušni ples, pjevanje, a samo zato što neki ljudi žele vehabijsku državu u kojoj bi se lopovima sjekle ruke, ženama zabranila vožnja, a nemuslimani smatrali nevjernicima. Nikada neću podići ruku za takav zakon, jer bi nas on vratio hiljadu godina unazad.”

Novi egipatski ustav garantuje ravnopravnost i poštivanje ljudskih prava za sve građane Egipta bez obzira na njihovu vjersku, političku i etničku pripadnost

  Za kraj, u prevodu Dine Maksumića, studenta na postdiplomskim studijama na Kairskom univerzitetu, donosimo prvih sedam članova demokratski izglasanog ustava Arapske Republike Egipat, tog prema nekima „vehabijskog i nazadnog“ ustava:

1)      Arapska Republika Egipat je samostalna i suverena država, jedinstvena i nepodjeljiva. Njen sistem je demokratski. Egipatski narod je dio arapskog i islamskog Ummeta. Ponosi se svojom pripadnošću koritu Nila i afričkom kontinentu, te azijskim prostiranjem. Afirmativno sudjeluje u ljudskoj civilizaciji.

2)      Islam je državna religija, arapski jezik je službeni jezik, a načela islamskog vjerozakona (Šerijata) su glavni izvor zakonodavstva.

3)      Načela vjerozakona egipatskih kršćana i židova su glavni izvor zakonodavstva koje uređuje njihovo porodično pravo, te vjerske poslove i izbor svojih duhovnih vođa.

4)      El-Ezher je univerzitetska, islamska i nezavisna institucija, ima isključivo pravo organizacije svih svojih poslova. Propovijeda islam, religijske nauke i arapski jezik u Egiptu i svijetu. Mišljenje Kolegija velikih učenjaka pri El-Ezheru se uzima u obzir u stvarima vezanim za islamski šerijat. Šejhu-l-Ezher (rektor El-Ezhera) je neovisan i nezamjenjiv. Zakon određuje način njegovog izbora iz članova Kolegija velikih učenjaka. Država će osigurati dovoljno sredstava kako bi ostvario svoje ciljeve. Sve ovo na način regulisan zakonom.

5)      Suverenitet pripada narodu koji isti upražnjava i štiti, te čuva nacionalno jedinstvo. On je izvor vlasti, kao što je objašnjeno u Ustavu.

6)      Politički sistem se bazira na principima demokratije i savjeta (Šura). Državljanstvo izjednačava sve stanovnike u opštim pravima i obavezama, osigurava politički i stranački pluralizam i miran prijenos vlasti, razdvaja ovlasti i pravi ravnotežu između njih, osigurava vladavinu prava, poštivanje ljudskih prava i sloboda, na način koji je opisan u Ustavu. Nije dozvoljeno osnivanje političkih stranka na temelju razlike između građana na osnovu spola, porijekla ili vjere.

7)      Čuvanje nacionalne sigurnosti, odbrana domovine i zaštita zemlje je čast i sveta dužnost. Služenje vojnog roka je obavezno, a uredit će se zakonom.

   Potpuni engleski prijevod nacrta novog egipatskog ustava dostupan je na sljedećoj web stranici: http://www.egyptindependent.com/news/egypt-s-draft-constitution-translated

Jusuf Džafić

(akos.ba/saff.ba)

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top